Forfatter Emne: Seler, siddepladser og sidevendte sæder  (Læst 2359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tobeannounced

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
  • By: 2720 - Vanløse
Seler, siddepladser og sidevendte sæder
« Dato: 26. September 2017 kl: 21:26:23 »
Nu har jeg fået min T3 og den er SÅ fin, vi har døbt den Bodil og er allerede i gang med at planlægge hvor de første ture skal gå hen.

Første punkt på dagsordenen er dog at sørge for at hele familien; 2 voksne og 3 børn, har fornuftige - og ikke mindst lovlige, siddepladser.

Jeg har googlet og søgt forummet, men har dels brug for inspiration og konkret viden, som jeg ikke har kunnet finde.

Bilen er indrettet med campingudstyr og har et bagsæde med 2 seler og et enkelt sidevendt sæde ved siden af køleskab/vask/gas opstillingen. Jeg har læst mig frem til, at der ikke er lovkrav om sikkerhedsseler på sidevendte sæder, men det lille sæde ved siden af camping opstillingen er heller ikke ligefrem komfortabelt i længden.

Jeg kunne godt tænke mig at montere 1 - måske 2 overfor hinanden, sidevendte klapsæder bag ved bagsædet i "baggagerummet", i et forsøg på at få ekstra lovmæssige siddepladser uden selekrav.

Er der nogen af jer som har set det gjort? eller som har nogle andre idéer eller forslag til hvordan jeg kan inkorporere flere siddepladser?

Jeg havde også en idé om at montere to bagudvendte klapsæder bag bagsædet, men jeg ved ikke om jeg må forankre yderligere seler på de seleforankringer der allerede er, altså må en seleforankring gerne "dele" flere seler? - håber det giver mening.

På bilens registreringsattest står der i øvrigt ikke noget tal under "antal siddepladser", er det normalt?


« Senest Redigeret: 26. September 2017 kl: 21:44:18 af tobeannounced »

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Seler, siddepladser og sidevendte sæder
« Svar #1 Dato: 26. September 2017 kl: 21:31:03 »
Seleforankringerne må gerne bruges af flere seler i samme bolt.
Vi har f.eks. 4 seler på bagsædet (2stk. 3-punktsseler og 2stk. hofteseler) men der er kun 2 bolte i sædet til fæste af selerne.
Ligesådan så har vi samme fæste til de to 3-punktsseler som bruges af chaufføren og personen på det bagudvendte sæde bag chaufføren.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk