Forfatter Emne: 14 versus 16 tommer, for og imod  (Læst 5366 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
14 versus 16 tommer, for og imod
« Dato: 13. Juli 2010 kl: 02:00:28 »
Jeg vil lige høre jeres mening om 16tommer versus 14 tommer. Mary er jo en 14 tommer på 15tommer fælge og med alle 3 knapper samt 1,9L AAZ turdo diesel.

Tanken og drømmen var at sælge hende herovre og så bygge en magen til derhjemme men bare i 16 tommer og evt. med en større motor som Subaru eller TDI.

Men er lige blevet lidt i tvivl om det er så smart med kommentaren om at en 16 tommer kræver mere vedligehold eller er dyere i drift.

Hvad er jeres mening?
(ja nu bliver det næsten lige så sjovt som benzin vs diesel :)
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #1 Dato: 13. Juli 2010 kl: 10:26:16 »
Jeg tror ikke at den kræver mere vedligehold end en 14", men stumperne er noget dyrere, og noget sværere at finde (der er ikke så mange der har brugte 16" stumper på hylden.

Mvh Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline steps2heaven

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro 16"
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #2 Dato: 13. Juli 2010 kl: 21:35:29 »
16" er den eneste rigtige Syncro for mig, tror ikke på at der er mere vedligeholdelse på en 14". Det skulle da være mærkeligt, netop èn 16" er jo forstærket rigtig mange steder i forhold til en 14". Busman beskriver det hele meget præcist i dette link http://www.busman.be/pagina24.html

Mvh Jonathan

Herr_Jensen

  • Gæst
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #3 Dato: 14. Juli 2010 kl: 01:32:53 »
Hvem ville vælge 14" hvis man havde valget mellem 14" og 16"? Ingen.

Det er ikke mere dyrt at have en 16", og de fleste stumper kan købes fra ny i Mekonomen. Det er måske også værd at huske på at SÅ stor er forkellien altså heller ikke...

F.eks. er bremserne bagi fra en ganske almindelig LT, og det er jo meter vare...

Mølle

  • Gæst
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #4 Dato: 14. Juli 2010 kl: 11:03:34 »
Jeg håber ikke at jeg har givet indtryk af at der er mere vedligehold på en 16" for det mener jeg bestemt ikke. Jeg minder bare om at der er nogle stumper som er ganske eksotiske på en 16", fx. en bagsvinger, som desværre ikke lever evigt. pris pr. stk. 800 euro. Brugte og ganske rustne blev udbudt til salg ved Mammuth for 800 euro for et sæt.

Er man indstillet på det, så er det bare at klø på.


Hilsen Mølle (som også godt kunne tænke sig at falde over et 16" ladefund.)

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #5 Dato: 15. Juli 2010 kl: 04:02:56 »
Tak for svarene.
Saa nu maa vi bare kloe paa og haabe paa et snarligt salg :)
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #6 Dato: 15. Juli 2010 kl: 08:47:17 »
skulle man have lysten til at give 800øv for bagsvingere kan man jo sætte dem på sin 14'' og save lidt i forskærmen
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #7 Dato: 15. Juli 2010 kl: 10:41:12 »
Men hvor stor er forskellen på 14" og 16" REELT i det terræn vognen kommer til at forcere?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Herr_Jensen

  • Gæst
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #8 Dato: 15. Juli 2010 kl: 13:01:48 »
@jankjerbye
Det hele kommer vel an på frihøjde, og det opnås langt nemmere på en 16"

Offline johan_a

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 98
    • Vis profil
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #9 Dato: 01. August 2010 kl: 02:25:43 »
Jeg sidder her og undrer mig lidt.
Der er produceret lidt over 2100 16" syncroer (mindre end 6 % af alle syncroer), som er solgt over hele Europa, nogle er også endt andre steder, en del må givetvis også være skrottet.
Når man ser på de syncroer, der er til salg på bl.a Mobile.de er de fleste af de 16", der er til salg ombyggede 14". Jeg tvivler på at ret mange af disse ombygninger er ret meget mere end større fælge og andre skærmkanter!
Det jeg tænker er følgende: hvor mange ægte 16" er der tilbage og hvor ofter er det muligt at finde en der er værd at eje?
Al denne snak om 14" versus 16" virker ret overdrevet, da der ikke kan være ret mange af os, som er så heldige at få fat fat i sådan et vidunder, endsige allerede eje en, Hvor mange af jer har en foruden Herr Jensen?
Tag nu ikke fejl jeg ville jættegerne have en, men det tillader hverken fruen eller indtægten, desværre.

Offline Rasmus

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 53
    • Vis profil
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #10 Dato: 01. August 2010 kl: 13:27:34 »
jeg syntes at 16" er mindre vindfølsom og mere retningsbestemt i storm en 14" selv med et par cm ekstra frihøjde.. Har samlignet med 2 helt ens karosser med højt tag..så den anderledes undervogn må ha noget at sige..! tror nu heller ik man i sin tid ville ha valgt en 14" til Paris Darkar, tror at de alle var 16" med lidt ekstra godav i..! Jeg vil da mene, at vis man holder sig til det lave gear  på ekstrem ujævn underlag  kan en 14" holde til det samme, men alt kan jo komme til at hænge på maven uanset hk  undervogn og frihøjde vis man ik ser sig godt for og langt frem..

Mølle

  • Gæst
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #11 Dato: 01. August 2010 kl: 17:30:41 »
Hej John

Der er utvivlsomt nogle, som har ombygget en 14" til 16" hvor de har haft en donorbil og derfor har kunne pille alle de unikke dele. Det de mangler er den ekstra forstærkede karrosse. Disse ombygninger er meget tæt på de rigtige, og kan kun gennemskues hvis man finder produktionspladen, hvoraf det fremgår hvilken hjulstørrelse den er født med. (der er vist også et ciffer i stelnummeret, som indikerer dette) Disse ombygninger finder jeg ok. Bremser, svingarme og transmission samt skærmkanter... Jeg ville ikke føle mig snydt ved at få fingrer i en sådan.

Finder du en 14" med skærmkanter fra en 16" samt med 16" hjul er det let at se, at der er ugler i mosen. Jeg tror ikke at der er så mange af den slags wannabes... Mange alm. syncroer kører med 16" fælge...men det gør dem ikke til 16". og folk prøver ikke at foregive at de er det... Sådan opfatter jeg det...

Hilsen Mølle

Dominique

  • Gæst
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #12 Dato: 01. August 2010 kl: 22:43:50 »
http://www.tristar-connection.de/carsforsale/syncro16inch.php

http://www.busman.be/pagina57a.html

Bremserna och drivaxlarna är större på en 16 syncro vilket behövs med större hjul.

windfinder

  • Gæst
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #13 Dato: 25. August 2010 kl: 14:25:52 »
Jeg mødte en flink man for et par uger siden, da jeg var i klitmøller og surfe... han havde selv en 16" og kiggede på min. Her kom han frem til at min var en speciel årgang, pga den havde alle 16" forstærkningerne. Han viste mig steder på karossen og rammen hvor der var extra forstærkninger. Han sagde min var forstærket som en 16" dog med 14 opsætning. Han påstod ikke det var en 16" men sagde alt hvad jeg manglede var de bagerste ophæng og større skærme!
Kan dette passe? det er min første syncro og har intet at sammenligne med...
det skal siges at min er fra 1990....

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
14 versus 16 tommer, for og imod
« Svar #14 Dato: 25. August 2010 kl: 14:53:52 »
Jeg ved ikke, hvilken Syncro du har, men de sene 14" doka'er har samme forstærkninger som 16"
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!