Forfatter Emne: \"Slup\" i drivlinen...  (Læst 3153 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
\"Slup\" i drivlinen...
« Dato: 26. Maj 2011 kl: 10:00:36 »
Halløjtaler....

Uden at det er et egentligt problem, synes jeg, at der er lige rigeligt slup i drivlinen på Røde Mor.

Hvis jeg - med alle 4 hjul frit hængende - drejer kardan'en frem/tilbage, kan jeg se/mærke, at der er "ret rigelig tolerance" hele vejen ud til hjulene.

Jeg tænker på, om det er normalt efter 230KKm - om kron/spidshjul i diff'erne slides så meget - om det kan være trækaksel-led inde/ude - eller hvad det kan skyldes...??

Det er helt tydeligt, at hele værket ligeson skal "klikke" på plads og det giver en rykken i hele bilen ved tilkobling - som om det, der skal være en almindelig igangsætning, er et inferno af momentreaktioner, der ikke kan blive enige om at trække på samme hammel - som om, at ikke alle hjul er lige meget "fremme i selen"...

Når først hjulene ruller, er der nærmest intet at mærke...

Gode forslag / lignende erfaringer...??
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #1 Dato: 26. Maj 2011 kl: 10:32:24 »
Skøn beskrivelse......

Mon ikke bare det er almindelig slitage / patina ??

Medmindre der ligefrem er gået lejer i kardankrydsene.

"Volkejeep`n" kan godt snuppe sig en hoppetur i 2. gaer  under let acceleration i rundkørsler, hvis hun ikke får sig en enkelt udkobling, med tilhørende tilkobling og mellemgas.
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #2 Dato: 26. Maj 2011 kl: 10:41:13 »
Er alle bolte spændt ved trækakslerne ? Min første bil, en Volvo Amazon lavede nogle gevaldige kænguruhop, når man skiftede kørselsretning. Ved et tilfælde fandt jeg ud af, at kardangen ikke var spændt korrekt ved bagtøjet, så der var "slup" i boltene. Noget tilsvarende kan vel forekomme på VW ?
Men ellers vil der nødvendigvis altid være lidt "frigang" - som følge af den udveksling der er mellem hjulets / bremsetromlens diameter i forhold til trækakslens ditto. Hvis du drejer direkte på trækakslen vil det ikke føles nær så voldsomt.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #3 Dato: 27. Maj 2011 kl: 15:08:38 »
Manden har lige tæsket sin bil igennem et kampvognsspor og maltrakteret den i en grusgrav - fortalt med glæde i stemmen om nabobiler, der forsvandt som kastespyd i kviksandet, og nu undrer han sig over slup i drivlinen... Jeppe B, altså   ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #4 Dato: 27. Maj 2011 kl: 18:35:08 »
Altså Jarl...Den skodmotor han har kan sq ikke være skyld i noget :D Den går jo ud hver gang han forsøger på at trække nogen fri :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

doka

  • Gæst
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #5 Dato: 27. Maj 2011 kl: 19:23:20 »
Citat fra: "BlackChart"
Altså Jarl...Den skodmotor han har kan sq ikke være skyld i noget :D Den går jo ud hver gang han forsøger på at trække nogen fri :D



Der bliver jeg nok nød til at komme Jeppe til unsætning.

Jeg husker ihvertfald en doka og en Hawaiibus /brandbil - begge med velfungerende spær der sad i smat til knæene. Hvis det ikke havde været for Røde Mor havde vi sikkert siddet og drukket pils i den skov endnu.

Ved nærmere eftertanke kunne det sgu have været meget hyggeligt :-)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #6 Dato: 27. Maj 2011 kl: 19:29:10 »
Ja, du så da ud til at hygge dig, at dømme efter billederne ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

doka

  • Gæst
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #7 Dato: 27. Maj 2011 kl: 19:32:19 »
Citat fra: "BlackChart"
Ja, du så da ud til at hygge dig, at dømme efter billederne ;)


hahahaha ja det tror jeg på - når man kører offroad gør man klogt i at medbringe pils og parasol.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #8 Dato: 27. Maj 2011 kl: 20:00:28 »
Hvor er I søde, gutter...

Jarl, der er muligvis dialektforskelle imellem os - men holdningsmæssigt er vi nok ikke langt fra hinanden. En JX'er med 230Kkm på klokken skal behandles ordentligt - især, når stemplerne dingler rundt i cylindrene. Jovist har den været på arbejde - men at bruge ord som "tæsket"... Nu må jeg bede Dem, Hr Paulsen... ;-)

Morten, højt placeret dér på Ejer Bavnehøj med udsigt til alle sider... Kom du fri eller ej med min hjælp, da du sad fast i dyndet med din AAZ, spær og en omvendt optimistjolle limet på taget..?? Spø'r bare... ;-)

Jesper, Det var synergi i højeste kaliber, da Trio Debil var på skovtur dér... At du gik i pladder til vinduesrammen, var vist kun begrundet i, at vægtforskellen på en Doka ikke er 50/50, som på en bus. I alle tilfælde var jeg nok så overrasket over at Røde Mor kune hive klassens kække dreng op.. Gi'r I kaffe den 12. juni...?? Vi er i Herning og jamme med Hr Clapton lørdag aften og kan sikkert godt bruge noget mokka på vejen hjem.. ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #9 Dato: 27. Maj 2011 kl: 20:04:45 »
Ellers kunne der da falde en kop mokka af her.

(Så nu er tråden afsporet igen, men i en god sags tjeneste)  :D

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #10 Dato: 27. Maj 2011 kl: 20:04:53 »
For satan, Jeppe! Nu sidder jeg jo her med tårer i øjnene af ren latter :D Som du dog kan, det er jo næsten poetisk...

Men jo, da du kildede "bettemor" de rigtige steder, så hun ikke gik kold midt i det hele, så lykkedes det da :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

doka

  • Gæst
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #11 Dato: 27. Maj 2011 kl: 21:02:19 »
Citat fra: "jbjerrum"
Hvor er I søde, gutter...


Gi'r I kaffe den 12. juni...?? Vi er i Herning og jamme med Hr Clapton lørdag aften og kan sikkert godt bruge noget mokka på vejen hjem.. ;-)


Selvfølgelig gør vi det - hvis i mangler et sted at overnatte så siger i bare til.

doka

  • Gæst
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #12 Dato: 27. Maj 2011 kl: 21:11:56 »
Kunne være at vi skulle starte med at komme om lørdagen - så kunne vi indkalde til en lille træf-dag med et par lifte stillet til rådighed i værkstedet.
I er selvfølgelig velkommen il at komme forbi til en omgang sort kaffe søndag.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #13 Dato: 27. Maj 2011 kl: 21:20:28 »
Citat fra: "doka"
Selvfølgelig gør vi det - hvis i mangler et sted at overnatte så siger i bare til.


Tak for tilbudet... Vi har snuppet en cam-pling-plads i Herning, så man også kan nyde nowle fadbamser til musikken. Vi ringer lidt inden ankomst, så der ikke opstår for-Virring... 10-4  -  eller 104.... Right...?? ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Online Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
\"Slup\" i drivlinen...
« Svar #14 Dato: 27. Maj 2011 kl: 21:25:42 »
Kaffe!! Er der kage?

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD