Forfatter Emne: Dieselpumpe mister tryk/diesel.  (Læst 2635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Palm

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
    • Vis profil
  • By: 7800 Skive
Dieselpumpe mister tryk/diesel.
« Dato: 17. August 2010 kl: 20:30:29 »
Hej...

Når min AAZ motor har været slukket nogle timer eller mere, er det som om JX pumpen har mistet sit tryk/diesel og derfor skal starteren på overarbejde for at få liv i motoren igen.
Sommetider starter den dog bare man røre nøglen.
Pumpen er utæt et sted på siden ind mod motorblokken, men er pt usikker på det præcise sted.
Når jeg skifter brændstoffilter er som det bliver noget bedre men ikke i lang tid. (Har ikke kunnet mærke på motoren at filtret har virket stoppet)
Pumpen fik jeg på for ikke så lang tid siden og det eneste jeg ved om den, er at det er mindst 8 år siden den har været i drift.
Har nye pakningssæt liggende men...
Er der mon nogen som har et bud på hvad der kunne være galt?
Evt. en tegning af pumpen?

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen

Jesper

Offline Jan W

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 390
    • Vis profil
Dieselpumpe mister tryk/diesel.
« Svar #1 Dato: 17. August 2010 kl: 22:04:11 »
Jeg vil starte med en gang nye kobberskiver.
Hvis det ikke hjælper kan det værer akselen til spedertrækket.
Mvh Jan
T3 er stærkt vanedannende
Tlf. 40763157

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dieselpumpe mister tryk/diesel.
« Svar #2 Dato: 17. August 2010 kl: 22:57:47 »
1) Pak pumpen om - der er masser af brugbare billeder her: http://www.uwe-reimann.de/poel/esp-hd.htm

Når pumpen lækker og derfor veksler brændstof til luft, så bliver starteren sat på overarbejde.

2) Undersøg, om dit brændstof er ekstremt urent - er det det, så kan et nyt filter stoppe til på 5 km

3) Undersøg returventilerne i enden af pumpens højtryksdel, hvis der stadig er problemer, når de to første punkter er på plads.

Og vær opmærksom på at brændstof, der løber ned over motorblokken før eller siden opløser pakningerne - bl.a. O-ringen til vandpumpen - derfor er det for så vidt en hastesag med mindre du gerne vil skifte flere pakninger. - Fik jeg nævnt, at jeg engang har skiftet en toppakning af præcis samme årsag? God arbejdslyst.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Palm

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
    • Vis profil
  • By: 7800 Skive
Dieselpumpe mister tryk/diesel.
« Svar #3 Dato: 18. August 2010 kl: 22:27:06 »
Hej og tak for svar...

Ang. filter, så er jeg godt klar over det ikke behøver at tage mange km før det atter kan stoppe, men burde det så ikke kunne mærkes på motoren når man køre?
Og kan et halv-stoppet filter godt "suge" diesel retur fra pumpen?
Ang. pakningsskift - er det så strengt nødvendigt at afmontere pumpen? Mangler desværre værktøj til at stille pumpen efter evt afmontering.

Hilsen
Jesper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dieselpumpe mister tryk/diesel.
« Svar #4 Dato: 18. August 2010 kl: 22:51:38 »
Et stoppet filter kan ikke suge brændstof retur, for der er jo åbent hele vejen på retursiden af pumpen, så der kan ikke opstå undertryk med mindre pumpen aktivt suger (altså, når motoren snurrer).
Et (meget) stoppet filter bør kunne mærkes, når man kører, jo. Klampen i bund i nogle minutter i træk; slip speederen pludseligt - så vil motoren have tilbøjelighed til at falde alt for langt ned i tomgang/gå i stå.
Om pumpen nødvendigvis skal af eller ej, afhænger af, hvilken pakning der skal skiftes. Pakningen mellem højtryks- og lavtryksdel kan strengt taget med lidt trylleri skiftes med monteret pumpe efter nøje studier af fremgangsmåden, men er det f.eks. pakningerne ved koldstarterarmen, så skal svineriet af.
På den anden side, Palm, så kender jeg vist dig godt nok til at vide, at du ikke kan leve med sådan en vinterpisserløsning som at skifte en enkelt pakning - både du og jeg ved jo, at så skal du bare skifte den næste et andet sted i september.
Altså: hold op med tuderiet, få pakket den pumpe om, og kom forbi og lån et måleur hos mig eller i Hobro. Og nej - jeg pakker den ikke om for dig ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Palm

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
    • Vis profil
  • By: 7800 Skive
Dieselpumpe mister tryk/diesel.
« Svar #5 Dato: 18. August 2010 kl: 23:11:16 »
Tuder skam ikke:-)
Men vil meget gerne tage imod dit fine tilbud og låne dit måleur.
Vi ses...