Forfatter Emne: Øv så skete det... stort olietab  (Læst 2405 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BOB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 41
    • Vis profil
Øv så skete det... stort olietab
« Dato: 25. Februar 2014 kl: 09:53:06 »
Folkebussen skulle synes i dag, men da jeg kom ned til synshallen påpegede den rare synsmand at bussen lækkede en del olie og at de derfor ville anbefale at jeg ventede med at syne til det var fikset.

Det lykkedes mig at køre hjem uden olielampen begyndte at lyse, men den nåede da at tabe noget olie (kunne jeg konstatere på bagruden).

Jeg har prøvet at tørre olien væk og når motoren er stoppet lækker den ikke. Når jeg starter den pipler det ud under afskærmningen ved ventildækslet i den ene side.

Eftersom jeg ikke kender så meget til det, går jeg ud fra at det er topstykket der er røget eller toppakningen? Det er vel en større operation, som man ikke selv skal bevæge sig ud i?? Hvad er alternativet - kan det bedre betale sig at købe en renoveret motor, få motoren renoveret eller noget helt tredje??

Jeg har skrevet til Hasse heroppe som forhåbentligt kender en god mekaniker her i Stockholmsområdet, men det kunne være rart at få jeres syn på det først.

Pfht Daniel

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Øv så skete det... stort olietab
« Svar #1 Dato: 25. Februar 2014 kl: 10:18:29 »
Det kunne sagtens være et stødstangsrør der har løsnet sig. Ingen grund til panik. Held og lykke med det.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline BOB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 41
    • Vis profil
Øv så skete det... stort olietab
« Svar #2 Dato: 25. Februar 2014 kl: 10:35:27 »
Citat fra: "ottokrog" post=108281
Det kunne sagtens være et stødstangsrør der har løsnet sig. Ingen grund til panik. Held og lykke med det.


Tak Otto... det er i denne situation rart med lidt beroligende ord... håber virkelig ikke det er den store operation...

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Øv så skete det... stort olietab
« Svar #3 Dato: 25. Februar 2014 kl: 10:57:06 »
Jeg går ud fra at det er en WBX (Benzin)..?
Check at det ikke bare er ventildækselpakningen, der er blevet mør. Det tager 1 minut at skifte..
Hvis lækagen er på venstre side af motoren kan det også være en utæt olietryksgiver (som sidder skruet ind i blokken mellem stødstangsrørene) - har selv oplevet at de bliver utætte og kan lække forholdsvis meget olie. Det er der heller ikke det store hokus pokus i at skifte...

Offline BOB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 41
    • Vis profil
Øv så skete det... stort olietab
« Svar #4 Dato: 25. Februar 2014 kl: 11:46:48 »
Citat fra: "chewie" post=108284
Jeg går ud fra at det er en WBX (Benzin)..?
Check at det ikke bare er ventildækselpakningen, der er blevet mør. Det tager 1 minut at skifte..
Hvis lækagen er på venstre side af motoren kan det også være en utæt olietryksgiver (som sidder skruet ind i blokken mellem stødstangsrørene) - har selv oplevet at de bliver utætte og kan lække forholdsvis meget olie. Det er der heller ikke det store hokus pokus i at skifte...

Hej Chewie... ja, det er en 2,1 WBX benzin og det ser ud til at det hovedsageligt er på venstre side. Jeg kunne ikke få den sidste bolt af dækslet der sidder over stødstængerne, pga. rust. Men jeg fik hevet lidt ud i det og det ser mere ud til at det er pakningen inde under end det er stødstængerne eller olietryksgiveren. Men det er lidt svært at se når man ikke kan få dækslet af og have motoren i gang.

Nogle gode forslag til at få de rustne bolte ud af udstødningen, der holder dækslet?

Daniel

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Øv så skete det... stort olietab
« Svar #5 Dato: 25. Februar 2014 kl: 13:59:36 »
Du skal ikke røre ved udstødningen for at tage dækslet af. Det sidder spændt fast med en stor fjeder, som man vipper ud med en stor skruetrækker, så falder dækslet af af sig selv. Det lyder som om det er så simpelt, at det er den pakning der holder dækslet der er kaput.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline BOB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 41
    • Vis profil
Øv så skete det... stort olietab
« Svar #6 Dato: 25. Februar 2014 kl: 14:02:26 »
Citat fra: "chewie" post=108284
Jeg går ud fra at det er en WBX (Benzin)..?
Hvis lækagen er på venstre side af motoren kan det også være en utæt olietryksgiver (som sidder skruet ind i blokken mellem stødstangsrørene) - har selv oplevet at de bliver utætte og kan lække forholdsvis meget olie. Det er der heller ikke det store hokus pokus i at skifte...


For satan mand Chewie... det ser ud til at du havde ret. Det lykkedes mig at få dækslet tilstrækkeligt vippet ud til siden til at jeg kunne se ind under mens motoren kørte - og det ser ud til at der pipler olie ud fra den lille pakning ved stikket i olietryksmåleren!

Wohoo... der er bestilt ny måler og så krydser jeg ellers fingre for at det bare er det.


Daniel

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Øv så skete det... stort olietab
« Svar #7 Dato: 25. Februar 2014 kl: 14:05:01 »
Ved nærmere eftertanke er det dæksel du taler om, selvfølgelig det dæksel der beskytter stødstangs rørene. Det er bare blik, og kan bukkes ret meget uden at det knækker, og hvis det gør, så kan det let svejses på igen efterfølgende.  Jeg troede du snakkede om dækslet over ventilløfterne. Det kommer du let til, når du får det andet dæksel af, og vipper af med din skruetrækker, eller andet til rådighed stående langt objekt.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Øv så skete det... stort olietab
« Svar #8 Dato: 25. Februar 2014 kl: 14:06:20 »
Nå, vi krydsede klinger der. Tillyke med operationen, patienten overlevede.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Øv så skete det... stort olietab
« Svar #9 Dato: 25. Februar 2014 kl: 16:48:54 »
Citat fra: "BOB" post=108290
Citat fra: "chewie" post=108284
Jeg går ud fra at det er en WBX (Benzin)..?
Hvis lækagen er på venstre side af motoren kan det også være en utæt olietryksgiver (som sidder skruet ind i blokken mellem stødstangsrørene) - har selv oplevet at de bliver utætte og kan lække forholdsvis meget olie. Det er der heller ikke det store hokus pokus i at skifte...


For satan mand Chewie... det ser ud til at du havde ret. Det lykkedes mig at få dækslet tilstrækkeligt vippet ud til siden til at jeg kunne se ind under mens motoren kørte - og det ser ud til at der pipler olie ud fra den lille pakning ved stikket i olietryksmåleren!

Wohoo... der er bestilt ny måler og så krydser jeg ellers fingre for at det bare er det.


Daniel


Super! Glad for at jeg kunne hjælpe... Pøj med det.

Offline BOB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 41
    • Vis profil
Øv så skete det... stort olietab
« Svar #10 Dato: 27. Februar 2014 kl: 11:30:56 »
Så kommer der lige en lille glad opdatering. Chewie, du havde jo så fuldstændigt ret. Installerede en ny olietryksgiver i går og nu er jeg sluppet af med olielækagen.

Det er værd at notere at det er et tilbagevendende problem!

Tusinde tak for hjælpen fra den glade svensker!!

Daniel