Forfatter Emne: skiftning af pakninger  (Læst 1314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

babyraketten

  • Gæst
skiftning af pakninger
« Dato: 11. Juli 2009 kl: 15:30:43 »
hmmm.... så er det tid til at der skal laves lidt på zebraen igen(den skal vist også snart omdøbes)
må men projektet står denne gang på at der skal skiftes nogle pakninger ved ventilerne og den pakning der sidder ved bundkaret....
for lige at forklare lidt så det burde være til at forstå så kommer der lidt olie ud i de forskellige samlinger på den underste del af motoren.. (det er en boxer motor) vores mekaniker har givet os en pris på 8400kr incl moms, men et ellers andet sted vil vi jo også gerne lære selv at lave lidt mere på den lille bil, og da vi kan købe pakningerne til ca 1/4del af mekanikerens pris, så har vi en lille spørgsmål..
Er der nogen der kunne tænke sig at hjælpe os med at skifte dem, vil vil rigtig gerne selv være med, men det er nok ikke et projekt vi selv skal gå igang med..
så lidt hjælp ville være rart..

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
skiftning af pakninger
« Svar #1 Dato: 11. Juli 2009 kl: 18:55:33 »
Det er formodentligt et komplet pakningssæt du har i tankerne, og så er prisen omkring et par kilo hvis du anskaffer det herhjemme, men hvis du søger lidt i udlandet kan der være rigtigt mange penge sparet. Hvis du så enten har, eller anskaffer Haynes manual eller tilsvarende, kan du med lidt fingerfærdighed gå i gang med total adskillelse og renovering. Du skal dog regne med, at skulle bruge måleudstyr til lejerne, og for Himlens skyld IKKE følge manualen, når du skal montere strømfordeleren. Så kvaser du nemlig messinggearingen på krumtappen, og det er et helvedes arbejde, at skulle skille det hele ad igen. Jeg taler af bitter erfaring. Vær omhyggelig, og hold rent omkring motoren, så skal det såmænd nok komme til, at spille. Og HUSK, at dække af under stemplerne, når låseringen skal i. Smutter sådan en først ned i maskineriet, er det ikke noget man lige finder igen, - og nej, det er absolut ikke ligemeget, at der ligger sådan en og svømmer rundt i olien.

PARKHAVE

  • Gæst
skiftning af pakninger
« Svar #2 Dato: 11. Juli 2009 kl: 20:05:55 »
Dum dummere - Kenneth.
Jeg ved godt jeg ikke fatter en meter af de der boxere, men er der ikke tale om en ganske almindelig type bundkar på sådan en fætter, og ganske almindelige ventildækselpakninger ( da jeg har luret at der er mere en 4 på stribe :P  :P  :P ) ???
Hvorfor bliver der så snakket krumtap og total renovering ???

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
skiftning af pakninger
« Svar #3 Dato: 11. Juli 2009 kl: 23:44:42 »
Boxeren er lidt anderledes sat sammen. De to halvdele der udgør blokken, er støbt så bundkar og blok er ud i et, - altså ikke et bundkar i traditionel forstand. De to halvdele er samlet på den lodrette led omkring krumtappen. Af indlysende årsager er topstykkerne så boltet på i hver side, ligesom der er et ventildæksel i hver side. Hvis man gider søge lidt f.eks. på Google og skriver "Tatraplan" i søgefeltet, kan man finde "dråben" og se en skitse over dens motor konstruktion. Så kan man altid fundere over, hvem der havde afluret hvem ?
Både motorstørrelse, ydelse og udseende minder i meget høj grad om volkswagen.
http://www.tatraplan.co.uk/

babyraketten

  • Gæst
skiftning af pakninger
« Svar #4 Dato: 12. Juli 2009 kl: 10:14:59 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "babyraketten"
hmmm.... så er det tid til at der skal laves lidt på zebraen igen(den skal vist også snart omdøbes)


Omdøbes til hvad?  
Citat fra: "babyraketten"

må men projektet står denne gang på at der skal skiftes nogle pakninger ved ventilerne og den pakning der sidder ved bundkaret....
for lige at forklare lidt så det burde være til at forstå så kommer der lidt olie ud i de forskellige samlinger på den underste del af motoren.. (det er en boxer motor).

Ok, så I tanker altså benzin og ikke diesel.
Der skal masser af billeder af problemerne til, hvis I vil have
folk herinde til at give bud på hvor utætheder er, og hvordan
problemerne løses.

Citat fra: "babyraketten"

vores mekaniker har givet os en pris på 8400kr incl moms,

Menge penge, en halv til en hel månedsløn.

Citat fra: "babyraketten"

men et ellers andet sted vil vi jo også gerne lære selv at lave lidt mere på den lille bil, og da vi kan købe pakningerne til ca 1/4del af mekanikerens pris,

Pakninger for 2000kr, det lyder vildt.
Den dyreste pakning jeg nogensinde har købt var til 169 kr.

Citat fra: "babyraketten"
så har vi en lille spørgsmål..
Er der nogen der kunne tænke sig at hjælpe os med at skifte dem, vil vil rigtig gerne selv være med, men det er nok ikke et projekt vi selv skal gå igang med..
så lidt hjælp ville være rart..

Jeg tror det bliver svært at få hjælp på Mors, der er nok for få erfarne
T3-folk.
Jeg tror tilgengæld at I kan få masser af hjælp fra T3nettet hvis I sørger
for at poste masser af billeder undervejs i processen.
Selv ved jeg intet om benzinmotorer, ud over at der vist er et tændrør
et eller andet sted.
(Ved lidt om Mors da jeg har boet der.)

vi ved endnu ikke hvad den kommer til at hedde men zebraen kurt holder ikke.. men det finder vi ud af når den har fået en skønhedsbehandling (læs: har fået en ny omgang lak og har fået ombetrukket hele stuen.. +andre små ændringer)
med hensyn til billederne så har vi haft den på mekanikerens lift men kan jo altid smide manden ind under bilen for at tage billeder...
mht. mors så er vi jo heldige at vi kom til fornuft og flyttede fra mors i foråret.. ved ikke om det blev meget bedre men vi flyttede til et sted lidt uden for dronninglund... og det bedste er at vi fik en stor hal kun til at rode bil i...

den der haynes bog har jeg givet manden, og den har været brugt, men sagen er den at min mand er bedre til træ og våben, og slåskamp end han er til de store bil reperationer... så for at både mig og bilen skal komme hele fra den oplevelse (nok mes for at bilen skal komme hel igennem det) så bliver det enten hos en mekaniker eller med assistance til manden...

p.s. sidst den haynes blev brugt var det til at fixe lyset i nogle baglygter på en anden t3'er og der endte det med aat de fandt ud af at de skulle gøre det modsatte af hvad der stod i bogen for at det virkede rigtigt.. og kan i tænke jer hvordan det vil gå hvis de kommer til samme konklusion med motoren.... stakkels kurt...