Forfatter Emne: Syncronauternes camperbus  (Læst 12204 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Dato: 03. August 2013 kl: 10:43:56 »
Nå.
Nu har jeg været medlem her på T3nettet i 4 måneder, og været ejer af en T3 siden slutningen af marts 13. Nu må det vist være tid til at præsentere sig  B)
Vi er en familie på 4 (to drenge på 8 og 11). Vi besluttede os for, for ikke så længe siden, at vi gerne ville rejse ud i Verden - gerne i et år, eller måske mere. Hvordan gør man så det uden at udgifterne løber helt amok? Efter lidt googling fandt vi frem til Mary og Dennis og Birgitte Bager. Jeg har kørt i T3 Doka som barn (min far havde en grøn som arbejdsbil i Grønland, hvor den blev brugt på både vej og på havisen), men havde egentlig glemt eksistensen af denne dejlige bil.  :cheer:
Der gik ikke lang tid før vi fandt frem til Sydfyns Autocamper, og da Niels Erik var kommet hjem fra vinterferie, kørte vi forbi Sydfyn og fik et par prøveture i to Syncroer som han lige havde fået hjem fra Finland (14" beziner og 16" diesel 1.9). Vejret var dejligt og efter en køretur i bakkerne i Sydfyn var vi helt solgt!


[attachment=15200]hb2d179d.jpg[/attachment]


Vi gik i tænkeboks, og i løbet af kort tid havde vi sagt ja til at købe den "store" af de to biler vi havde prøvet. Nu var det så et spørgsmål om at få den bygget om til camper. Opgaven overlod vi til Niels Erik.


[attachment=15201]h194479a.jpg[/attachment]

[attachment=15202]h6d7e74a.jpg[/attachment]

Og resten er historie!  :)  Vi nåede at få bilen inden Fyn 13, hvor vi desværre kun kunne være første dag (da jeg skulle arbejde). Men vi prøvede at køre off-road (tak for introen Jason) og fik talt med flere forskellige, og vi kunne mærke at folk med T3ere bare er vilde med at dele ud af gode råd og erfaringer. Fedt!

Huset er sat til salg, og vi regner med at stævne ud i Verden, når vi er af med huset. Sommerferien blev brugt på to ture: først 10 dage over Sydfyn, Sydjylland og op langs Vestkysten til Skagen. Hjem til Storkøbenhavn og lave småjusteringer i indretningen. Derefter afsted i 12 dage  over Fyn og Jylland, igennem Tyskland, lidt rundt i Alsace, Luxemburg, Belgien, Tyskland og hjem igen.






[attachment=15203]heea352c.jpg[/attachment]


[attachment=15205]h4a55379.jpg[/attachment]


Ingen af os er mekanikere. Vi mener dog at vi har hænderne rimeligt skruet på, og Bentleys Vanagon repair manual er på vej med posten. Vi kommer helt sikkert til at støde ind i tekniske udfordringer, men så håber vi at der er nogen som vil give et godt råd med på vejen. Vi havde allerede en lille forsmag, da jeg skrev hjem til Forummet om vores generatorproblemer i Frankrig. Der var hurtigt flere som trådte til med gode råd  :)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #1 Dato: 03. August 2013 kl: 11:08:24 »
Lige lidt flere billeder af bilen.


[attachment=15206]h3354337.jpg[/attachment]


[attachment=15207]h097a804.jpg[/attachment]
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #2 Dato: 03. August 2013 kl: 11:17:46 »
Der er billeder af bilen som den ser ud nu her:

https://plus.google.com/photos/113501016447812533869/albums/5907817862667349745?authkey=CJfWsJ7UuNnEXw

Bilen er udtryret med spær bagved, ekstra dieseltank og en ekstern vandtank til forbrugsvand. Indretningen er fra en gammel camper som var ved at ruste væk. Vi har skiftet køleskabet til et nyt Waeco med kompressor, installeret 2 50W paneler på taget (ligesom på Arnold) og i næste uge får vi installeret et Exide 120 Ah gelbatteri i stedet for de to 75 Ah batterier vi har nu.

[attachment=15208]h4445624.jpg[/attachment]


[attachment=15209]h6ffb501.jpg[/attachment]



[attachment=15210]h7b4f51b.jpg[/attachment]
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Syncronauternes camperbus
« Svar #3 Dato: 03. August 2013 kl: 12:55:29 »
Ser rigtig spændende ud. De gode råd kan jeg nok ikke komme med. Men jeg glæder mig til,
at forhåbentligt se og høre mere om turen her på T3Nettet. Go tur, bilen er jo klar og det rigtige
valg :)  Ihvertfald hvis i spørger folk her inde :lol:

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #4 Dato: 03. August 2013 kl: 22:56:38 »
Den ser fin ud bussen - og ikke mindst de to paneler på taget :)

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #5 Dato: 03. August 2013 kl: 23:05:33 »
Tak. :) Er også ret glad for mine paneler. Er det blevet godt med dine?
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #6 Dato: 04. August 2013 kl: 08:19:52 »
Hej den ser fin ud.  B)  B)
Det er evt et ligende projekt jeg kunne finde på at starte med.
Må jeg have lov til at spørge hvad Jeres projekt har kostet?

Med Venligt Hilsen
Quaade
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #7 Dato: 04. August 2013 kl: 22:41:24 »
Jeg er ganske tilfreds med mine paneler. Jeg har limet mit 20w panel på - det sidder der stadig .... og giver et målbart supplement til mit forbrugsbatteri.

