Forfatter Emne: Hvad er spær? + benz eller diesel spørgsmål.  (Læst 1820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

wbx4ever

  • Gæst
Hvad er spær? + benz eller diesel spørgsmål.
« Dato: 29. September 2009 kl: 08:13:45 »
Her kommer lige en totalt begynder :arrow:  
Hvad er spær eller differenciale-spær, og hvofor er det vigtigt at have? Hvad er bedst til offroad, Benzin eller diesel. Diesel har jo moment men benzin har flere heste! hvad skal man vælge :shock:  
Venligst Jacob

Mads-kaa

  • Gæst
Hvad er spær? + benz eller diesel spørgsmål.
« Svar #1 Dato: 29. September 2009 kl: 11:26:56 »
Std. diesel-motorer i T3 har ikke mere moment en std. benzin, og momentet ligger højere. Det kan godt være kurven er stejlere?

/Mads

Eva

  • Gæst
Hvad er spær? + benz eller diesel spørgsmål.
« Svar #2 Dato: 29. September 2009 kl: 12:24:32 »
Spær/differentialespær er en anordning hvor man kan låse trækakslen, så begge hjul "tvinges med" ved samme hastighed...altså for at modvirke "hjulspin" på et af hjulene hvis der eks. er uens kørebane/terræn.

Når bilen drejer, skal højre & venstre hjul ikke tilbage lige land distance og ruller derfor med forskellig hastighed. Til at udligne den forskel mellem de trækkende hjul har man et differentiale, et system af to tandhjul, der lader de 2 drivaksler til hjulene  rotere med forskellig hastighed. Differentialet har den indbyggede svaghed, at det fordeler mest motorkraft til det hjul, der snurrer lettest rundt & altså står dårligt fast. det problem kan løses med et spærredifferentiale, der helt eller delvis sammenlåser et hjulpar. Nyere løsninger kan have et system af snekkehjul (torsendifferentiale) eller væskefunktion mellem 20 tætsiddende plader (viskodifferentiale).
På nogen biler fungerer det automatisk (syncro har automatisk spær/viscodifferentiale)  , hvor der på andre bilmodeller skal aktiveres ved en kontakt.

Hvad der er bedst til terræn/offroad, vil jeg til hver en tid sige diesel.
Nemmere at dosere, har en anderledes måde at arbejde på (momentet).
Benzin biler skal ofte "piskes igennem" på høje omdrejninger (øger risiko for spin) , mens dieselbilen kravler igennem på forholdsvis lave omdrejninger og derved har et bedre greb.

Mølle

  • Gæst
Hvad er spær? + benz eller diesel spørgsmål.
« Svar #3 Dato: 29. September 2009 kl: 14:35:24 »
Syncroer har i de fleste tilfælde 100 % spær på akslerne. Spærret er rent mekanisk, idet en mekanisme går ind i differentialet og låser det, så de to trækaksler ikke kan andet end at følges ad. Til og frakoblingen styres med vacum. Nogle syncroer er leveret helt uden spær på for- og bagaksel og nogle er leveret med spær på bagaksel alene.

For at opnå permanent firhjulstræk er der på syncroerne imellem for- og bagaksel indbygget et viscosespær, som låser, når der opstår forskellig hastighed imellem for- og bagaksel.

almindelige to-hjulstrukne T3-ere kan være monteret med et lamelspær, som indbygget i diffen hele tiden vil forsøge at overføre 40 procent kraft fra den ene trækaksel til den anden hvis et af hjulene begynder at spinde rundt. Disse spær er ikke så sjældne i danmark, hvor forsvarets T3ere var forsynet med lamelspær. I tabellen over gearkassekoder kan man se, hvilke som har spær. Lamelspærrets funktion kan vel bedst beskrives som funktionen på en PUCH 3-gears kobling med koblingsplader trykket sammen med en fjeder. Fjedertrykket bestemmer hvor stor kraftoverføringen er.

Om du vælger diesel eller benzin synes jeg ikke skal afgøres ud fra terræn-egenskaber, men skal i stedet bestemmes af dit daglige kørselsbehov. Uanset om du vælger det ene eller det andet brædnstof skal du nok komme igennem mudder og op ad skrænter.

wbx4ever

  • Gæst
Hvad er spær? + benz eller diesel spørgsmål.
« Svar #4 Dato: 29. September 2009 kl: 16:05:40 »
takker :-)

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Hvad er spær? + benz eller diesel spørgsmål.
« Svar #5 Dato: 30. September 2009 kl: 05:32:22 »
I sin tid da jeg tog Grønt bevis i Land Rover Klubben (terrænførerbevis), var der en læresætning der gik igen og igen.
"Altid kør så langsomt som muligt igennem en forhindring og alligevel hurtigt nok til at komme igennem".
Hvilket betyder at man for alt i verden skal undgå at fræse igennem hvis man kan gøre det i et astadigt tempo, og til dette er en sejtrækkende diesel rigtig god. Da jeg forlod fatters gamle 109'er og fik min egen benzinbil havde jeg ofte problem med ikke at være vandt til at give gas nok....

Hvis du ønsker en T3'er til Offroad, så få fat i en med minimum spær bagpå og også gerne foran. Det giver en gevaldig forskel når du skal forcere en vanskelig forhindring m.m. og et eller to hjul hænger oppe i luften. Uden spær fiser disse hjul bare rundt og du kommer ingen vegne. Med spær kører du bare stille og roligt igennem forhindringen uden problemer og fortsætter din tur.

F.eks. til træffet på sydfyn 2008 var der en lille stejl bakke, som mange prøvede kræfter med. Vi var 3 som mestrede den, og alle 3 havde vi spærret slået til både foran og bagpå.

En anden meget vigtig ting til offroad kørsel er din frihøjde. Den kan stort set aldrig blive stor nok. Og den kan nemt forøges med andre fjedre og mellemskiver og større dæk. I den forbindelse er en 16" god.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk