Forfatter Emne: Motoren drypper.  (Læst 5872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tjessen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Motoren drypper.
« Dato: 28. Januar 2016 kl: 20:43:19 »
Hej med kompaner.
Jeg står i et lille problem med at der kommer en lille sky af diesel når motoren står itomgang. Jeg kan ikke helt se om det kommer fra en af dyserne eller selve diesel pumpen. Den drypper ikke direkte med diesel fra pumpen eller dyserne. Der er lige kommet nye returslanger på for at udelukke det. Jeg kan se at pumpen er blevet repareret af tidlige ejer, med kemisk metal og nog plastik fylder, der ligne epoxy lidt. Spørgsmålet er om nogen har oplevet noget ligende. Eller har tips, jeg vil helst ikke udi atskifte pumpe og alle dyser.

Der er også nogen drypper af olie, som kommer flere forskellige steder fra, vil jeg kunne afhjælper dette problem med noget tykkere olie jeg tænker 15w/40. Der er noget meget tyndt til moderne biler på i øjeblikket, for det var det eneste min mekanikker havde. Det er vidst 5w/40 på nu.
Alternativet er at vaske det hele meget grundigt og se hvor det kommer fra.

Håber i kan hjælpe lidt

Tim.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: Motoren drypper.
« Svar #1 Dato: 28. Januar 2016 kl: 21:14:24 »
Tror det er mest sansynligt at det er fra dyserørene mellem brændstof pumpe og dysser der er slidt igennem, det er noget som sker over tid,{ 15 -20 ) år :-)
Olie drypperiet kan være svært at gøre så meget ved, hvis det er fra krumtap pakningen, lidt større adskellelse, hvis det er fra pakningen på topstykket, er det bare at sætte en ny af gummi på.

Mvh
Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Sv: Motoren drypper.
« Svar #2 Dato: 28. Januar 2016 kl: 21:18:34 »
Det sidste du selv er inde på med at vaske af. og se hvor det kommer fra er en rigtig god ide.
Meeenn omvendt følger du din første indskydelse - med en lidt tykkere olie - så kan sæl spæk vel også bruges-
jaa sådan kommer man ud for nogle valg her i livet  !!!!
mvh
Rabundus
Der er hjælp at hente som medlem af T3 Klubben.
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Sv: Motoren drypper.
« Svar #3 Dato: 29. Januar 2016 kl: 00:11:16 »
Jeg vil aldrig anbefale 15W40.

Du mister den vigtige smøring i starten - hvor en tyndere olie jo netop gør at olie er hurtigere fremme ved alle slidstederne
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Tjessen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Sv: Motoren drypper.
« Svar #4 Dato: 08. Februar 2016 kl: 19:39:23 »
Hej igen tak for jeres fine råd, jeg har fundet den ene utæthed ved motorolien, det var enten olifilter eller oliekøler, nu har jeg spændt filter.
Men der er stadigvæk en hel del diesel på motoren efter endt kørsel jeg har vasket det hele af og kan ikke se nogen utætheder, der er ikke noget der drypper. Det damper kun og lugter af diesel jeg tror det er det diesel der er spildt i forvejen.

Er der nogen med et godt råd til dette? Jeg kan se pumpen har fået flydende pakning på et tidspunkt.
Jeg overvejer at få fat på en anden pumpe og skifte pakninger i den og sætte den på.


Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Sv: Motoren drypper.
« Svar #5 Dato: 08. Februar 2016 kl: 20:52:56 »
Hej jeg har oplevet noget ligende ,der var det en lille o-ring der sidder under gasarmen på pumpen der var synderen , så dryppede der diesel ned over motoren når man kørte ,det er træls for det lugter ad h til .
Hilsen Poul 
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Motoren drypper.
« Svar #6 Dato: 09. Februar 2016 kl: 17:17:14 »
Jeg har oplevet et defekt dyserør.
Det passer godt med dine symptomer med at du ikke kan se hvor det kommer fra. Her sprayer den det ud over det hele. Du kan tjekke det når motoren står i tomgang.
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline Tjessen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Sv: Motoren drypper.
« Svar #7 Dato: 10. Februar 2016 kl: 22:04:08 »
Tak for jeres svar, jeg har fundet fejlen, det er pakningen til LDA armen der kommerdiesel ud af, ny pakning er bestilt samt et helt pakningssæt til pumpen. Plus der drypper olie ud ved oliefilter eller oliekøler så nyt ad det er også bestilt. Nu skulle den inkontinente dame gerne kunne holde sig lidt.

