Forfatter Emne: Brændstoføkonomi...  (Læst 3285 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Palm

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
    • Vis profil
  • By: 7800 Skive
Brændstoføkonomi...
« Dato: 01. December 2005 kl: 22:19:23 »
Ohøj rundt om i det ganske land.
Godt forum i har.
Har et par gode gamle T3'er som jeg er meget glade for.
Den ene er en 112 i  dj benziner med manuel gear. Og den køre jo super, men det er BESTEMT ikke gratis. "Lidt" nysgerrig... Hvordan burde brændstoføkonomien være ? Køre fx ca. 6,5 - 7,5 km/l Ved godt det selvfølgelig afhænger meget af hvordan man køre, men selv med super duper økonomisk kørsel på langtur (80 - 90 km/t) ligger den omkring 7,5, hvilket den også gør når den får noget at leve af. Selvfølgelig en god undskyldning for at give den gas, men kan det være rigtigt ?

MVH

Palm

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Brændstoføkonomi...
« Svar #1 Dato: 02. December 2005 kl: 09:04:44 »
Tja... altså jeg kan køre 10 km/l ved konstant 90-100 km/t i min DJ
Omkring 8 ved 130 og 6-7 ved 140-150
Bykørsel 7-9 afhængig af hvor meget man jogger på planken  :roll:

Jeg har kun været nede omkring de 6, da der var hul i min benzinpumpe  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Palm

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
    • Vis profil
  • By: 7800 Skive
Brændstoføkonomi...
« Svar #2 Dato: 02. December 2005 kl: 15:05:41 »
Hmm... Tænkte det nok. Også hvad jeg regnede med. Har bare lidt svært ved at finde ud af hvad der kan være galt. Der er jo ikke meget der kan justeres ved sådan en fantastisk boxer, eller..... ?
Er dog temmelig bange for maskinen trænger til at få efterset/udskiftet pakningerne ved cylinder/topstykke. Bruger og taber lidt vand, samt at der bliver "skudt" lidt luft i kølesystemet. Frygter tæring - håber den kan redes. Men burde det have indflydelse på brændstoføkonomien ? Hjælp.....

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Brændstoføkonomi...
« Svar #3 Dato: 02. December 2005 kl: 15:25:40 »
Hvis den skyder luft i kølesystemet er topstykket(erne) med stor sansynlighed flækket  :cry:

Husk ALTID at bruge forfatfri (syntetisk) kølevæske på en WBX !!!

-ellers bliver den helt sikkert utæt

Årsagen til dårlig økonomi kunne være en kombination af:
- slidt motor
- utæthedder i indsugning
- dårlige forbindelser i ledningsnettet til styresystemet (forkerte værdier til computeren)
- dårligt justeret tænding
- Dårlig vedligeholdelse af motoren generelt, tændrør, strømfodeler, tændkabler etc.

Hvor langt har motoren kørt og hvilken stand betragter du den er i ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Palm

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
    • Vis profil
  • By: 7800 Skive
Brændstoføkonomi...
« Svar #4 Dato: 02. December 2005 kl: 23:35:42 »
Motoren og bilen har kørt ca. 190000 km, hvilket vel ikke er vildt meget. Ud over at der er bøvl med vandet/luft, så vil jeg da mene den er i ok stand. Har overvejet at pille den ud og så se hvor slemt det står til. Har pakningssæt til at ligge, men hvis det er toppene det er galt med, så tror jeg jeg vil overveje en evt. sprit ny maskine. I et "svagt" øjeblik eller to, har jeg også overvejet at smide en diesel i. Har en lidt grim, men dejlig "gammel" td transporter som efterhånden har tjent mig længe. Den har en super motor, men har dog mega svært ved at tage livet af den. Du ved - gammel kærlighed.... Og så blev den synet i sommer uden bøvl.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Brændstoføkonomi...
« Svar #5 Dato: 02. December 2005 kl: 23:48:50 »
Citat fra: "Palm"
I et "svagt" øjeblik eller to, har jeg også overvejet at smide en diesel i. .


 :shock:  :shock:  :shock:

Det er jo ikke noget der er velset  :lol:

Med lidt øvelse tager det 40-50 min. at pille motoren ud.

Pil toppene af og tjek standen.
Fejler de ikke noget, ligger du nye stålringe topstykket og monterer dem igen med nye pakninger...

Tjek samtidig de øvrige ting jeg skrev i forrige indlæg.
Bemærk, Det er ikke bare lige til at stille tændingen men kan være meget væsentlig for brænstoføkonomien. Det kræver en værkstedshåndbog eller en vejledning...

PS. foringerne kan sidde MEGA godt fast i topstykket
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Palm

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
    • Vis profil
  • By: 7800 Skive
Brændstoføkonomi...
« Svar #6 Dato: 03. December 2005 kl: 00:14:08 »
Det ved jeg skam godt, men med en nuværende økonomi på ca. 6,5 -7 km/l mod ca. 12 såå.... Der er jo ikke noget som lyden af en boxer  8)
Hvad med pakningen mellem blok og cylinder ?
Og kan man med fordel tage topstykkerne af mens motoren stadig sidder hvor den høre hjemme, eller... ?
Uanset hvad, skal vand/luftproblemet løses - og tror bestemt ikke motoren er slidt op. Bare topstykkerne er i ok stand.
Øhh... Synes mit indlæg vises to gange ? Skal man ikke afslutte med udfør ?

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Brændstoføkonomi...
« Svar #7 Dato: 03. December 2005 kl: 00:24:42 »
Bare slet indlæg 2.... Det en gang i mellem.

Topstykkerne kan pilles af i bilen, men skal du skifte den lille gummipakning mellen foring og blok (hvilket jeg selvfølgelig kraftigt anbefaler) er det meget svært at få foringerne på igen, hvis de skulle glide af stemplet .
Kan ikke lige huske om de gummipakninger kan komme ud overforingen  :roll:

192000 km. burde ikke være noget problem, hvis der er skiftet olie jævnligt.
Min gamle WBX'er havde kørt 500.000 og kørte fint da jeg skrottede den pga. rust.

Det burde være muligt at få din op på 8-9 km/l ved alm. kørsel
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Palm

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
    • Vis profil
  • By: 7800 Skive
Brændstoføkonomi...
« Svar #8 Dato: 03. December 2005 kl: 00:37:23 »
Så du anbefaler at tage motoren ud. Havde bestemt også tænkt mig at se til pakningen mellem blok og foring - var bare lidt i tvivl om det kunne lade sig gøre uden at fjerne motoren. Men kan godt se det blir' vanskeligt hvis foringen skal væk - så ud med motoren...
Se 8 - 9 km/l ved alm. kørsel vil jo være en helt anden økonomi. Godt at høre....  Og tak for gode råd.

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Brændstoføkonomi...
« Svar #9 Dato: 03. December 2005 kl: 00:38:41 »
Citat fra: "Palm"
Øhh... Synes mit indlæg vises to gange ? Skal man ikke afslutte med udfør ?


Det sker hvis du trykker på "tilbage" knappen i browseren når du har trykket udfør. man er nødt til at klikke på et link for at komme videre ellers kan dette ske med 2 indlæg