Forfatter Emne: 16\" hjul på 14\" syncro...?  (Læst 14334 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Dato: 19. Januar 2007 kl: 00:10:48 »
Er der nogen der har erfaring med 16" tommer hjul  til en 14" ?

-Hvad gør man med de lidt for små skærme fortil - specielt når man drejer og bremser?
-Er det en idé at bruge wheel spacers bagtil for at øge afstanden til svingarmen?

Jeg har nemlig fået monteret sådan et sæt (ellers fede)16" hjul, men står nu med den slags praktiske problemer man får af at være lidt for hurtig med look´et og ikke får checket målene...
 :oops:
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #1 Dato: 19. Januar 2007 kl: 00:24:22 »
Hvilken ET har dine fælge? Hvor store dæk er der på?

Problemet bagtil kan løses med fælge der passer (ET 30 eller deromkring) eller i nødstilfælde spacers. (Det er der delte meninger om hvorvidt det er en god ide eller ej)

Fortil kan det løses med dæk der passer eller ved at hæve vognen med et andet fjedersæt eller evt. nogle kunsstof "spacere" der kan ligges under fjedrene det kan give en lille smule.

Ellers må du i gang med vinkelsliberen  :twisted:  

Stik os nogle fotos af din montering.. det er der sikkert flere herinde der er interesseret i at se!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #2 Dato: 19. Januar 2007 kl: 00:41:50 »
Ja, jeg har overvejet det med vinkelsliberen - og så evt "lappe" efter med at sæt af de, der sorte plastik skærme rigtige 16"ere har! ... Men det med at løfte hele karosset med fjedre eller spacers, havde jeg ikke tænkt på.

Jeg tager lige et par billeder af moteringen og problemet - er tilbage med dem hurtigst muligt:  :D
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #3 Dato: 19. Januar 2007 kl: 10:44:15 »
Som det kan ses er der ikke meget at give af, hvis der f.eks en dag skulle snekæder på. (men måske der aldrig kommer mere af den slags! :evil: )
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #4 Dato: 19. Januar 2007 kl: 10:46:19 »
hvad er specs på de fælge, og hvad stammer de fra ?
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #5 Dato: 19. Januar 2007 kl: 12:44:58 »
Ja.. vi skal lige have Indpresningen på de fælge (ET). Er det "originale" 16" stål? Er de 5,5 eller 6 eller 7" brede? Du må lige få The Thing til at oplyse nogle specs hvis det er hos ham du har købt dem.

Og dækkene.. jeg kan tyde Michelin og R16 er det /80?
 
På bagarmene kan man fjerne samlingen med en vinkelsliber der hvor dækket er tættest på og så svejse forstærkning på "på den anden led"  af armen, men DET ved jeg ikke hvad en synsmand siger til. (har set det gjort på et udenlandsk site)  På 16" syncroen har bagarmene andre dimensioner med akseln flyttet længere bagud derfor kan den nemt have større hjul.

Det er rimeligt ukompliceret at fjerne noget af forskærmen (og det burde ikke skabe problemer ved syn) men det er selvfølgeligt rimeligt ærgerligt når nu den er nylakeret og pæn at skulle til at pletmale bagefter.

Skærmbreddeforøgere kan man få uoriginalt hos f.eks Nordkystens 4x4 men det er ikke lykkes at få dem til at sende mig nogle billeder. Andre der ved hvordan de ser ud sånogle?

Ellers venter jeg spændt på det første "batch" af replika skærmkanter i kunststof som Busman laver, de bliver desværre nok ikke så billige som man godt kunne tænke sig for sådan et stykke med dims.  :roll:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #6 Dato: 19. Januar 2007 kl: 20:07:43 »
Jeg kunne godt tænke mig en HOWTO, med oplysninger (hvilken donorbil, model/mærke) om fælge der passer på T3, og eventulle vilkår for at fælgene passer.

Så er det nemmere for tilkommere at søge nye fælge.

