Forfatter Emne: Gearing på bagtøj (mercedes camper)  (Læst 3802 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Eva

  • Gæst
Gearing på bagtøj (mercedes camper)
« Dato: 01. September 2010 kl: 16:41:13 »
Nu er jeg rendt ind i et lille problem.
Jeg er blevet sat til at granske i, hvordan man v.h.a et andet bagtøj får gjort en bil noget mere højgearet.  :roll:
Og tænkte så på, at der i hvert fald sidder et par rigtige "tekniknørder" (positivt ment altså)  herinde   :lol:

Jeg ved ikke om jeg kan gøre det forståeligt.
men jeg er helt med på, at bilens nuværende bagtøj har en gearing der hedder 4.40 hvilket betyder, at motoren skal dreje 4.4 omgange for at dreje differentialet en omgang.
Eller sagt med andre ord, at det betyder, at motoren måske kører med 3000 omdrejninger når bilen kører 80 km/t?

Men hvad så hvis der sættes en højere gearing på, et bagtøj der hedder 4.11.?
Hvor stor betydning vil det have?

Problemet er, at det er en benzinbil der er lagt en dieselmotor i, og efter den operation er det blevet en plage at køre i den fordi den render med en hulens masse omdrejninger.

Så ejeren går ud fra, at man med en anden gearing, må kunne sænke motorens omdrejningstal fra X-rpm/80km/t  til Y-rpm/80km/t.

Kan man det?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearing på bagtøj (mercedes camper)
« Svar #1 Dato: 01. September 2010 kl: 17:07:05 »
Ja det kan man principielt. De praktiske omstændigheder på en MB aner jeg intet om, men på de fleste biler med stiv bagaksel lyder øvelsen på at åbne hjulnavene i begge sider, trække drivakslerne ud, skrue differentialeklumpen af, sætte den nye i og skubbe drivakslerne ind igen. Selvf. er der noget med pakninger/shimmerringe, man skal overveje, om man skal skifte ved samme lejlighed - evt. også tjekke bremser, når der nu er åbent.

Gearingen læses på den måde at førstnævnte diff. omsætter 4,40 omdrejning på kardanakslen til 1 omdrejning på hjulene. Sætter du 4,11 i, så skal kardanakslen altså kun rotere 4,11 omdrejning for at baghjulene roterer 1 omdrejning - altså er bilen blevet højere gearet - orker man det, så kan man jo endda regne et procenttal ud.

Vil man gerne kende den totale gearing (gearkassen spiller jo også med), så ganger man det pågældende gears udveksling med differentialets gearing og så kender man forholdet mellem motorens omdrejningstal og hjulets omdrejningstal.

Eksempel: 1. gear udveksler måske 4, 50 og differentialet udveksler 4,11. altså er den totale udveksling  - ca. 18,5 motoromdrejning giver én hjulomdrejning. Så kan man tilsvarende lægge værdier ind for de andre gear og lave samme regnestykke. I topgear er visse gearkasser konstrueret til det man kalder "direkte udveksling" - det vil sige, at de udveksler 1:1 - det gør jo så regnestykket enklere, da man så alene behøver at fokusere på differentialets udveksling.

Vil man så videre have viden om forholdet mellem motoromdrejningstal og bilens hastighed, kan man jo udregne dækkets rulleomkreds. I den forbindelse skal man huske at tage højde for dækkets slitage, nedbøjning pga vægt og det forhold at et trækkende hjul altid har til lille slip i forhold til vejen - det roterer simpelthen en smule hurtigere, end det teoretisk set bør gøre, fordi gummi nu engang er elastisk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Gearing på bagtøj (mercedes camper)
« Svar #2 Dato: 01. September 2010 kl: 17:12:55 »
Er ikke mekaniker, og ved ikke, hvad det gir nøjagtigt, men vil tro ca 200 omdr ifht de 3000 omdr..
I 80erne satte man et busbagtøj på, det gav en del på en MB 1628..
Om det duer på en 308, 310 eller hvad det nu er forn en, ved jeg ikke..
Højere dæk er jo også en mulighed..??
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Eva

  • Gæst
Gearing på bagtøj (mercedes camper)
« Svar #3 Dato: 01. September 2010 kl: 22:00:32 »
Mange tak for forklaringerne, .