Mit mål med forbrugsbatteriet er, at kunne drive kabinevarmer samt motorvarmer om vinteren, og selvom der ikke er meget sol om vinteren, og vinkel af solstråler i forhold til panelet er ret skidt så regner jeg med, at det kan give lidt til at holde batteriet "up to date". Om sommeren skal panelet hjælpe til ifb mit køleskab på campingture - kombineret med det eksterne "mobile" panel på 30w (hvis der ikke er strøm, hvor jeg er).
Jeg har lige været en uge i svenskeland, og stationært målt spænding over panelserne og batteri samt indkoble amperemeter efter regulatoren og så flyttet det mobile panel i forhold til solen. Det er - som vi vel alle godt ved - meget afhængig af solindfald: jo mere vinkelret des større effekt. Jeg har på papiret 20w+30w, men det er ikke den effekt, som jeg får ud - så panelerne kan kun være supplement og ikke "drive" mit køleskab.

Kommende vinter må vise hvor meget effekt 20w panelet reelt bidrager med.

Online porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Syncronauternes camperbus
« Svar #8 Dato: 05. August 2013 kl: 08:17:11 »
Rigtigt godt at få billeder på. Fin bil :P
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #9 Dato: 05. August 2013 kl: 17:03:33 »
Tjae...
Altså sådan en Syncro er jo ikke billig....  :cheer:
Vi har betalt 90.000 for bilen, og så kom der indretning oven i.  Bilen var en almindelig bus da vi købte den.
I modsætning til Porteren, som har bygget en rigtig flot expeditons wagen selv, har vi valgt at få Niels Erik fra Sydfyns Autocamper til at ombygge den til en camper. Vi var heldige at han fandt en T3 camper som var ved at dø af rust, som vi kunne skrælle for inventar. Den endelige pris endte på ca. 150.000

Citat fra: "Quaade" post=102015
Hej den ser fin ud.  B)  B)
Det er evt et ligende projekt jeg kunne finde på at starte med.
Må jeg have lov til at spørge hvad Jeres projekt har kostet?

Med Venligt Hilsen
Quaade
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #10 Dato: 05. August 2013 kl: 17:04:09 »
Takker  B)
Citat fra: "porteren" post=102039
Rigtigt godt at få billeder på. Fin bil :P
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #11 Dato: 05. August 2013 kl: 17:09:42 »
Jeg satser på at vores nyindkøbte køleskab og kommende Gel-batteri, kommer til at betyde noget for hvor lang tid vi kan ligge i lejr  uden strøm udefra...
Se i øvrigt mit indlæg i tråden om solpaneler...kommer lidt senere idag, når jeg lige får taget mig sammen....

Citat fra: "gungho" post=102032
Jeg er ganske tilfreds med mine paneler. Jeg har limet mit 20w panel på - det sidder der stadig .... og giver et målbart supplement til mit forbrugsbatteri.

Mit mål med forbrugsbatteriet er, at kunne drive kabinevarmer samt motorvarmer om vinteren, og selvom der ikke er meget sol om vinteren, og vinkel af solstråler i forhold til panelet er ret skidt så regner jeg med, at det kan give lidt til at holde batteriet "up to date". Om sommeren skal panelet hjælpe til ifb mit køleskab på campingture - kombineret med det eksterne "mobile" panel på 30w (hvis der ikke er strøm, hvor jeg er).
Jeg har lige været en uge i svenskeland, og stationært målt spænding over panelserne og batteri samt indkoble amperemeter efter regulatoren og så flyttet det mobile panel i forhold til solen. Det er - som vi vel alle godt ved - meget afhængig af solindfald: jo mere vinkelret des større effekt. Jeg har på papiret 20w+30w, men det er ikke den effekt, som jeg får ud - så panelerne kan kun være supplement og ikke "drive" mit køleskab.

Kommende vinter må vise hvor meget effekt 20w panelet reelt bidrager med.
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #12 Dato: 05. August 2013 kl: 21:20:34 »
Hej Hanslars

!50 kg, det er i mine øjne, rørende billigt. Tænk sig at kunne få "toget til sine drømme" til den pris ?

Kikker man på diverse autosider, og sætter 150 kg som faktor, så bliver man godtnok slemt skuffet. En myriade af gamle Golf'er, kedelige Citroën,er, Kia'er og gud ved hvad.

I har været rigtigt kloge.

Mvh Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #13 Dato: 06. August 2013 kl: 13:40:03 »
Tak for de positive ord  :)
Det er lidt en balancegang: vi har fx. fravalgt eftermontering af spær foran og decoupler, ud fra den betragtning, at hver gang vi bruger ekstra penge på noget, går de fra hvad vi har at rejse for i sidste ende....

Citat fra: "Aakerman" post=102073
Hej Hanslars

!50 kg, det er i mine øjne, rørende billigt. Tænk sig at kunne få "toget til sine drømme" til den pris ?

Kikker man på diverse autosider, og sætter 150 kg som faktor, så bliver man godtnok slemt skuffet. En myriade af gamle Golf'er, kedelige Citroën,er, Kia'er og gud ved hvad.

I har været rigtigt kloge.

Mvh Bent
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Syncronauternes camperbus
« Svar #14 Dato: 06. August 2013 kl: 20:46:46 »
Hej Hanslars

Decoupleren skulle i måske give en lille bitte overvejelse. Tranporttiden mellem "ødemarkene" altså asfaltvejen er altså behageligere, mere rumlefri, og rimeligvis mere benzinøkonomisk. Det hele kører ligesom lidt lettere, hvilket også betyder mindre slidtage, på de dyre og lidt mindre tilgængelige dele.
Min personlige erfaring (som ikke er så særlig lang) er i alt fald meget positiv.

mvh Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"