Forfatter Emne: Kan det overhovedet lade sig gøre???  (Læst 1354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Svedig

  • Gæst
Kan det overhovedet lade sig gøre???
« Dato: 30. Oktober 2009 kl: 20:35:52 »
Hej.

Jeg har nu brugt et par dage på at læse en dælens masse indlæg her på dette fremragende site. Jeg er vild med T3´eren, og vi ejede indtil for et par år siden én af slagsen. Nu ønsker jeg inderligt at eje en igen...

Desværre er jeg ikke i stand til overhovedet at reparere noget selv, men min mekaniker er heldigvis samtidig min gode ven :-)

Er det fuldstændigt urealistisk at forestille sig, at man kan finde en t3, der ikke går i stykker hver anden uge? 95% af alle indlæg her handler om Jeres diverse problemer med ditten og datten, der skal laves på Jeres biler. Er det fordi I bevist køber nogen gamle vrag, fordi I kan li´ at gå og bøvle med dem - eller er det simpelthen bare fordi, t3´eren ikke længere kan skaffes i ordentlig stand til normale penge (30-40.000,-)?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kan det overhovedet lade sig gøre???
« Svar #1 Dato: 30. Oktober 2009 kl: 20:44:58 »
Hvis du sammenligner antallet af brugere med antallet af indlæg vil du opdage at det ikke er så mange endda der har bøvl med bilerne, og mange af spørgsmålene faktisk allerede er besvaret et eller andet sted...

Personligt kørte min T3 da uden nogen form for alvorlige nedbrud i knap 1 år før den til sidst mente at den ville have nyt hjerte (motor)...

Men det er med T3'ere som med så mange andre gamle biler...
De kører i perioder på flere måneder uden et eneste kny for pludselig at bryde ned med fejl og problemer i stimer...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

ibber

  • Gæst
Kan det overhovedet lade sig gøre???
« Svar #2 Dato: 30. Oktober 2009 kl: 20:56:29 »
alle biler går da i stykker , når man har affundet sig med de faqts , kan man jo lige så godt vælge
en der går i stykker på en måde som er forholdvis nem at lære at lave selv..

som jeg plejer at sige når folk spørger mig til råds om at ha en veteranbil :
det kan godt være det på papiret er billigt , men i det virkelige liv er det alt andet end nemt og billigt - og det samme er nok hen af det samme med T3ern , den er lidt som en veteranbil og skal også kløes lidt på maven
engang imelem og det er ikke gratis desværre , men alle pengene værd
fordi man kan li sjælen , og ikke så meget tænker med bankkontoen.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kan det overhovedet lade sig gøre???
« Svar #3 Dato: 30. Oktober 2009 kl: 23:32:47 »
Den "vedligeholdelsesfri" bil er en illusion fabrikeret af marketingafdelingerne på de pressede bilfabrikker i slutfirserne og op gennem halvfemserne.

Hvis man kører en 25 år gammel bil der har 25 år gamle sliddele på .. så skal de skiftes.

Hvis man finder en 25 år gammel bil der har været serviceret i hoved og røv med alle sliddeleskift så er man enten pisseheldig.. eller også koster den mere end man normalt er klar til at betale for en brugt bil i klassen.

Deroveni.. kommer så modellens særheder/skavanker som ALLE modeller har..Udviklingshistorier.. Ingenørholdenes interne kamp, politik, modelskift og deciderede brølere..  Dem har alle elskerne af modellen i løbet af mange års kørsel forskellig bud på at udbedre/minimere.

Hvad du læser her på t3nettet er: Vedligeholdelse og skift af sliddele på gamle biler .. Renoveringshistoriere på udslidte gamle modeller og ideer og indskud til hvordan man optimerer og forbedrer det dejlige gamle køretøj så det kan fungere i henhold til folks behov.

Man BURDE måske en gang om ugen når lortet bare kører.. tilføje et indlæg hvor der står "DEN KØRER STADIG..  JUHU" og så ville fordelingen af indlæg med positive historier og fortællinger hvor man roder med bilen måske være mere udjævnet, MEN det får man bare ikke gjort.

Hvis du bare er stædig nok, kan læse og tage lidt gas/røg herindefra og iøvrigt er indstillet på at være mekaniker på din egen bil, så er en T3 på ingen måde et urealistisk køretøj.

Om det er fornuftigt.. tjaeh? Hvad er fornuft? Hvis det KUN drejer sig om at minimere den månedlige ydelse på et transportmiddel.. så er det ikke sikkert at T3 kan matche.. Men det er tæt på og så kommer man med til træf og får pandekager oveni.. og lærer en masse om sin bil.

Velkommen til t3nettet!

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Kan det overhovedet lade sig gøre???
« Svar #4 Dato: 30. Oktober 2009 kl: 23:34:54 »
Næsten uanset hvilken bil du vælger, kan du finde eksemplarer der bare kører og kører, og uheldige udgaver hvor stort set ALT går i udu. Der er masser af tråde, der beskriver hvor de ruster, hvor der skal lægges arbejde i fortøj, bremser m.m. men hvis du finder en velholdt af slagsen, er det bestemt muligt, at holde den kørende uden, at skulle skrue hver week end. Det bliver "bare" en passion for en del ejere, at holde bilen i topform.

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
Kan det overhovedet lade sig gøre???
« Svar #5 Dato: 30. Oktober 2009 kl: 23:38:14 »
T3nettet er jo et sted for godtfolk, som holder meget af deres bil(er). Endvidere er der herinde mange, som ved rigtig meget om alle hjørner af alle tænkelige og utænkelige problemer, som kan opstå. Men man ser jo stadig en hel del t3'ere på vejene og lur mig om ikke de fleste køre rundt og er pænt glade det meste af tiden. Personligt har jeg haft en meget driftssikker en af slagsen i tre år, som kun har budt på overskuelige udfordringer, som kan opleves med enhver bil. Faktisk vil jeg tro at min nuværende t3 har været den mest driftssikre af alle de biler jeg har haft - men det siger måske mere om standarden af de øvrige... Så bortset fra at en t3 nu efterhånden har nogle år på bagsmækken er der ikke noget at frygte. Som med alle ældre transportmidler, handler det mest om at beslutte et økonomisk niveau, og så finde den bil som passer familien. Bare giv den gas!
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline JK

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Kan det overhovedet lade sig gøre???
« Svar #6 Dato: 02. November 2009 kl: 12:15:35 »
Der er jo heller ikke nogen der gider læse om en bil der bare kører og kører, og det er heller ikke så nemt at skrive om i et indlæg ;-)

Efter min mening har T3 følgende fordele:
1) Stor og grov arbejdsbil, hvor tingene er dimensioneret til at holde længere - modsat f.eks. VW Lupo
2) Tysk, så det er logisk og ordentligt sat sammen og nemt at komme til - modsat f.eks. Citroën
3) Uden airbag, abs, startspærre og alt mulig elektroniklort, der ikke er til at hitte ud af - modsat f.eks. enhver nyere bil.
PT busløs... Har tidligere haft 1965 T1, 1978 T2, 1980 T3 og 1991 T4.
Kører lige nu Xantia HDi m.læder&aircon + BMW motorcykel og har laden fuld af veteranbiler

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Kan det overhovedet lade sig gøre???
« Svar #7 Dato: 02. November 2009 kl: 14:13:02 »
Citat fra: "Svedig"

Desværre er jeg ikke i stand til overhovedet at reparere noget selv, men min mekaniker er heldigvis samtidig min gode ven :-)


Hvor længe planlægger du med at have en god ven  :?  Det er jo altid en balance, hvor længe man skal/bør satse et venskab med en gammel bil. Måske du skulle indgå en deal, at du kikker over skulderen når noget går galt. Så skal vennen i det mindste mekke på noget nyt hver gang.

T3 er enkeltheden selv og kan sagtens lære fra sig, uanset antal tommelfingre man måtte have. Stumperne er der mange af, og priserne er til at betale. Send den aldrig på værksted, det har du ikke råd til.

Køb du bare en, vi står klar med råd :D

Hinze