Forfatter Emne: Hvilket Diesel fyr skal man vælge?  (Læst 9502 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

tepes

  • Gæst
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Dato: 03. Februar 2012 kl: 09:41:10 »
Hej Godtfolk.

Vil skie gerne have monteret et fyr i min skønne bus, altså når det bliver lidt lunere i vejret, og det er til at stå og skrue i den kolde garage igen.

Hvilket skal man vælge, når man gerne vil have varm luft o kabinen, og varmet blokken/kølevandet op?
Fjernbetjening er ikke en nødvendighed, men en timer kunne være ret fedt.

Og som det nok fremgår, så er min forstand på dieselfyr, ret begrænset. Derfor dette indlæg.
Har forsøgt at søge lidt rundt, men synes sgu ikke jeg kan hitte rede i det.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #1 Dato: 03. Februar 2012 kl: 10:04:09 »
der findes to store mærker ,Webasto og Eberspächer. Hvilket mærke der er det bedste er vist mere et religionsspørgsmål end end forskel i kvaliteten.
Så vidt jeg ved er der timer med til de fleste basisudgaver, fjernbetjening og smsmodul er ekstraudstyr.
Et fyr der varmer kabinen op og ikke er sluttet til kølevandet, er meget nemt at montere og bruger ikke meget strøm.
Et fyr der varmer kølevandet, og dermed motoren, er lidt mere indviklet at montere, den bruger mere strøm, men fylder ikke i kabinen som det luftbårne fyr, da du kan bruge bilens varmesystem til at fordele varmen.
Største ulempe med det vandbårne fyr, er at  der er der ingen grund til at varme blokken op gang på gang for at få varme i kabinen...
Men det er lækkert at komme ud i en bil, der allerede er varmet op ;-)
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #2 Dato: 03. Februar 2012 kl: 10:08:55 »
Hvis dit primære formål er at varme motoren op, ville jeg købe det mindste vandbårne Dieselfyr, den kan sagtens varme din motor op og er beregnet til motorer op til 2liter.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #3 Dato: 03. Februar 2012 kl: 10:19:57 »
Der findes også et svensk mærke: Ardic. Jeg tror også det er et ganske fornuftigt produkt de laver.
Evt. kan du kigge lidt her:

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/17704.page

tepes

  • Gæst
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #4 Dato: 03. Februar 2012 kl: 13:06:20 »
Altså jeg kunne jo godt tænke mig luksus løsningen, og både få så jeg kunne varme motoren igennem, og der var en blæser der kunne sørge for kabinen. Min fatter havde et vældigt Webasto system i sin gamel bil der kunne begge, dele.

larsa20

  • Gæst
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #5 Dato: 03. Februar 2012 kl: 20:52:15 »
Hej!
Jeg har "luksus-modellen" i min firmavogn, Webasto Oliefyr med fjernbetjening til at opvarme motor, og når fyret har opnået en vis temperatur tænder den for blæseren og en lille vandpumpe, og så kommer der dejlig varm luft ind i kabinen.. Man skal bare huske at indstille temperaturen på max og tænde blæseren på trin 2 , når man sætter bilen om aftenen. Om morgenen kan man starte oliefyret på ca 75 meters afstand med fjernbetjeningen, og efter ca 20 min er kabinen lun og ruderne er frostfrie... meget lækkert gejl  :D  :D

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #6 Dato: 03. Februar 2012 kl: 23:22:46 »
Kommer vel an på hvad det primære formål med fyret af..? Hvis det er mest til holde varmen om natten ved camping, så er et luftfyr nok optimal. Men er det for at undgå koldstarter på motor og have en varm kabine hver morgen og fyraften, så er vandfyr vejen frem.
Har selv et 5 kw Webasto vandfyr i firmabilen med timer, det spiller max. Varm motor, varm kabine og frostfrie ruder hver morgen og når der skal holdes middagspause i bilen... :-)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #7 Dato: 04. Februar 2012 kl: 09:24:18 »
I vores Xantia har vi Webasto modellen der varmer motoren op og med timer på (men uden fjernbetjening). Det er rigtig godt når man f.eks. skal afsted på arbejde samme tid hver morgen, for så sørger timeren for at motor og kabine altid er varmt.

I Mary har vi det luftbårne Webasto. Det har været rigtig rigtig dejligt rigtig mange gange når vi har slået lejr og vejret har været koldt eller vådt. Eller især om morgenen og alt er koldt bortset fra nede i de varme soveposer. Så var det dejligt bare at række armen ud, dreje på knappen og 5 minutter efter stå op i en dejlig varm "stue".
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

tepes

  • Gæst
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #8 Dato: 07. Februar 2012 kl: 10:58:53 »
Men i teorien kunne man vel nøjes med den model der kun varmer motor og kølevand op. For når man så starter bilen, og sætter blæseren i gang, vil den allerede varme motor vel hurtigt sørge for der bliver behagelig temperatur i kabinen?

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #9 Dato: 08. Februar 2012 kl: 16:10:28 »
Citat fra: "tepes"
Men i teorien kunne man vel nøjes med den model der kun varmer motor og kølevand op. For når man så starter bilen, og sætter blæseren i gang, vil den allerede varme motor vel hurtigt sørge for der bliver behagelig temperatur i kabinen?


