Forfatter Emne: Elfejl - giver stød og vil ikke starte!  (Læst 1861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Elfejl - giver stød og vil ikke starte!
« Dato: 09. April 2005 kl: 23:18:57 »
Hej,

Nu er den helt gal - har installeret nyt anlæg i dag - det blev kanon godt, men desværre kan jeg ikke starte bussen nu!

Efter at jeg hev radioen ud begyndte jeg at få et par rap over nallerne fra bilens stel/karosseri. Jeg har ledt over alt i/under instrumentpanelet men kan ikke finde fejlen. Bilen startede fint også mens den gav stød, men her til sidst hvor jeg har fået rodet mere med ledningerne går starteren ikke igang:

- jeg drejer tændingsnøglen
- der er kørelys på, blæseren kører, kabinelys virker
- dioden for gløderør lyser og slukker igen som den skal
- når jeg drejer nøglen det sidste stykke slukker blæseren og mere sker der ikke

HJÆLP  :cry:

Der er dobbelt batteri i bilen og en omskifter under førersædet. Instilling 1 tager kun strøm fra det batteri, der sidder yderst i motorrummet. Indstilling 2 tager strøm fra begge.
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Elfejl - giver stød og vil ikke starte!
« Svar #1 Dato: 10. April 2005 kl: 13:18:21 »
Havde samme problemer på et tidspunkt...
Tjekkede alt lige fra starter, starterrelæ, stelforbindelser mm. og endte med at finde ud af det var det sidste "hak" i tændingslåsen som ikke virkede.
Monterede en startknap i stedet...(Speciel knap som skal kunne klare den høje strømstyrke)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Elfejl - giver stød og vil ikke starte!
« Svar #2 Dato: 11. April 2005 kl: 13:00:21 »
Nu har jeg mere eller mindre fundet fejlene...
Det er vist en blanding af mange småfejl:

>Statisk elektricitet<
Det at bilen giver stød er tilsyneladende statisk elektricitet og har ikke noget med bilens elsystem at gøre. Jeg har fået forklaret, at pga. gummimåtterne i bilen og syntetisk overtræk på sæderne bliver man meget nemt "ladt op" Når så stort set resten af "kassen" inkl. instrumentbræt er af jern - ja så trækker man nemt en knist. Uldtæpper oven på gummimåtterne skulle tilsyneladende hjælpe.

- Er der andre der har oplevet det?

>Elfejl<
Jeg havde begge batterier ude og har tjekket samtlige batterikabler. Haft anlæg, instrumentbræt, speedometerkonsol, sikringsboks mv. helt adskilt og fejlsøgt samlinger og div. løse ender. Der var en del fejl at finde - dårligt isolerede ledninger og manglende forbindelser. To 12V ledninger kunne få fat i stel! Alt er nu tilsluttet, skruet fast og isoleret. Der var også en stelledning til batteriet (ved kontakten under forsædet) som var slidt igennem... Nu virker både kabinelys, langtlysindikator, lys under ventilationssystem mv. Disse ting virkede ikke før. Der er også lys i uret, men det virker ikke.

- Kan man få et nyt ur?

>Startproblemer<
Jeg troede disse problemer var relateret til en forkert samling, men tror nu at der er tale om en blanding af to fejl:

1) Lav batterispænding og dårlig forbindelse til startermotoren.
Jeg kan høre relæet i startermotoren klikker, når nøglen drejes, men der sker så ikke mere. Batterierne er nok blevet flade grundet det dårlige ledningsnet. Bilen kan startes med et par startkabler. Ved lejlighed ryger der to nye batterier i den og forbindelsen til startermotoren skal checkes.

- Kan relæet blive slidt/gammelt?

2) Tændingslås / forvarmning
Jeg oplevede en enkelt gang efter at begge batterier havde fuld spænding, at den ikke ville starte. Jeg prøvede igen og så var der ingen problemer. Så der er nok en dårlig forbindelse i tændingslåsen.

- Andre udover WBX som har haft lignende oplevelser?
- Er der i øvrigt en styring på forvarmning, som gør at startermotoren ikke kan gå i indgreb før forvarmetiden er udløbet? Hvis ja kunne fejlen også ligge her.
- Kan ca 30 sekunder forvarmning være rigtig?
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)