Forfatter Emne: Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.  (Læst 48012 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #30 Dato: 23. Juni 2010 kl: 08:51:46 »
Det lyder MEGET fornuftigt med den kølesystems rensning. Det er en af de nemmeste og billligeste måder at holde en JX i live på.

Hvis du har tiden og lysten til det, tror jeg der er mange herinde der kunne bruge en Jørgen Clevin 1-2-3 guide til det med billeder, fremgangsmåde og tider, så de føler sig mere sikre på at kaste sig ud i det.

Det burde være en del af den årlige service inden sommersæsonen, så er man sikker på køleeffekten er bevaret.

Jeg har selv oplevet en gammel JX panelvan van der fik lavet øvelsen hvor nålen faldt fra at ligge stabilt ca. 1,5 nålsbredde over dioden til at synke helt ned 1/2 nålsbredde under dioden, jeg vil tro det var fra omkring 95-96 grader ned til termostatåbnings temperaturen (87) ved fuld belastning. Long live the (well-serviced) JX. :twisted:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #31 Dato: 23. Juni 2010 kl: 17:43:07 »
Ja Jan - du har ret...

Faktisk er jeg selv lidt smølende med at komme igang da jeg kun har mundtlig instruktion fra Jarl på Fyn i år - men jeg er ikke i tvivl om, at det skal gøres... Godt 20 års gums og forskelligt vand, kølervæske mv har sikkert godt af en rensetur. Det, der undrer mig er, at varmeproblemet kom relativt pludseligt - og jeg har aldrig haft problemet i mine tidligere T3'er - så det kan konstateres at være et udpræget JX-fænomen...

Jeg lover denne gang at ha' kameraet med og tage nogle billeder undervejs til en "tarmrensemanual"...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #32 Dato: 23. Juni 2010 kl: 18:09:30 »
Her er beskrivelse af afkalkning med billeder osv :-)
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-7622-highlight-opvasketabs.html
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #33 Dato: 28. Juni 2010 kl: 22:01:16 »
Ja - så blev der renset kølesystem..

Der er 3 steder, man bliver gode venner med undervejs:
1: Den store kølerslange (returløb fra køleren) til højre på vandpumpen, når man kigger ned i motorbrønden.
2: Den inderste kølervæskebeholder.
3: Udluftningsskruen på køleren.

Nødvendigt værktøj: Gaffatape, spændebåndsskruetrækker eller -tang afhængig af spændebåndstype, 13mm gaffelnøgle til udluftningsskruen på køleren og en god bunke klude... Og selvfølgeligt 5-6 opvasketabs og 3-400gr. citronsyrepulver.

Jeg kørte bilen op på to ramper for at ha' køleren godt oppe i luften til udluftningerne.
Tappede kølervæsken af gennem den store slange.
Fjernede luftskruen på køleren så den kunne suge sig tom og selvfølgeligt dækslet på den inderste beholder.
Skyllede systemet igennem baglæns via den afmonterede store kølerslange, hvor en 3/4" vandslange med en pårullet gaffa-kile kan proppes ind til den er relativt tæt. Blev mindet om den manglende luftskrue foran, da der stod et veritabelt springvand ud foran bilen.
På med kølerslangen igen og herefter opfyldning med rent postevand - lufte ud, så der var sikker forbindelse til køleren - og så ellers 6 opløste opvasketabs i ca 1,5 ltr kogende vand i forreste beholder.
Lufte ud en ekstra gang og så ud at køre en tur på ca 25 km med fuld varme på begge apparater.
Tilbage igen lod jeg motoren blive så kold, at man kunne stikke næverne ned og igen løsne den store slange og lade vandet slippe ud. 3/4" slangen i slangen og af med dækslet på beholdenren så så blev der spulet igennem i ca 8-10 minutter. Kølerslangen på igen - fylde så meget vand på, at beholderen var fuld inden udluftning.
Havde opløst 350 gr citronsyre-pulver fra Borup Kemi i 1,5 ltr vand, som jeg brugte til at toppe op med i takt med at jeg luftede ud. Der var plads til endnu nogle ltr vand efter citronsyren var hældt på og bilen var luftet ud.
Kørte en tur på 5-6 km og stillede bilen til afkalkning i 4-5 timer, hvorefter jeg IGEN tog den store slange af, samt dækslet på beholderen og sendte vand "baglæns" igennem i en times tid.
(Der kommer altså en del mere vand ud af en 3/4" installation ift den normale 1/2" husholdningshane...)
Kører nu med sidste hold skyllevand og skal imorgen prøve at demontere den store kølerslange til højre på vandpumpen (for det synes jeg er blevet rigtigt sjovt :-) ) og skylle sidste gang inden en blanding af frisk kølervæske i 1:1 med demineraliseret vand skal postes på systemet - og så tror jeg nok lige, at jeg har fået stillet min kølerslange massage for denne gang...

Foreløbig virkning: ca 2 viserbredders lavere udsving på termometeret ift tidligere - aflæst på den daglige strækning hjem fra arbejde.

Der var ikke overvældende meget kalk i skyllevandet, men til gengæld var vandet efter tabs-behandlingen ret overbevisende uklart...

Pudsig stemning lige nu - ikke helt vildt begejstret, men alligevel overbevist om, at det har gjort en forskel. Det bliver måske endnu bedre, når den rigtige kølervæske kommer på og udluftningen bliver gjort ordentligt.

