Forfatter Emne: EL, Vandtemperaturmåler dieselmåler og tænding  (Læst 1683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
EL, Vandtemperaturmåler dieselmåler og tænding
« Dato: 13. September 2011 kl: 21:58:12 »
Jeg tror at jeg har en løs forbindelse et eller andet sted, -men hvor :?:

Symptomerne er lidt underlige og svære at beskrive.
Hvis jeg med motoren i gang,
Tænder lyset og tager håndbremsen, kan jeg stoppe motoren ved at tage tændingsnøglen ud.
Tændes lyset og slippes håndbremse, stopper motoren ikke, når jeg tager nøglen ud. Hvis jeg så nu, slukker lyset med nøglen ude, så stopper motoren. Den stopper også, hvis jeg i stedet for at slukke lyset, aktiverer håndbremsen.

Dvs. at enten skal jeg slukke lyset eller tage håndbremsen, når jeg vil stoppe motoren. Det er til at leve med, men nej, for med
Tændt lys og sluppet håndbremse, viser temperatur nålen 0 og brændstof nålen 0.
Tændes lyset og aktiveres håndbremsen, stiger temperatur nålen til det 1/4 på skalaen og diesel måleren viser kun den halve mængde. – samtidig blinker den røde temperaturlampe.  :evil:

Slukker jeg lyset og aktiveres håndbremsen, så stiger temperatur nålen til det 1/2 på skalaen og diesel måleren viser den korrekte mængde Og det er lidt dumt, at skulle køre med trukket håndbremse.   :shock:


Jeg har sammenfattet det i et skema, hvor der er målt med den lille vandpumpe tilsluttet og hvor den ikke er tilsluttet. Den kører nemlig hele tiden.  :(



Lys.........Håndbremse....temp.lampe.....temp.mål.....brandstof......motor

slukket.........trukket........slukket............oppe.........oppe.........stopper
tændt............trukket........blinker............halv..........halv..........stopper
tændt.............uden..........slukket.............o..............o...............kører
slukket..........uden..........slukket.............o..............halv..........stopper

Uden.ekstra.vandpumpe..........
slukket..........trukket........blinker............oppe..........oppe.........stopper
tændt............trukket.........blinker............halv..........halv..........stopper
tændt............uden............tændt...............o...............o................kører
slukket.........uden.............blinker............o..............halv...........stopper



Jeg håber at I har nogen forslag til løse forbindelser. Jeg er helt blank.
Skal jeg anskaffe nye instrumenter.
Eller lede efter en El – mekaniker.

Mvh. Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
EL, Vandtemperaturmåler dieselmåler og tænding
« Svar #1 Dato: 13. September 2011 kl: 22:09:32 »
I første instans: Stelforbindelser.  Først omkring motor & gearkasse. Noget  kunne pege i retning af, at den p.gr.a. dårlig eller manglende stelforbindelse gør ligesom vand: finder den kortest mulige vej.
Næste trin: Bundstykket i tændingslåsen.
Sidste forslag herfra: Rosetten i venstre dørstolpe, hvor der er en masse stelledninger tilsluttet.

Prøv evt. det gamle trick med et solidt sort startkabel fra karrosseriet over til motoren. Det skal nok fortælle om det er her hunden ligger begravet.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
EL, Vandtemperaturmåler dieselmåler og tænding
« Svar #2 Dato: 13. September 2011 kl: 22:19:28 »
Hej Aran
Når du skriver manglende stelforbindelser, mener du så et en ledning er hoppet ud af et stik eller at det er gennemtæret.

Jeg glemte at fortælle, at jeg ved at tage håndbremsen lidt op, uden at den går i hak, kan bestemme om lamperne og målere skal slukke. Der er nogen "mekanikere" der har strammet håndbremsen.

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
EL, Vandtemperaturmåler dieselmåler og tænding
« Svar #3 Dato: 14. September 2011 kl: 18:59:57 »
Jeg mener, at en irret eller knækket stelledning kan lave et allerhel..... postyr. Og med tanke på, at dine målere m.v. laver numre ville jeg prøve det lille trick med startkablet først. "Gamle Trofast" som var min første VW havde noget grønt trævlet hængende ved gearkassebeslaget, hvor stelkablet normalt sidder.
Det bevirkede bl.a. at starteren næsten ikke kunne slæbe sig rundt + en masse " sjove" ting når så generatoren begyndte at gøre sin virkning.
Men se også efter i dørstolpen hvor rosetten er fæstnet med en skrue midt i. Hvis den får fugt f.eks. fra en utæt frontrude ( eller kondens ) ruster skidtet. Så er forbindelserne pludselig ikke nær så gode som d`herrer konstruktører havde tiltænkt. ( Gad vide om de havde forestillet sig T3 som egentligt kult objekt ? )
Og noget tyder så på, at kontakten ved håndbremsen har en indvirken ? Det burde være sådan, at når du trækker håndbremsen, vil kontakten give stel til kontrollampen, der derfor tændes.
Samme funktion har niveaukontakten i væske reservoiret, hvis den ellers er monteret ? ( og min hukommelse er rigtig )
Summasummarum: Hvis dine instrumenter går "død" ved, at der kommer stel på, skal du måske kigge på det store multistik bag instrumenterne. Hvis det har rykket sig kan det godt lave ballade.
Jeg har selv haft nogle "sjove" kontrollamper på den konto.