Offline Tjessen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Sv: Motoren drypper.
« Svar #8 Dato: 19. Februar 2016 kl: 17:41:20 »
Hej med jer igen, nu fik jeg skiftet, en pakning på diesel pumpen og skiftet oliekøler og o-ring, nu står jeg bare i en anden situation.
Når motoren er drifts varm damper der fra motoren, jeg synes ikke det lugter af diesel og kan ikke se det drypper nogen steder fra. Så har en bange anelse om at det er kølevand, men synes ikke der er et forbrug af vand. Når jeg slukker motoren damper det ikke længere, det er kun når den står i tomgang. Synes ikke dampern tiltager når jeg giver det lidt omdrejninger. Er der nogen der har stået i samme situation.
Under kørsel svinger temperaturen fra at stå midt på skalaen til at rykke halvvejs til for varm alt efter om den skal arbejde eller kun tøffer. Synes det er en for stor temperatur svingning.

Hvad siger i? Har i oplevet noget lignede.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: Motoren drypper.
« Svar #9 Dato: 20. Februar 2016 kl: 08:59:50 »
Måske skulle du skifte termostaten, kan motoren være så varm at vandet når kogepunktet ?
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Sv: Motoren drypper.
« Svar #10 Dato: 20. Februar 2016 kl: 09:30:44 »
Så har en bange anelse om at det er kølevand, men synes ikke der er et forbrug af vand.

Når der ikke er "forbrug"=tab af vand, så nå den del jo være tæt?

Ellers kan jeg kun anbefale at have trykløst kølesystem.

Trykløst kølesystem, har bragt mit betydelige vandtab ned på nul.

Offline Tjessen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Sv: Motoren drypper.
« Svar #11 Dato: 20. Februar 2016 kl: 09:59:28 »
Nej motoren koger ikke, den bliver ikke for varm. Jeg kan ikke selv greje hvorfor den damper. Den har lidt problemer med at starte når det er under 0 grader. Der kommer der typisk liv i den i første huk, men når man skal til at køre går den ud.

Vil man kunne lugte hvis det er diesel damper?

Når man skifter oliekøler skal kølesystemet så luftes ud? Eller er det kun så lidt luft at det kommer ud igen?

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Sv: Motoren drypper.
« Svar #12 Dato: 20. Februar 2016 kl: 10:50:48 »
Vil man kunne lugte hvis det er diesel damper?
JA, det tager man ikke fejl af!

Når man skifter oliekøler skal kølesystemet så luftes ud? Eller er det kun så lidt luft at det kommer ud igen?
I princippet skal der jo luftes ud, men jeg mener ikke jeg gjorde det da jeg selv skiftede.
Men det er ikke det der er skyld i dine dampe.

Mon ikke det bare er bevægelse af varm luft omkring en varm motor du ser?
Evt. med lidt olie der siver ned på varme dele?
Altså noget der er uden større betydning?

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Motoren drypper.
« Svar #13 Dato: 20. Februar 2016 kl: 11:32:55 »
Måske dampen bare er kølervæske der er havnet på blokken ved din reparation.? Og den svingende nål kan skyldes luft hvis du ikke har luftet den ud efter reparationen?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Tjessen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Sv: Motoren drypper.
« Svar #14 Dato: 20. Februar 2016 kl: 13:41:24 »
Tak for alle input.

Jeg har besluttet mig for at jeg lade det ligge, og kigger igen om 500 km. Så må det enten holde op af sig selv eller gå helt i stykker.
Det kan sagtens være alt mulig uden betydning. det er det vi regner med til modsatte er bevist.

Den køre jo pisse godt den gamle dame.

Endnu engang tak for svarene.