Forfatter Emne: Højre trækning  (Læst 2098 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dehler

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Højre trækning
« Dato: 23. Juli 2015 kl: 13:14:48 »
Jeg har det problem at min t3 camper trækker mod højre.
Jeg har skiftet bærekugler, fået en ny brugt tandstang af Thing, skiftet bøsninger på svingarmene fået den 4hjuls udmålt hvor den var fin. Byttet om på dækkene fra bagpå til foran.
Hvor kan problemet ligge henne?? I spidsningen i tandstangen?? Eller hvor pokker kan det ligge henne problemet?
På forhånd tak

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Højre trækning
« Svar #1 Dato: 23. Juli 2015 kl: 13:33:52 »
Jeg tænker en bremse der hænger lidt?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline dehler

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Højre trækning
« Svar #2 Dato: 23. Juli 2015 kl: 16:23:08 »
Kan det virkelig gøre det

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.191
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Højre trækning
« Svar #3 Dato: 23. Juli 2015 kl: 17:02:54 »
eller uens dæktryk
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Højre trækning
« Svar #4 Dato: 23. Juli 2015 kl: 19:14:59 »
Ja, en hængende bremsecaliper kan i allerhøjeste grad få bilen til at trække skævt. I praksis bremser den konstant på det ene forhjul, hvorimod det andet ruller frit.
Som Erik nævner kan uens dæktryk også spille ind, samt uens dæk - specielt hvis det er uens bredde. Det giver det bredeste dæk en større trædeflade og dermed en større rullemodstand.

Offline dehler

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Højre trækning
« Svar #5 Dato: 23. Juli 2015 kl: 20:33:31 »
Altså bremsekalibrer og bremsebakker er lige blevet skiftet af sydfyns autocamper så tvivler lidt på problemet ligger der men hvem ved det skal da tjekkes og hvis ikke det er det der går det hvad kan det så være?? Og hvor finder jeg sporings værdierne for bilen og dæktypen eller er det underordnet da de jo måler dækkets camper toe etc med sådan nogle de monterere på dækket og med computere osv....

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Højre trækning
« Svar #6 Dato: 24. Juli 2015 kl: 21:43:18 »
Jeg tror faktisk der ligger en tråd herinde, hvor Jarl på forbilledlig vis forklarer om spidsning / spredning, camber m.m. og netop cambervinklen er også en mulighed.
Med hensyn til dækkene bør de være samme bredde, samme profil og allerhelst af samme fabrikat. Loven siger at de skal være af samme type dvs. radial eller diagonal, hvilket vist kun er for veteranfolk.
Jeg formoder også der er tale om sommerdæk, årstiden taget i betragtning? At kombinere sommer og vinterdæk er no-go!
Så selvom du har fået en firehjulsudmåling bør du nok få tjekket camberen en ekstra gang, hvis altså ikke det ER en caliper der hænger? Det kan faktisk være p.gr.a. bremseslangen hvis caliperen har svært ved at gå tilbage.
På Ford Escort er det en velkendt fejl og især hvis nogen har sat en klemmetang på slangen. De virker som en ventil:
De slipper tryk ind i systemet, men når pedalen slippes "hænger" bremserne gevaldigt.
Det kan ikke umiddelbart ses med det blotte øje, men løsner man slangen vil det ofte vise sig, at caliperen arbejder som den skal. Bare en tanke?

NB: Den omtalte tråd hedder: Sporing / spidsning.