Stedet for os alle
Hjem
Forum
Hjælp
Søg
Kalender
Medlemmer
Vis medlemslisten
Søg efter brugere
Log ind
Registrér
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
T3'ens ABC.
»
ABS versus 1Z
Udskriv
Sider: [
1
]
2
3
Gå ned
Forfatter
Emne: ABS versus 1Z (Læst 11949 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Hinze
Administrator
Hero Member
Indlæg: 5.498
T3 model: ingen for tiden
By: 2670 Greve
ABS versus 1Z
«
Dato:
29. Januar 2013 kl: 23:06:14 »
Der er mange store spørgsmål her i livet.
Et af dem er benzin versus diesel. Selv med forskel i vægtafgift kan der afhængig af antal kørte kilometre være fornuft i en diesel.
Her er lidt data fra række4 motorer der ofte bliver benyttet i T3; nemlig ABS og 1Z. Her i en let tunet udgave.
Spørgsmål: giver det mening at sammenligne brændstof forbrug på motorerne og så tænke; samme forskel er nok nogenlunde den samme i en T3?
Med andre ord; vil en TDI'er bruge ca 40% mindre brændstof end en ABS'er?
Logget
verner
Hero Member
Indlæg: 5.472
Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
By: Nord for Vejle
ABS versus 1Z
«
Svar #1 Dato:
30. Januar 2013 kl: 00:07:12 »
jeg har en passat med en 1z, den kan godt køre 20km/l på landevej enda med lidt større dæk end standard, så reelt er det nok 21km/l ved 80km/t
men da jeg så spændte en lille 900kg campingvogn efter steg forbruget til ca. 10km/l, ved 70-80 km/t på motorvej
alt aflæst på boardcomputeren!
om det er et enestående tilfælde, ved jeg ikke, men blev da selv overrasket over forbruget med hus efter!
vores picasso benzin, tager sig da os betalt for det når den skal slæbe 1300kg CV, men kører ca. 9-10km/l med CV mod optimalt 13km/l uden CV.
det ser jeg ikke noget unormalt i, men undrede mig over at 1z'eren drak som en hest når den skulle sejtrække.
skal så lige siges at det meste af tiden med CV kørte passaten i 4.gear for at få cirkulation nok i motoren og derved holde temperaturen nede, da den er meget høj gearet! der er det rigtig fedt at have en boardcomputer med olietemperaturvisning B)
2000 omdr. = ca 100km/t i 5 gear :woohoo:
Logget
Hilsen Verner
2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D
porteren
Hero Member
Indlæg: 2.112
By: Jelling
ABS versus 1Z
«
Svar #2 Dato:
30. Januar 2013 kl: 08:23:41 »
Jeg ved ikke lige hvordan det lige kan bruges i forhold til Hinzes spørgsmål, men kan man ikke sige, at en dieselmotor med et højt drejningsmoment er mindre følsom ved forhøjet vægt og luftmodstand end en benziner med et lavt drejningsmoment??
Ihvertfald reagerede min Galaxy med en VW 1,9 tdi på 312nm ikke med væsentligt ændret forbrug, ved at få to kajakker på taget, to mennesker i bilen og fuld feriebagage.
[attachment=13407]P9180284.JPG[/attachment]
(Iøvrigt rigtigt godt med den nye billedestørrelse. Nu kan man igen se detaljer på nært hold. Tak Morten. :cheer: )
Logget
Mvh.
Kim W
Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag
Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ---- Det er en expeditionswagen
opelhaj
Hero Member
Indlæg: 1.563
ABS versus 1Z
«
Svar #3 Dato:
30. Januar 2013 kl: 08:45:02 »
abs er bare mere simple and easy going
Logget
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt. 1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911
rka
Newbie
Indlæg: 48
T3 model: Doka Syncro - MV
By: Brande, 7330
ABS versus 1Z
«
Svar #4 Dato:
30. Januar 2013 kl: 21:25:25 »
hvis jeg nu en dag kom i tanke om at lægge en rækkemotor benzin (evt ABS eller 1Z) i min doka syncro istedet for MVeren, passer gearkasse så??
Jeg har en gammel årg 85 audi 90 til at stå med en 2,0 L (JS, 5 cyl) som kører rigtig rigtig godt, nogen der ved om den kunne bruges??
