Forfatter Emne: Data på 1.7D  (Læst 3180 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Data på 1.7D
« Dato: 18. Marts 2005 kl: 12:23:50 »
Hej,

Er der nogen, der kender denne motortype? Den kommer vist nok fra Schweiz.

Den er lagt i en Caravelle fra 85 (oprindeligt 1.6D) Den gamle motor havde 37KW = 50 HK og jeg er i tvivl om hvor mange HK den nye har. Den må jo ikke have mere en 20% ekstra kraft (60HK)

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Mads-kaa

  • Gæst
Data på 1.7D
« Svar #1 Dato: 18. Marts 2005 kl: 13:26:25 »
der ligger på vw-nettet, en oversigt over motorer i T3'eren du kan finde den her:
http://www.kvisten.com/vwnettet/t3motor.pdf
her kan du se at motoren har 57HK og der derfor ikke er noget problem i forhold til told og skat!!!

Mvh
Mads

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Data på 1.7D
« Svar #2 Dato: 18. Marts 2005 kl: 13:34:19 »
Hej Mads,

Mange tak for hjælpen!

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Mads-kaa

  • Gæst
Data på 1.7D
« Svar #3 Dato: 18. Marts 2005 kl: 18:00:16 »
Citat fra: "Der Postmeister"
Deutsche Post brukte denne motoren i T3. Har selv hatt en slik motor. Aldri mer!


Må man spørge hvorfor?

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
Data på 1.7D
« Svar #4 Dato: 18. Marts 2005 kl: 23:37:52 »
Okay selvfølgelig er der forskel på 58HK og 112HK, men hvad med holdbarhed af motoren osv. det er vel ikke anderledes end en 1.6 D?

/mads

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Data på 1.7D
« Svar #5 Dato: 19. Marts 2005 kl: 00:30:40 »
Hej igen,

Nu har jeg prøvekørt bilen.

Motoren kører væsenligt bedre end den 1.6D jeg prøvede forleden. Der sidder en 5 trins gearkasse (5+1) i den (bjerggearing har jeg fået af vide)

Den kommer fint op på 110 Kmt - og kan køre ca 120 på toppen. I 1. gear kan den tage en ret heftig stigning grundet den lave gearing. 5. gearet er også relativt lavt - svarende til 4100 omd ved 115 kmt ca.

Jeg kan ikke genkende problemerne som Der Postmeister beskriver, udover at gearingen godt kunne være lidt højere.

Jeg får bilen i næste uge - glæder mig til det  :lol:
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Data på 1.7D
« Svar #6 Dato: 28. Marts 2005 kl: 01:03:22 »
Hej

1,7'eren - eller KY, som den officielt hedder er en super motor. Den har køledyser under stemplerne, hvor igennem den sprøjter olie op på undersiden af dem og holder dem kolde (som JX). Derudover har den hærdere ventiler (også som JX) og derved er grunden lagt til en super ombygning: KY + åndedræt fra JX (turbo, pumpe, manifolder, dyser mv.) Det giver en robust motor med 75/80 hk, der ikke lider så slemt af JX'erens overbelsatningstendenser. Et godt og billigt alternativ til AAZ ombygningen (1,9 TD)
Uden turbo er KY'eren ifølge tyske foraer "fast unzerstörbar" - næsten uødelæggelig :P

Bedste hilsner

Jarl
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Data på 1.7D
« Svar #7 Dato: 04. April 2005 kl: 23:30:42 »
Hej Jarl,

Tak for det! Ved du hvor jeg kan få mere info om motoren?

Jeg har fået fat på bogen "Volkswagen Vanagon, official repair manual 1980-91" men den har kun 1.6D motoren med. Det er en manual til det amerikanske marked.

Er der andre forskelle end dem du nævner, således at jeg kan bruge de diagrammer mv. fra bogen eller er der grundlæggende tale om en anden konstruktion?

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Data på 1.7D
« Svar #8 Dato: 08. April 2005 kl: 19:32:59 »
Hej igen

KY'eren adskiller sig ved fra 1,6 d (CS) ved

1) boringen og de derfor større stempler
2) ekstra kølevandskanaler i blokken
3) de omtalte oliesprøjtedyser under stemplerne (fælles med JX (1,6 TD))
4) de hærdede udst.-ventiler (som JX)
5) anderledes indsugnings- og udstødnings manifold
6) lidt tidligere pumpejustering (0,91 mod CS'erens 0,86)

Hvad angår den daglige pasning og rep. af motoren er der ingen forskel mellem CS og KY. Alle tilspændingsmomenter og påfyldningsmængder er identiske. Også motorens elektriske tilslutning er som på CS.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Data på 1.7D
« Svar #9 Dato: 08. April 2005 kl: 19:35:09 »
Ups - det gik lige lidt for hurtigt. Jeg glemte at reklamere for dette fremragende tyske forum, hvor man med volltextsuche kan finde masser af stof om KY:

 http://www.vwbus-online.de
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!