Jeg tolker det på den måde, at, hvis der er kørt et stykke vej i strakt galop og så stopper på f. eks. en motorvejstankstation er det klogt at lade en turbomotor snurre 1-2 min. før den stoppes.
For vort vedkommende, vi har mindst 1 km. i bymæssig bebyggelse med lav hastighed inden vi er hjemme, med lyskurve, små sving o.l. flere gearskift og med dette adstadige tempo til vi holder på vor P-plads kan jeg med min bedste vilje ikke se det er nødvendigt med 2 min. tomgang før stop af motoren.
Men Gunnar har ret, da jeg kørte lastvogn i et fragtfirma kørte jeg en vogn, hvor stopkablet var sprunget, og vognen derfor blev stoppet med motorbremsen, og det går ikke.
udstødningsmanifold og turbo kan ikke komme af med varmen, når når der effektivt lukkes med en jernplade i manifolden, og det kom til at koste på rep.-kontoen.
Et lille tip som jeg selv bruger : Bak ind i en p-bås e.l. for så får motoren lov at snurre stille mens du manøvrerer, og så er det værste varme dampet af, og som sidegevindst skal man ikke have 3/4 bil ud på et sted med dårligt udsyn uden at kan se noget.
Mvh. Kurt.