Logget
Andreas
Hero Member
Indlæg: 2.488
T3 model: T3 Syncro Doka
By: 8632 Lemming
ABS versus 1Z
«
Svar #5 Dato:
30. Januar 2013 kl: 21:36:11 »
Rka, du skal skifte koblingsklokke og højgearaksel for at en R4i (ABS) eller Dieselmotor (1Z) passer på din gearkasse.
Samtidigt skal du bruge motorbøjler, kølerslanger, samt flere andre dele fra en diesel til at bygge den motor du skal have lagt i om til brug i T3.
Det kan sagtens gøres, har lagt en R4i i en WBX bil før, men det er en noget større mundfuld end med en diesel til R4i.
Du er velkommen til at ringe, hvis du vil have en lidt mere uddybende forklaring.
Jeg ved ikke om din Audimotor passer på...
Logget
Andreas
25 38 07 87
1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650
Andreas
Hero Member
Indlæg: 2.488
T3 model: T3 Syncro Doka
By: 8632 Lemming
ABS versus 1Z
«
Svar #6 Dato:
30. Januar 2013 kl: 21:45:08 »
Den vigtigste- og mest trælse del- din WBXbrændstoftank er forskellig fra dieseltanken, på en syncro ligger tanken over gearkassen, det betyder at tanken er udformet efter hvor starteren sidder, på en WBX i højre side af gearkassen, på en diesel/R4i ovenpå gearkassen...
Logget
Andreas
25 38 07 87
1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
ABS versus 1Z
«
Svar #7 Dato:
30. Januar 2013 kl: 22:22:02 »
Dette spørgsmål skriver sig lige ind i gode gamle Gert Hacks klassiker:
http://www.amazon.com/Alles-Uber-Diesel-Autos-Gert/dp/3879437467
Her hæfter Hack sig ved spørgsmålet om, hvorfor en diesel er mere økonomisk end en benzin. Han svarer, at det meste ligger i AFR - air-fuel-ratio. Som bekendt kører en benz med kvantitetsstyring. Den kører stort set altid (bortset fra koldstart og acceleration) med et blandingsforhold på lambda 1 svarende til et vægtforhold ml. benz og luft på 1:14,7. Dette blandingsforhold er altså tilstede hele tiden, men mængden af den færdigmixede blanding reguleres af gasspjældets position. Diesel kører derimopd med kvalitetsstyring - motorens adgang til luft er permanent ubegrænset (ja, så kan vi snakke om bagateller som AGR, men det er marginalt), og vi regulerer motor4ns kr
En diesel kan køre på en ekstremt mager blanding, men jo tættere vi kommer på motorens topydelse, jo federe bliver blandingen. På et tidspunkt bliver blandingen overmættet - dvs, at der er så meget diesel, at der ikke længere er ilt nok til at få det brændt af. Så øges kraftudviklingen ikke yderligere, men det gør røgudviklingen til gengæld. Hvis man skal oversætte dette til bare nogen lunde fornuftigt dansk, så kan man sige, at jo tættere en diesel kommer på sin topydelse, jo mere mister den sin driftøkonomiske fordel. Hack skriver: "Deiselmotoren sind bei Volllast und hocher Drehzahl nicht sparsamer als Ottomotoren. Wer also noch ökonomisch fahren will, sollte die Vollgasstellund nach Möglichkeit meiden."
Det taler altså for, at de 40% besparelse ved 1Z vil skrumpe ind, når motoren placeres i et skrog med vægt som Rundetårn og aerodynamik som en Hummer. Men der er mere til historien: Normalt er folk allergiske overfor diesel og koldstart. Imidlertid skal man holde sig for øje, at dieselen er langt mer eøkonomisk i koldstartssituationen end benz. Benz. pøser vitterligt rigeligt med brændstof ind i motoren, når den er kold - det giver et voildsomt merforbrug, hvis det er karakteristisk for ens kørselsmønster.
Alt dette her er jo i viekeligheden bare teoretiseren - der må findes faktiske forbrugsmålinger, som kan udsige noget. Jeg kan bidrage med, at en veltrimmet ABS i en Carat bevæger sig omkring de 10 km/l ved normalt brug. Hvad ved vi om 1Z? Og nu skal jeg så afholde mig fra alle de underlødige argumenter, men blot konstatere, at skulle tandremmen springe på ABS'en for enden af en øde grusvej i Ukraine, så vil den lokale landbrugssmed gå om i baghaven og finde en gammel mør rem fra en radioaktiv Golf, lærlingen vil sætte den på i løbet af et kvarter og et par hurtige vodkaer senere vil jeg være flot kørende på vej videre til næste værtshus. Skete det samme med en 1Z, ville jeg være i færd med at undersøge, hvordan man overfører femcifrede eurobeløb til Ukrainske banker...