Jamen den model levere OGSÅ varme i kabinen, den starter selv kabineblæseren op, imens du stadig gnider søvnen ud af øjnene inde i boligen.. :-)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #10 Dato: 08. Februar 2012 kl: 17:20:53 »
Citér


Hej Godtfolk.

Vil skie gerne have monteret et fyr i min skønne bus, altså når det bliver lidt lunere i vejret, og det er til at stå og skrue i den kolde garage igen.

Hvilket skal man vælge, når man gerne vil have varm luft o kabinen, og varmet blokken/kølevandet op?
Fjernbetjening er ikke en nødvendighed, men en timer kunne være ret fedt.

Og som det nok fremgår, så er min forstand på dieselfyr, ret begrænset. Derfor dette indlæg.
Har forsøgt at søge lidt rundt, men synes sgu ikke jeg kan hitte rede i det.




_________________
/Anders


Så vidt jeg har forstået, er de vandbårne fyr ikke beregnet til kontinuerlig drift døgnet rundt. Er det ikke korrekt??

Hvis det er korrekt og hvis dit primære formål med fyret er at kunne sove lunt og godt hele natten i frostvejr, så er det vandbårne ikke lige sagen.

Jeg har monteret Eberspächer, Thermic, og det finske Wallas fyr, i både som jeg har haft gennem tiderne. Alle luftbårne, og de to sidste kørte på renset petroleum alla Cibro brændstof. De har kunnet køre døgnet rundt, men især Eberspächer'en brugte meget strøm, men den var også af ældre dato og på 4000W
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #11 Dato: 09. Februar 2012 kl: 10:35:44 »
ja vandbårne er ikke det bedste hvis du bruger det under camping, forøvrigt også spild af energi at varme 16 l kølervand op for at få varme på i bilen, hvis man ikke vil have et fyr til motor og et til kabine kan man vælge at monter et by-pas system uden om motoren til brug ved camping.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

nicki

  • Gæst
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #12 Dato: 09. Februar 2012 kl: 10:45:17 »
Eberspächer eller Webasto..
Har selv haft begge dele, begge to vandfyr.
Men min er erfaring er at Webasto klart er det mest drift sikre..
Har et Eberspächer fyr på nuværende tidspunkt.. og af og til starter det ikke, andet end en masse røg. Men der imod mit Webasto kørte altid.. Og det gode ved webasto er det bare skal sættes på returslange fra pumpe.. så ingen slanger der skal trækkes omme fra tanken..

Men det er en rigtig dejlig ting i denne kolde tid

tepes

  • Gæst
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #13 Dato: 10. Februar 2012 kl: 21:34:46 »
Altså, hele humlen er at få varmet motor og kølevand godt igennem, for at skåne motor osv ved de møgtemperaturer vi har nu. Og en dejlig side effekt af det, kunne være isfri ruder når man kommer ud:-)

For at summe lidt op på alt jeres dejlige info, hvilket jeg er blevet en hel del klogere af:-)

Luftbåren, superfedt til overnatning! Bestemt ikke nogen dårlig ide, hvis fruen og undertegnede (en gang om halvtreds år når alle vores dejlige børn er fløjet fra reden) skulle få lydt til at overnatte i bussen

Vandbåren, kanon til at varme blok og kølevand op. Enten med eller uden timer, eller fjernbetjening (den FEEEEEEDE løsning)....

Det vil sige jeg på sigt er ude i begge dele:-)

Men i første runde, et vandbårent med timer, må kunne gøre det.

Så er næste spørgsmål.... Hvor stort er der behov for det er??

Og skide god weekend folkens:-) Husk der bliver dejlige plus grader i weekenden til rigtigt at få skyllet alt det møgsalt af vores finde biler:-)

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Hvilket Diesel fyr skal man vælge?
« Svar #14 Dato: 10. Februar 2012 kl: 22:05:21 »
mojn,

jeg har et Webasto Thermo Top C i min dagli Audi 80. Det har uden
problemer kørt i snart 3 år ved næsten daglig brug.

Bemærk, at det kun er det lille kredsløb, der varmes op, dvs motor og
kabinevarmer, alt det vand i det store kredsløb bliver ikke cirkuleret.
jeg har monteret fyret i returen fra kabinens varmeveksler, så det først
er motoren og så er kabinen, der varmes op. Normalt er det omvendt.

Ved siden af fartpiloten er det noget en bil bare skal have, når man har
nydt det bare èn vinter!
 Især moderne TDI-maskiner bruger en evighed til at bilve varm i
kabinen, selv om fyret ikke har kørt inden man startede er den meget
hurtigere driftvarm, når man starter det samtidigt med motoren.

Et luftbåren fyr ville jeg kun montere, hvis jeg skulle på skiferie-camping e. l. ;)

Jeg har kun et normal timer-ur, hvor jeg stiller Starttiden (normalt 15 min,
med is på ruden 30 min inden afgang). Det har i 80% af alle tilfælde
sørget for en varm motor og kabine, især når man skal af sted om morgenen er det jo for det meste på samme tidspunkt.

mvh, Michael
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.