Forfatter Emne: Isolering af Webasto udstødning ??  (Læst 5707 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Isolering af Webasto udstødning ??
« Dato: 24. September 2014 kl: 15:41:27 »
Jeg er løbet ind i et problem med gennemføringen af udstødningsrøret fra min Webasto Air Top Evo 40 luftbåren..

Røret bliver mere end 300 grader varmt, og skal føres gennem karosseribunden uden at omgivelserne bliver tilsvarende opvarmet.

Det nemmeste vil være at omvikle det med en slags tape, der i sagens natur skal være meget varmebestandig og samtidig isolerende.

Jeg har tænkt på at omvikle røret med en strimmel brandtæppe, men en tape der er beregnet til det, vil selvfølgelig være bedre.

Nogen der har erfaringer med ovenstående?? Eller gode realistiske ideer


[attachment=18344]h2bdbead.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Isolering af Webasto udstødning ??
« Svar #2 Dato: 24. September 2014 kl: 16:33:10 »
Jeg støtter Gunnars forslag. Gør som der står i touringshoppens forklaring. Vær omhyggelig med store overlap, anvend både ståltråd, og gode spændebånd til start og afslutning.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline BOBLE

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
  • T3 model: 80 joke
  • By: 7200 Grindsted
Isolering af Webasto udstødning ??
« Svar #3 Dato: 24. September 2014 kl: 18:25:43 »
Du kan evt. lave en kombineret indsugning / udstødning så udstødning er i centrum af et større rør og suge luft ind af ydrerøret
 Så  bruger du heller ikke kabines luft til forbrændings luft til fyret

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Isolering af Webasto udstødning ??
« Svar #4 Dato: 24. September 2014 kl: 18:58:00 »
Citér
Du kan evt. lave en kombineret indsugning / udstødning så udstødning er i centrum af et større rør og suge luft ind af ydrerøret
 Så bruger du heller ikke kabines luft til forbrændings luft til fyret


Kan ikke lade sig gøre, da indsugningsluften tages gennem en separat slange med ledningen til doseringspumpen i midten. Man kan lige ane hullet den skal igennem til venstre for udstødningen.

Det der Powerwrap er måske en ide hvis, jeg monterer et rørstykke på 30 mm længde, med flange og så stopper det omviklede rør igennem det. Hvis jeg bare kører det gennem karossen, bliver det sikkert skåret I stykker af vibrationer.

Hvordan er konsistensen af Powerwrappen? Blød og eftergivelig eller hård?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Isolering af Webasto udstødning ??
« Svar #5 Dato: 24. September 2014 kl: 19:07:57 »
Fornemmelse af powerwrap, fornemmelsen af "brandslange", eller forestil dig rigtig "sækkelærred" ( ligesom en rigtig kulsæk) lagt sammen et par gange. Prøv at se her:

https://www.youtube.com/watch?v=gqwbyvaN9d8

Venlig hilsen

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Isolering af Webasto udstødning ??
« Svar #6 Dato: 24. September 2014 kl: 20:29:16 »
Du isolerer røret med glasuld og fører røret inden i at yderligere metal rør /slange gjort mange gange i en båd- jeg har jo skrevet at jeg fører alt i slanger og rør
fra i søndags.

ring og jeg sender billed

Mange hilsner

Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Isolering af Webasto udstødning ??
« Svar #7 Dato: 25. September 2014 kl: 15:54:11 »
Det stykke udstødning, der skal isoleres er meget kort og kroget, så derfor er dobbeltrør ikke praktisk muligt....og dog...

Inspireret af Jeres input, er jeg kommet frem til denne løsning:

Viste flange er faktisk et dobeltrør, idet jeg har lagt nogle svejseklatter inden I flangerøret, så der er 1,5 mm afstand mellem udstødningen og røret. De små berøringsflader kan næppe overføre megen varme og flangen bliver også isoleret fra vognbunden med en pakning af noget specielt væv, allá brandtæppe. Under det bliver lagt en forsegling af noget specielt silicone, der tåler op til 300 grader.

Den korte del af udstødningsrøret, der er inden I bilen, (ca 15 cm) bliver ligeledes omviklet med denne væv, for ikke at afgive for megen varme til omgivelserne under Webastoen.

Så tak for inspiration :P


[attachment=18360]hda2be7e.JPG[/attachment]


[attachment=18361]h0f4f9e5.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Isolering af Webasto udstødning ??
« Svar #8 Dato: 25. September 2014 kl: 20:10:20 »
Du kan få noget decideret brandtætning på alm. fugepistolpatroner. Det bruges, når man i bygninger sløjfer rørgennemføringer igennem murværk og kan modstå åben ild i ret lang tid, samtidigt med, at det tætner for vandindtrængen... Måske kan det bruges hér... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Isolering af Webasto udstødning ??
« Svar #9 Dato: 25. September 2014 kl: 22:38:07 »
Citér
Du kan få noget decideret brandtætning på alm. fugepistolpatroner. Det bruges, når man i bygninger sløjfer rørgennemføringer igennem murværk og kan modstå åben ild i ret lang tid, samtidigt med, at det tætner for vandindtrængen... Måske kan det bruges hér... ;-)



Nu ligger Ulvens gulv 72 cm over grunden, og det er her udstødningens gennemføring er. Så vandindtrængning er ikke det største problem.

Det der har været problemet, har været  at hindre varmen fra udstødningen i, at sprede sig til karossen, og der ser nu ud til at være klaret, med den på billederne viste løsning.

Jeg blæste 300 grader varm luft, fra en varmepistol, gennem udstødningen, og flangen blev kun lige under 80 grader varm. Så med den planlagte  yderligere isolering mellem flange og vognbund, skulle problemet være helt løst.
Denne isolering kommer til at bestå af en 3 mm varmebestandig pakning, pakket på begge sider med Casco Silicone 300 grader.

Men jeg kunne da stadigvæk godt tænke mig, at vide mere om det  produkt du nævner. Har du et produktnavn på det?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Isolering af Webasto udstødning ??
« Svar #10 Dato: 25. September 2014 kl: 22:59:05 »
Citat fra: "porteren" post=115298
Citér
Du kan få noget decideret brandtætning på alm. fugepistolpatroner. Det bruges, når man i bygninger sløjfer rørgennemføringer igennem murværk og kan modstå åben ild i ret lang tid, samtidigt med, at det tætner for vandindtrængen... Måske kan det bruges hér... ;-)

Men jeg kunne da stadigvæk godt tænke mig, at vide mere om det  produkt du nævner. Har du et produktnavn på det?


Der findes forskellige producenter bl.a. Dana Lim, 3M og Sika. Googl' løs...  :P

Laver du ikke udstødningen som dobbelt rør, hvor den varme udstødning kører i det inderste rør med rimelig afstand til det yderstre rør...??  Så skulle der jo alene dér være ret god isolering..?? ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)