Forfatter Emne: Mislyd ved aktiveret kobling  (Læst 1871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Mislyd ved aktiveret kobling
« Dato: 06. August 2012 kl: 19:09:07 »
Mislyd er en underdrivelse, det lyder som en dåse søm der rystes kraftigt når jeg aktiverer koblingen. Der er ikke noget at høre når jeg er kører. Ej heller når jeg er i frigear uden at koblingen er aktiveret. Men så snart jeg træder på koblingen larmer den.

Jeg har læst på denne side,
http://www.bos.dk/De-10-r%C3%A5d/R%C3%A5d-5.aspx
at der er flere årsager. Jeg ved, at der er kommet olie i koblingen. Det kan jeg mærke, når jeg stikker fingeren ned i huldet til tandremsmærket og koblingen har også tendens til at fedte , når jeg har kørt 50 – 70 km.  (Der kommer fra oliefilteret). Jeg håber at det måske er olien, det er årsagen og ikke en ny kobling.
Derfor vil jeg prøve at rense koblingen i bremsevæske (ikke Cola), Men kan jeg bare hælde væsken ned i huldet ved tandremsmærket og starte maskinen og aktivere koblingen. Hvis ja hvor meget bremsevæske skal jeg fylde på og hvor løber det ud igen.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Mislyd ved aktiveret kobling
« Svar #1 Dato: 06. August 2012 kl: 21:16:14 »
Diesel eller WBX?

Fik du skiftet udrykningslejer i forbindelse med koblingsskift?
Hvilken kvalitet er udrykningslejer?
Fik du skiftet pilotlejer?
Er koblingen hhv. udrykningslejer passende i korrekt diameter med centerhullet?

larm og olie tror jeg ikke på, det må være noget mekanisk.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Mislyd ved aktiveret kobling
« Svar #2 Dato: 06. August 2012 kl: 21:43:40 »
Der har siddet en diesel JX motor med turbo. Den er byttet sidste sommer med en Golf ll TD 1.6. Der sidder en 5 gear's kasse på. Der er ikke skiftet noget på koblingen i mange år.

Da jeg ikke selv kan/tør skille koblingen ad, vil jeg lige prøve med et rense middel. Koblingsstumper og løn løber jo op i en formue.

Hvor lang tid vil det tage en mekaniker at tjekke koblingen. Dvs skille den ad og samle den igen.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Mislyd ved aktiveret kobling
« Svar #3 Dato: 06. August 2012 kl: 22:05:38 »
en mekaniker kan klare det i løbet af 2-3 timer når alle dele er i orden. Bilen skal op og så skal gearkassen ud, dertil skal man have det store værktøj.

Nævnte ting skal gerne skiftes, alt andet er fusk. Jeg tror, at dit udrykningslejer er gået over klingen, også nye lejer kan nemt smadres, jeg har selv oplevet det med et JX udrykningslejer på min T3 JX LLE, det gik amok efter 3.000 km ...

olieproblemet tror jeg ikke på, men det er altid en god ide med at skifte simmeringen på gearkassen i den forbindelse også med nyt pilotlejer og ny simmering på motoren. En GOLF2 motor uden pilotlejer er måske årsagen til dit problem.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Mislyd ved aktiveret kobling
« Svar #4 Dato: 06. August 2012 kl: 22:28:20 »
Kan den mekaniker der sidste år skiftede motor fra jx til Golf2 have undladt/glemt pilotlejet.

Jeg læser det som at jeg ikke behøver at investere i koblingsnav, svinghjul og trykfod. Men i et udrykkerleje, div pakninger og evt pilotleje.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Mislyd ved aktiveret kobling
« Svar #5 Dato: 07. August 2012 kl: 22:16:08 »
Mit råd vil være adskillelse og konstatering FØR du investerer i en halv reservedelsforretning.
Læg f.eks. en mursten e.l. foran og bag et forhjul så det står i spænd / bremset .
Løft bilen op, så baghjulene står på f.eks. et par hjul / fælge med håndbremsen trukket. Ind og pil gearskiftet + trækaksler og koblingens slavecylinder fra. ( Det kan godt være nødvendigt, at løfte et baghjul fri og slippe håndbremsen når trækakslerne skal drejes ) Husk, at sikre motoren mod, at kæntre f.eks. med reb og en donkraft.  Af og ned med gearkassen.
Så har du adgang til udrykkerleje, "Pølsehorn" og pakdåse.
Koblingen sidder med en håndfuld bolte på svinghjulet. De skal ud - og her kan en luftnøgle være en god hjælp. Trykfoden kan godt drille lidt, men kan lirkes af med en stor skruetrækker. Så sidder du med koblingspladen ( Og husk, at se efter hvordan den vender )
SÅ kan du kigge efter årsagen, inkl. det evt. manglende pilotleje ?
Der er ikke så mange ben i et koblingsskifte. Ingen grund til panik, det lyder værre end det er.
Samlingen er den omvendte rækkefølge, - dog skal koblingen lige centreres med en koblingsdorn.
Men lad for Himlens skyld være med, at hælde noget som helst i koblingen. Så er du HELT sikker på, at den skal skiftes.