God aften til alle... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #34 Dato: 01. Juli 2010 kl: 22:43:03 »
Spær er fixet - så pas på Rømø.......  JUBIIIIII...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #35 Dato: 01. Juli 2010 kl: 22:46:53 »
jamen vi ses dernede, men du skal kigge langt efter vores T3 (den står derhjemme ;)  )
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #36 Dato: 01. Juli 2010 kl: 22:47:42 »
Skal jeg tage en ekstra med til dig..?? ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #37 Dato: 01. Juli 2010 kl: 22:54:12 »
Spær?? På Rømø?? Det' gas, ik'?? ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #38 Dato: 02. Juli 2010 kl: 22:59:57 »
Tjah - det vil tiden vise....

Hvis man har problemer med selvopretningen i styretøjet, har jeg fundet en knap, der virker fint....

Dejligt, at det virker nu... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #39 Dato: 06. Juli 2010 kl: 22:30:58 »
Æv...

Forreste spær satte sig urokkeligt fast på Rømø efter en noget udfordrende afprøvning af funktionen. Flere til- og frakoblinger gik godt og hurtigt (vacuumslangerne må være OK) - men pludseligt sad det åltså HELT fast.

Mølle var sammen med Wolfgang straks i dialog om problemet - og inden jeg vidste af det, var operationen igang midt på stranden. Der blev ttilkaldt 2 unge tyskere og jeg gik rundt som forbavset (og lidt rystet) tilskuer til, at min højre trækaksel blev afmonteret og adskilt for at "klumpen" kunne komme på plads ved hjulet og hjemrejse var muligt. 1.000 tak for hjælpen rækker ikke langt i den forbindelse.

Vi drog hjemad med en visco, der var på overarbejde og kørsel igennem de mange rundkørsler var særdeles besværet - ligesom accelerationer trak bilen meget kraftigt mod højre. Ved neutral ligeudkørsel var der ingen problemer og heldigvis er de fleste veje jo relativt lige... ;-)

Nå - men vi havde da lige lovet at hjælpe med en flytning fra Fredericia til sydfyn på vejen hjem og med en godt pakket flyttetrailer på krogen drog vi til fynsland, hvor det fastsiddende spær pludseligt besluttede sig for at give slip og bilens styreegenskaber blev normale igen. Jubii...

Vi havde lidt varmeproblemer på vejen til Rømø - og jeg tror, at det skyldtes, at vi kørte i medvind det meste af vejen. Når man stak hånden ud af vinduet ved ca 90km/t var der ikke nævneværdig vindmodstand og det gavner ihvertfald ikke kølingen. Under leg på Rømø fik den også varmen nogle gange, men på vej hjemad - selv med flyttetraileren på - var der ingen problemer overhovedet.

Jeg har her til aften været under bilen for at "dutte" med palen, der går ind i diff'et og det kører fint, som det skal, så jeg smører og motionerer lidt mere på det de næste dage, imens jeg venter på den netop rekvirerede godtepose fra Thomas Koch med nye beslag og låsestifter til vacuumdåserne, friske bolte til øverste bærekugler, en frisk termostat og lidt yderligere lækkerier...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #40 Dato: 06. Juli 2010 kl: 22:58:51 »
Jep, altid rart med kyndige kammerater :)
Bare se på Rasmus, der fra Mammut Park i Tyskland listede hjem som 3WD'er pga. defekt trækakselled :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #41 Dato: 10. September 2010 kl: 20:51:11 »
Nå, tid til en update...

Røde Mor har fået en frisk trækaksel fra Mølles omfattende amagerhylde og den fik vi herligt brug for i marsken på Tønder Festivalen i sidste weekend af august. Det var min første tur ud i det grønne dernede i Syncro og man følte sig lidt som Jesus på Genezareth sø - bortset fra, at der ikke var nogen fiskere... ;-)

Under festivalen besluttede startbatteriet uden yderligere tegn at kollapse, så der har måske været for mange trioler i luften - hvem ved...?? En vandretur til Automester i Tønder sikrede en frisk strømklump til gode penge og ja, da låget var åbent alligevel skiftede jeg sgu' da lige kileremmen  for lidt T3 skulle man jo lave derude på Herrens Mark.

Glad i låget over, at kølevæskeniveauet var helt OK, fik den en sjat olie og så kunne vi komme hjemover... :-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #42 Dato: 26. Oktober 2010 kl: 22:51:54 »
I et forsøg på at komme lidt videre med Røde Mor har jeg aftalt nogle dage med min iøvrigt gode mekaniker, hvor han indtræder i rollen som supervisor for mig på hans værksted.

Imorgen starter operationerne: 4 nye bærekugler i front, nye stabilisator-bøsninger, gennemgang af styretøjet for at komme ratsløret til livs, nye dyser og nye gløderør, udstødningsmanifold/bolte, friske motor- og gearkasseophæng, kontrol af kardankryds og "kardan-gummiskiven".

Jeg glæder mig til at ha' alt nødvendigt værktøj til rådighed og mulighed for her-og-nu svar/hjælp undervejs..
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #43 Dato: 06. December 2010 kl: 21:24:37 »
Halløjtaler...

Dagens gode råd til alle er, at lukke dørene på bilen, når man arbejder med den på lift...

Travlhed er som regel forbundet med risiko for fejl - så jeg kørte med sædvanlig elegance lige op i en tværgående bjælke under loftet på værkstedet - og så kan man sige, at døren stod på klem....

Mølle var (igen) klar med erstatningsdele og således er Røde Mor pt kørende med en fin blå førerdør indtil videre...

Grin bare - det er da' for sjovt, dét her.....
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #44 Dato: 06. December 2010 kl: 21:29:47 »
jaja det var billigt sluppet jeg har engang tippet en doka ned fra en 2 søjlet helt oppe fra :0) det ku ikk li sårn fixes og det bøjede liften
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911