Forfatter Emne: Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede  (Læst 9720 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #15 Dato: 30. August 2006 kl: 20:11:26 »
Så.. efter en hel formiddag og lidt af eftermiddagen med knofedt, stålbørste, lidt bandeord og er par svale pilsnere er den ene del af kaliperen næsten renoveret.

Nu mangler nye pakninger og luftskruer og måske vil jeg gi kaliperen noget maling og noget rustbeskyttelse så arbejdet ikke har været helt spildt.

NU kører jeg til Hobro og henter en nyrenoveret AAZ hjem..  Billeder af odyseen senere i anden tråd...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #16 Dato: 08. September 2006 kl: 15:33:49 »
Sikke noget hø. Det er ikke nemt at skaffe et bremsekaliper reperationssæt. MECA har ikke svaret efter 5 dage. (de lovede 1 dags leveringstid) HowdiAudi kan ikke skaffe nogetsomhelst udover en helt ny kaliper. Hm..

Hvor kan man så prøve? Mekonomen?...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #17 Dato: 08. September 2006 kl: 16:20:28 »
Ja, jeg ved ikke, om du alligevel skal have en sending fra Tyskland? Normalt tager jeg altid et par sæt med, når jeg handler med Thomas Koch på http://www.kaefer-co.de

Det er selvfølgelig træls, at skulle have sådan en lille ting fra Tyskland, man det må da også kunne findes her. Jeg har flere gange købt sættet hos Meca i Viborg - det gamle "Midtjysk reservedelslager".
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #18 Dato: 08. September 2006 kl: 19:33:20 »
Forslag.

Prøv at ringe til SBS (NK) produktion.
Scandinavian breaker service (Nordjysk Kobling)

De bør vide hvem der har de stumper.
Telefon: 96 86 83 00

VH KHS
Kurt - 25115788

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #19 Dato: 17. September 2006 kl: 04:55:57 »
Hej Jan,

Har du prøvet Autobremsen i Rødovre....... jeg har købt et par sæt der ude
for ca. et år siden til mine calibre....

http://www.autobremsen.dk/Her%20bor%20vi/Her%20bor%20vi.htm

Mvh.   leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #20 Dato: 07. Oktober 2006 kl: 11:13:13 »
SÅ ankom renoveringssættet fra Kaefer.co... tak til Casper!

Jeg har haft den yderste ring af og kigget til hjullejet, det kunne godt se ud somom at Jarl har ret: der er flydt noget fedt ud da det har været varmt. Jeg har læst i So Wird´s.... og er lidt i tvivl om det er noget jeg skal give mig i kast med selv uden en presser.. og skal lejet så ikke skiftes når nu man alligevel er derinde? (argh så skal jeg vente på reservedele igen) Jeg har lige smurt op på ydersiden i et naivt håb om at det kan trække lidt ind og så må jeg køre med det indtil jeg finder løsningen / tør give mig i kast med det.

Et spørgsmål til: De små bremserør af kobber der sidder på kaliperen op til bremseslangen, er der nogen der har værktøj til at lave en sådan? OG hvor får man studserne og rørene i så små mængder? I sidste ende ville det være billigest at købe et færdigt rør end at investere for flere tusind kobberrør og værktøjer, det ER alligevel ikke så tit man skifter det rør?!e

Endnu et spørgsmål: Kan man få bilen synet med dehersen bremseslanger af metal som jeg har set på nettet? Er de bedre? Mere holdbare? OG hvis ja... hvor køber man dem billigt?

Til slut et statusbillede. (Ja det er lidt fjollet, men jeg havde kun grøn maling og så matcher det jo både navn og bil .. ikke? ) :

Hvis bremsen stadig hænger nu så tror jeg liiige jeg skal flække brænde en tre kvarters tid før jeg kommer ind i huset igen..  :evil:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #21 Dato: 07. Oktober 2006 kl: 11:47:23 »
Kan malingen holde til de temperature? det er måske noget specielt til kalibre?

Værktøjet der trækker kraver på rørene er sådan en her:

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=82461
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=82467

Og så lige et værktøj til at bøje uden at klemme rørene samme, så skulle du være flyvende
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #22 Dato: 07. Oktober 2006 kl: 12:07:55 »
Det er ikke speciel maling.. vi får se hvordan det går.. ellers så skaller det det lidt.. Så passer det til resten af bilen. :?  Grundmalingen er zinkmaling der holder til et par hundrede grader..

Værktøj:
Jamen.. det er jo præcis det jeg mener.. over tusind kroner for værktøjer dertil kommer længder af kobberrør og muffer og ting.. Hvor tit er det lige jeg skal lave deher rør... Jeg ved ikke om de kan købes færdige men det kan da umuligt koste en tusse :?

