Forfatter Emne: Røg i kabinen  (Læst 1025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pcdoctor

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 189
    • Vis profil
Røg i kabinen
« Dato: 03. August 2011 kl: 20:54:45 »
På vej hjem fra skovtur med hunden, havde jeg pludselig røg i kabinen.
Ind til siden, stoppede camperen og slog tændingen fra.
Røgen hold op, og jeg kunne konstatere, at horn sikringen igen, igen var sprunget eller denne gang nærmest smeltet (derfra røgen). Jeg burde selvfølgelig meget før  have undersøgt, hvorfor den sikring hele ville tiden springe, men det er jo så nemt at være bagklog.
Da jeg ville starte igen, var tændingslåsen blokeret og ville hverken frem eller tilbage. Med lidt moslen frem og tilbage lykkedes det dog, at få den til at virke igen, men ingen tændingslys overhovedet og heller ingen spænding til pumpen. Alt andet, på nær horn, virker som det skal.
Jeg var heldigvis så tæt på hjem, at jeg kunne ringe efter junior, som kom med måleinstrument og et stykke ledning. Et kabel mellem + på akku. og pumpen, ingen røg, og vi kunne køre dyret hjem.
Det er selvfølgelig lidt upraktisk, hver gang at skulle i motorrummet for at stoppe, men hvor skal jeg angribe problemet.
Er det i sikringsholderen eller tændingslåsen eller et helt andet sted?

Preben

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Røg i kabinen
« Svar #1 Dato: 03. August 2011 kl: 21:33:23 »
Bundstykket i tændingslåsen. Jeg fik en lignende oplevelse, med røg. Men fik en selvstartende t3. Jeg skiftede bundstykket, og lavede mit lys relæstyret efterfølgende. Det gav 12 v. ude i lygten og en varmekilde mindre i kabinen.

Al strøm til lys, varme, horn, radio, blæser og hvad du ellers har, går durk igennem bundstykket. Derfor den ekstra varmekilde....

Prøv at tage tændingslåsen ud og ellers lugt dig frem.

Go vind

Dennis
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Røg i kabinen
« Svar #2 Dato: 03. August 2011 kl: 23:15:50 »
Det ville også være mit bud: Bundstykket i tændingslåsen er garanteret godt smeltet.
Hvis den brænder sikringen gentagne gange tyder det unægteligt på en kortslutning. Min foreløbigt sidste T3 havde en periodisk fejl, at den gav sig til, at hyle i hornet når tændingsnøglen blev drejet.
Det lykkedes mig aldrig, at finde årsagen.

Offline pcdoctor

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 189
    • Vis profil
Røg i kabinen
« Svar #3 Dato: 05. August 2011 kl: 18:09:35 »
Det var bundstykket der var synderen.
Til gengæld var det lidt mere omfattende, og meget forskelligt at skifte, end de forskellige indlæg rundt på fora forklarede.
I dette tilfælde var det nødvendigt, at adskille det øverste af ratstammen, så rat, lys + blinklyskontakter og tændingslås konsollen kunne tags af. At så ikke i sig selv var særlig vanskeligt, lettede jo sagen en hel del.
Da tændingslås konsollen var afmonteret, var det kun en lille skrue der skulle fjernes og bundstykket kunne tages nedenud.
Derefter var de sådan set det samme at samle igen, bare i omvendt orden, hvilket gik helt uden problemer.
Takker for hjælpen.

Preben

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Røg i kabinen
« Svar #4 Dato: 06. August 2011 kl: 00:53:03 »
det lyder ikke som om din bil er anderledes, sådan skifter man normalt bundstykke :)

men hvis den lille skrue ikke er i kunne jeg forstille mig at det var meget nemt...
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D