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
Hinze
Administrator
Hero Member
Indlæg: 5.498
T3 model: ingen for tiden
By: 2670 Greve
ABS versus 1Z
«
Svar #8 Dato:
31. Januar 2013 kl: 07:05:55 »
Jarl, det er længe siden, men altid lækkert med uddybende forklaringer.
Jeg tænker også at 1Z forbrug går til himmels fordi omdrejningerne med f.eks en 3H ligger pænt over de tiltænkte i en nymodens passat eller golf.
Du nævner tandremmen, er der friløb for ventilerne hvis remmen knækker?
Logget
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
ABS versus 1Z
«
Svar #9 Dato:
31. Januar 2013 kl: 08:42:00 »
Tak, Hinze - men du vidste jo det hele selv. Alligevel håber jeg at det kan blive en fælles mission på dette forum at dyrke uddybende forklaringer og grundlæggende viden, så vi sikrer et anstændigt fagligt niveau.
Jeg lover ikke noget ang. friløb, men jeg ved, at jeg kan dreje krumtappen frit igennem på min ABS uanset, hvor knasten står. Imidlertid kan det glansbillede ødelægges af tre forhold: 1) Når der er "kørende-motor-olietryk" på hydros,så er de muligvis "længere" og trykker derfor ventilerne længere ned, 2) varmere ventiler er længere ventiler og 3) ventiler ved høje omdr. vil altid svømme lidt og kanvære for langsomme med at få røven med sig, når stemplet kommer på besøg. Sidstnævnte er dog stort set kraftløs kontakt, og det er jeg ikke bange for. Til gengænd ved jeg at 1Z og alle dens støjende og osende fætre nakker ventilerne i samme sekund, der er utakt ml krumtap og knast. Var det en politisk bemærkning? Nej, vel?
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
Fynboen
Hero Member
Indlæg: 628
By: 5600 Faaborg
ABS versus 1Z
«
Svar #10 Dato:
31. Januar 2013 kl: 09:06:48 »
Tror det er vigtigt m.h.t. brandstoføkonomi i sådan et dieselprojekt (1z), at få gearet bilen til det. Da jeg kørte AAZ, var gearkassen gearet op med ca. 7%, og 3% på hjulene, og jeg kørte mellem 11 og 12 km/l. 40 % bedre økonomi, tror jeg er svært at opnå i en T3.
Hilsen Fynboen.
Logget
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS 2,5 TDI 2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95 2017
Jønne Ukendt
Hero Member
Indlæg: 3.380
By: 6600 Vejen
ABS versus 1Z
«
Svar #11 Dato:
31. Januar 2013 kl: 12:47:46 »
@ Jarl. Nej det var da ikke en politisk bemærkning. Blot et radikalt synspunkt B)
Mvh Jønne Ukendt
Logget
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
ABS versus 1Z
«
Svar #12 Dato:
31. Januar 2013 kl: 14:12:43 »
Og hvordan går det egentligt med dit R4-projekt JU? Er røgtågerne snart ved at lette fra Læborgegnen, så børn, ældre og astmatikere igen kan bevæge sig udendørs i dagtimerne?
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
Jønne Ukendt
Hero Member
Indlæg: 3.380
By: 6600 Vejen
ABS versus 1Z
«
Svar #13 Dato:
31. Januar 2013 kl: 14:59:57 »
Nåh, det projekt. Det var da i 2012. Nye planer. Hinze er min mentor :cheer:
Mvh Jønne Ukendt
Logget
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
ABS versus 1Z
«
Svar #14 Dato:
31. Januar 2013 kl: 15:45:16 »
Jesus. Nu er du vel ikke blevet lokket med på den ulyksalige 1Z-tanke, hvad? Max omdr.-tal 2200 og jordskælvslignende lyde fra motorrummet...
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
Udskriv
Sider: [
1
]
2
3
Gå Op
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
T3'ens ABC.
»
ABS versus 1Z