Vi kan da lave et fællesindkøb af værtøjet, så kan folk låne det på t3nettet når de skal ha lavet rør :D OG så er der daller når der mangler en del eller er ødelagt en tang når det kommer til den næste ;)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #23 Dato: 07. Oktober 2006 kl: 12:19:09 »
Det ser sgu godt ud Jan! Lad du bare brændet ligge i fred.

Lige et par tip:

1) Både stemplet og cylinderen er pinligt rene og afrensede for alt rust/skidt ikke også?

2) Få fat i noget bremsecylinderfedt (siliconefedt) og smør både indersiden af cyl. og gummiringene med det. (Hovwdiaudi har det)

3) Når stemplet skal ind i cyl., skal du først have sat støvkappen (gummibælgen) fast i cyl. Derefter krænger du gummiet ud over stemplet og så kan du trykke det hele sammen med to tomler.

Ang lejer: Jeg ville nok samle det hele og se, hvad de siger. jeg går ud fra, at sådan en Syncro har et lukket dobbeltkugleleje foran? Hvis ja, så er der meget fedt inden i dem.

Ang. Kobberrør: De små nipler og holdeblik køber du hos mekonomen eller meca. De koster ingenting. Køb en rulle kobberrør - den kan også bruges til Ladaen og til dine baghjul på Syncroen, når du skal lave hjulcylindre der. Jeg bruger selv biltemas billige dobbeltkoningssæt. Det er ikke suverænt, men virker OK.

Stahlflex (so heissen sie ja, diese bremsleitungen) er dyre og gode. Jeg har ikke set nogle, der ikke var TÜV-godkendt og dermed synes de også i DK. Men jeg tror nu ikke, at det var noget jeg ville bruge penge på, så længe man kan få en gummislange under en halvtresser. Din bremsepedal bliver marginalt hårdere (mindre trykudvidelse i slangerne), men ikke noget der ændrer køreoplevelsen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #24 Dato: 07. Oktober 2006 kl: 18:38:42 »
Citér
er der nogen der har værktøj til at lave en sådan? OG hvor får man studserne og rørene i så små mængder?


Ring 8)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #25 Dato: 22. Oktober 2006 kl: 00:20:32 »
Så fik jeg lidt tid til at rode med bremser igen.

Der blev renset op og smurt, fedtet (der fulgte noget "red rubber grease" med i rep sættet) og monteret gummi og til sidst presset stemplet på plads.  Gummipaknings monteringen var lidt noget fedteri men det sværeste var faktisk ikke at få snavs i under monteringen da mit værksted ikke ligefrem får nogen glad smiley i værkstedshygiejne :P

Luftskruen kom i og til sidst fik bremseklodserne en tur så de var pæne og smurt op. Nu skulle alt være klar til montering. Jeg tog et par billeder med mobilen af relsultatet.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #26 Dato: 26. November 2006 kl: 21:29:39 »
Så blev min højre kaliper renoveret.

Stempel og cylinder blev renset og alle grater slebet ned. Jeg endte med smergel korn 1200.

Handskerne er måske lidt overdrevet men man har syre på fingrene, jeg har sandkorn under neglene og silikonefedt er noget fedtet stads.

Malingen er selvfølgelig kun nødvendig hvis man har nogen man vil imponere, i mit tilfælde.. synsmanden d. 14 december. Men det rustbeskytter nu også..

Hele operationen kan gøres på en formiddag eller en eftermiddag hvis man har alle delene hjemme (kan købes billigt hos howdiaudi) og ikke skal vente på at malingen tørrer (det skulle jeg). Samtidigt bliver bremsesystemet udluftet og en del af væsken skiftet..

Jeg smed lige en hurtig hjemmeside sammen med billeder.

Enjoy!


http://martinelund.dk/jan/Kaliperrenovering/Fotos.html
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #27 Dato: 26. November 2006 kl: 22:32:28 »
Flot arbejde - elsker doktorhandskerne... :lol:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #28 Dato: 26. November 2006 kl: 23:27:14 »
ikke for at ødelægge den gode stemning, men zinkmaling er ELENDIG grunder !

Sorry!

Rasmus
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Status på bremsekaliper renovering nu med før/efter billede
« Svar #29 Dato: 26. November 2006 kl: 23:33:53 »
Citat fra: "WBX Manden"
ikke for at ødelægge den gode stemning, men zinkmaling er ELENDIG grunder !

Sorry!

Rasmus


Ikke den helt store begrundelse. ?

Aner ikke en klaphat om det, men har brugt det, og har stadig to dåser på lager. :twisted:

Og så lige for en god ordens skyld. Alternativ tak. :)

KH KHS - Nedrustningen er begyndt.
Kurt - 25115788