Forfatter Emne: Efterspænding af bolte på topstykket  (Læst 793 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Efterspænding af bolte på topstykket
« Dato: 12. Maj 2011 kl: 21:54:19 »
Jeg har jo som nogen ved et lidt mærkeligt fænomen, da der løber vand og kommer hvid damp ud af min udstødning i nogle minutter efter jeg har startet motoren.
Har endnu ikke fundet ud af, om jeg har en lækage i en af toppene, men overvejer lidt at efterspænde boltene...og dog. Har fået et tip om at det er "nix pille". På den anden side tænker jeg, at hvis bolten sidder så stramt som den bør, sker der ingenting - er den derimod for løs skal den vel strammes uanset...

Hvad mener I?


Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Efterspænding af bolte på topstykket
« Svar #1 Dato: 12. Maj 2011 kl: 22:13:07 »
Du skal holde øje med dine beholdere, om den i det hele taget drikker af vandet, eller det er kondens i udstødningen. Hvis toppene er tilspændt med korrekt moment og i den angivne orden, er der ikke mere, at komme efter ( medmindre du har "misset" en af boltene )
Jeg ville i dit sted "nøjes med" at være meget opmærksom på olie & vandforbrug.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Efterspænding af bolte på topstykket
« Svar #2 Dato: 12. Maj 2011 kl: 22:45:59 »
Toppene er blevet trippelchecket med moment inden for de 45 minutter, der står beskrevet...
Den bruger ingen olie. Den bruger en lille bitte smule vand, men jeg har jo også en lille lækage ved bagerste varmeapperat.
Skal få stoppet den så hurtigt som muligt, så jeg er helt sikker på vandforbruget (Eller forhåbentligt mangel på samme)..

Tak for svar.