M.h.t. dækkene er der vist gået til grænsen, så ingen tvivl om, der skal hentes noget et andet sted fra.

Det viser sig så nu, at det bagtøj ejeren af bilen har liggende  (det der er højere gearet)  , faktisk er det som oprindeligt sad på den bil dieselmotor m. gearkasse er taget fra.  
Han vidste bare ikke der var forskel på gearingen af dem, så måske han bare skal få det sat på .

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Gearing på bagtøj (mercedes camper)
« Svar #4 Dato: 01. September 2010 kl: 22:51:44 »
Et lille indspark til debat om bagtøj.  Mener det også er et spørgsmål om slitage på bagtøjet og bevægelighed.

Har selv, af forskellige årsager, fået skiftet bagtøjet på vores gamle Mercedes. Fra en 3.07 udveksling til en 3.27.
Altså en smule laveret gearet. Og det betyder jo så, at motoren løber med en anelse højere omdrejninger. MEN
det føles som om bilen ruller lettere, sandsynligvis fordi det gamle bagtøj har rullet over 600000 km, og det 'nye'
'kun' har kørt ca. 370000 km, så slitage/friktion eller mangel på samme spiller også ind.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Eva

  • Gæst
Gearing på bagtøj (mercedes camper)
« Svar #5 Dato: 01. September 2010 kl: 23:45:26 »
Thomas
Det er vist noget lignende det jeg kører i til hverdag sådan en MB, bare en personbil...og den ville jeg ikke bryde mig om blev lavere gearet ;-)

Men har du en ide om sådan ca, hvor mange flere omdrejninger motoren løber med f.eks. ved 80 km/t med den lavere gearing, jeg tror nu ikke slitage har indvirkning på gearingen

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Gearing på bagtøj (mercedes camper)
« Svar #6 Dato: 02. September 2010 kl: 22:15:27 »
Mht. omdrejninger på motor vil jeg tro (anslå) måske maks 100 omdrejninger mere uden at kunne sige det præcist.(Det kan jo regnes ud, som Jarl skriver, men det har jeg ikke gjort).

Mht. slitage. Nej det har ikke indvirkning på gearingen men rullemodstand/bevægelighed. Det konstaterede jeg ved fysisk at tørne bagtøjene hver for sig, da de var afmonteret. Mit 'gamle' bagtøj(600000 km) gik slet ikke så let som det 'nye'(370000 km), og det blev jeg bestemt noget overrasket over. Det skal siges, at der var frisk olie på begge bagtøjer.

Der mener jeg bare, at der er en slitagefaktor, som spiller ind.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Eva

  • Gæst
Gearing på bagtøj (mercedes camper)
« Svar #7 Dato: 03. September 2010 kl: 14:39:26 »
Nu skal jeg lige bruge lidt hjælp igen.

Hvilket af disse bagtøj er højest gearet.  

44:10
37: 9
35: 8

44:10 er det der sidder på bilen nu.

Jeg vil mene, at det der hedder 37: 9 er højest gearet, men nu kommer ejer af bilen og siger han har fået at vide, at bilen bliver meget højere gearet med et 35: 8 bagtøj??

Jeg vil jo mene det er næsten lige så lavgearet som det der sidder på bilen..

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Gearing på bagtøj (mercedes camper)
« Svar #8 Dato: 03. September 2010 kl: 15:15:04 »
Du skal sådan set gå efter det laveste tal, det er nemlig forholdet mellem kardanakselens omdrejningstal og hjulenes omdrejningstal dvs. 37/9 -> 4,11 kardanomdrejning til 1 hjulomdrejning
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Eva

  • Gæst
Gearing på bagtøj (mercedes camper)
« Svar #9 Dato: 03. September 2010 kl: 19:06:56 »
Det mente jeg også nok, mange tak skal du ha'