Forfatter Emne: HJÆLP starter/el problemer.  (Læst 3991 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vw thomsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 141
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Dato: 12. Oktober 2011 kl: 19:45:38 »
Kære alle

Min vw er gået død. Den kørte fint igår, men da jeg skulle starte den i morges ville den intet.
Hornet ville ikke igår eftermiddags, men på vej hjem om aftenen virkede det pludselig fint igen.
Nu når jeg drejer nøglen gir instrumenterne et lille flash og går ud. Den er helt død. Jeg prøvede for sjov at tænde lyset i kabinen og det dør også med det samme ( altså blinker lige ).
Har tjekket sikringerne og de virker til at være fine. Nogle som har et godt bud? Og nogle derude som er guro inden for el :-)

Bedste hilsner Thomas

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #1 Dato: 12. Oktober 2011 kl: 20:07:49 »
Mål spændingen på dit batteri. Det lyder som om at det er klappet sammen.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Vw thomsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 141
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #2 Dato: 12. Oktober 2011 kl: 20:12:46 »
Har ikke lige noget jeg kan måle sådan et batteri med. Hvis det er det som er i vejen, kan det så fikses ved at lade det op eller skal der nyt til?

Thomas

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #3 Dato: 12. Oktober 2011 kl: 20:18:35 »
det lyder som et nyt batteri, men det kunne også være generatoren der er stået af.

lyste ladelampen inden den gik død, så kunne det være generatoren

hvis alt var normalt på sidste tur og nu er den død, så er der nok ikke meget andet at gøre end at få et nyt batteri
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Vw thomsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 141
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #4 Dato: 12. Oktober 2011 kl: 20:25:58 »
Hvis det er generator eller batteri burde jeg vel kunne starte på kabler? Nogle i 2300 kbh s der har tid :-)

Jeg har 2 batterie i bilen et under fører sædet, burde kabinelyset ikke virke ????

Thomas

Offline pcdoctor

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 189
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #5 Dato: 12. Oktober 2011 kl: 21:43:58 »
Bundkontakten i tændingslåsen.

Preben

Offline Vw thomsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 141
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #6 Dato: 12. Oktober 2011 kl: 21:56:55 »
Er bundkontakten mulig at skifte eller er det ny tændingslås? Hvis det er >Tændingslåsen er der så nogle derude som ligger inde med en ?
Thomas

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #7 Dato: 12. Oktober 2011 kl: 22:05:06 »
Hvis lyset i kabinen går ud kort efter at du har tændt det har det ikke noget med bundstykket at gøre.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #8 Dato: 12. Oktober 2011 kl: 22:16:37 »
Nyt batteri ville jeg sige.    Du kan evt tage batteriet med indendøre og lade på det natten over (husk at løsne propperne hvis det er den slags batteri).

Når den så er kommet igang, så mål med voltmeter (bare det billige multimeter til 65 kr fra Harald N eller Aldi) - ladespænding over batteriet med startet motor skal gerne være 13,5 volt med lidt omdrejninger på motoren.

Er ladespænding lavere end det - så skal du sikkert bare skifte spændingsregulatoren på enden af generatoren. Den koster ca 150 kr og tager 10 minutter at skifte.

Er ladespændingen OK, så er det sikkert et dødt batteri.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #9 Dato: 12. Oktober 2011 kl: 22:17:52 »
Og det er vel for banalt at spørge om alle polsko på batterierne er rensede og spændte?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Vw thomsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 141
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #10 Dato: 12. Oktober 2011 kl: 22:35:27 »
Jeg tjekker batteriet i morgen tidligt. Syntes det plejer at være rent og fint, desuden har jeg for ca 5 mdr siden skiftet den lille dims bagpå generatoren. Ligeledes er batteriet ikke engang 1 år, men måske det ikke har noget at sige.

Min føelse er at strømmen ligesom klikker, der er lige et punkt hvor det virker som om der er strøm og så forsvinder lyste i instrumentbrættet eller kabinelyset.

update kommer i morgen. Vil det være forsvarligt at prøve at starte den på kabler hvis det ikke er batteri eller generator som er problemet?

Mvh Thomas

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #11 Dato: 13. Oktober 2011 kl: 07:18:59 »
der er ingen risiko ved at starte på kabler nogensinde
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #12 Dato: 13. Oktober 2011 kl: 20:48:36 »
Der er ingen garanti for, at et batteri ikke kan være "stået af" efter år. Jeg købte en gang et af de billige i Fem & Jix ( Jem & fix ) af nød og betryg. Ikke om det ku` vride starteren en halv omdrejning. "Kloge Åge" dvs. bestyreren begyndte en alenlang forklaring om, at han skulle kunne lade det op osv. osv.
DET ku` han af indlysende årsager ikke: En eller flere celler var klasket sammen, og det batteri var ikke en femøre bevendt.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #13 Dato: 13. Oktober 2011 kl: 20:52:11 »
Hvis du ikke er kommet igang søndag eftermiddag, så giv mig et ring og jeg triller til 2300 med voltmeter, startkabler og lommelygter
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Vw thomsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 141
    • Vis profil
HJÆLP starter/el problemer.
« Svar #14 Dato: 13. Oktober 2011 kl: 21:56:30 »
Hej igen, problemet er løst.
Selvom jeg havde tjekket batteri forbindelser var det her problemet skulle findes.
Jeg havde tjekket at det hele var spændt og rent, men efter nærmere eftersyn opdagede jeg at det kunne være samlingen af ledninger som førte til den ene pol. Jeg fik det renset, klippet til og efter montering blev jeg overfaldet af en glad disel motor som ville ud og kører.

Tak Tak, ses derude.

Mvh Thomas