KH KHS - 185/70-14
Kurt - 25115788

T3Sync

  • Gæst
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #7 Dato: 19. Januar 2007 kl: 20:30:28 »
:shock:  Der ser sku ikke ud til at være meget plads  :shock:  Jeg Har selv 16" på og syntes ikke at de fylder så meget Hmmm jeg må vist lige have kigget dem efter  :lol:  Mine er 205/16 tror 80  8)

Morten

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #8 Dato: 19. Januar 2007 kl: 22:03:24 »
Så fandt jeg målene på dækkene frem; 205/80R 16 Så det er de samme som dine, Morten. Har du andet monteret; wheel spacers, længere eller hårdere fjedre måske?

Om fælgene ved jeg kun at de er originale vw 16" stålfælge, bredden er jeg ikke sikker på, endnu. men de er ikke voldsomt bredde.

Mht. at skære større hul i skærmen skræmmer dt mig nu ikke så meget, jeg tænker at det meste hærg kan skjules bag skærmforøgerne. Jeg fandt en fyr i tyskland der sælger de originale; 840 eur. - er det mon dyrt?

http://www.syncro4x4.com/Syncro4x4/Englisch/indexfenderflares_e.html

Er der nogen der har erfaringer med spacers? en breddere sporvidde ville ihvertfald hjælpe bagtil.
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #9 Dato: 19. Januar 2007 kl: 22:41:44 »
5000 for en gang PU-plast synes jeg er dyrt, ihvertfald er det mange penge, om det er dyrt er vel op til den enkelte.

Jeg har set "Lemke" siden før, den har ikke være opdateret i 4år inde på shop delen, så jeg ved ikke om jeg ville regne med at kunne handle der.
Han skriver også at det er originale 16'' skærmforøgere fra vw, men vw kan ikke længere levere de forøgere ? hvordan hænger det lige sammen?

Og lige en sidste ting, en 16'' skærmforøger passer ikke på en 14'' syncro.

Skal du have nogle originale så skal de komme fra en 14'' tristar hvor det var et tilvalg ved købet. De er af samme grund, nok på den anden side af sjælne.

Jeg ville vente på at høre mere fra busman, han ville lave nogle kopier af triatar skærmene i glasfiber.
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #10 Dato: 19. Januar 2007 kl: 22:52:02 »
glemte lige en anden ting, hvis det er 16J7 T4 fælge fra Bernd Jäger, så er de udover at være fræset op i centerhullet monteret med 30mm spacere.........

Og din bil kan ikke lovligt synes med spacere på i DK. Det kan så være at man bare har et sæt synsdæk på lager, eller synsmanden får en basse inden han starter, men noget skal der gøres ved/før syn.....

Jeg vil bestemt ikke afskrække dig fra glæden ved dine fælge, jeg leder selv efter 16'' til min syncro, jeg synes bare det er en rar information af have så man ikke bliver overrasket senere.
Mvh. Casper

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #11 Dato: 19. Januar 2007 kl: 23:03:06 »
Jeg ved ikke om han med rette kan kalde dem originale... Jeg ville være ligeså glad for en kopi - bare de passede. Butikken er dog stadig åben, siger han.

Min pointe var jo netop at skære til i karroset (med tungen lige i munden)så hullerne matchede en 16"  - Men jeg kan ikke rigtigt lure om jeg i så fald kan få skærmresterne til at passe ind i skærmforøgerne... :?

mht fælgene, så var de nok ikke fra Bernd Jaeger, de har ikke påmonteret spacere.

Men tak for info omkring syn, det anede mig!
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

T3Sync

  • Gæst
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #12 Dato: 19. Januar 2007 kl: 23:03:46 »
:?  Jeg må ned og kigge lidt når det bliver lyst  :roll:  jeg er meget i tvivl  :roll:  Det burde vel være som dine Kaizer , men  :?:

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #13 Dato: 19. Januar 2007 kl: 23:11:42 »
Hvad er det egentlig for nogle dæk ? modellen tænker jeg på og hvordan er de med vej støj på asfalt ?
Mvh. Casper

Kkrogsgaard

  • Gæst
16\" hjul på 14\" syncro...?
« Svar #14 Dato: 19. Januar 2007 kl: 23:41:11 »
Hvor er det fedt at der kommer så mange Syncroer herinde ;-)

Må sq se af at få min køreklar også.
Jeg fik et sæt skærmforøgere af fruen i julegave, de kostede 1000 inkl. forsendelse og de er originale.
Det var på Ebay jeg fandt dem.