Forfatter Emne: Søges: råd til T3 - varme og køkken  (Læst 3399 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brittogtorben

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
  • T3 model: Transporter
  • By: 4100 Ringsted
Søges: råd til T3 - varme og køkken
« Dato: 21. April 2017 kl: 09:44:20 »
Hej T3-net

Britt og jeg har været på vores første langtur i vores T3 transporter (1986, vandkølet, benzin). Vi skulle have været sydpå til varmen, men den var der ikke, så vi kørte rundt i det tidligere DDR - det kan stærkt anbefales :-)

Men vi frøs, så vi kørte hjem i utide. Derfor vil vi gerne høre, om der findes en måde at få varme i kabinen, når vi ikke kører, bortset fra et elektrisk varmeapparat?

Og også gerne høre forslag til et modulopbygget køkken, hvor vask og gasblus er separate og kan bæres udenfor til madlavning.

På forhånd tak
Torben


Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Søges: råd til T3 - varme og køkken
« Svar #1 Dato: 21. April 2017 kl: 10:25:15 »
Den nemmeste mulighed for at få varme i bilen er at montere f.eks. et Webasto fyr, som også kan fås benzindrevet. Jeg monterede sådan et på 2000 W, i Arnold og var rigtigt glad for det.

Mit køkken i Arnold gav mulighed for at flytte blussene udenfor, men ikke vasken.

[attachment id=1 msg=129220]

« Senest Redigeret: 21. April 2017 kl: 10:37:21 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: Søges: råd til T3 - varme og køkken
« Svar #2 Dato: 21. April 2017 kl: 11:43:32 »
Jeg kan klart anbefale et Truma fyr. Har selv en E2400 installereret (og en ekstra stående i kælderen i tilfælde af det første skulle stå af).
Det kører meget stabilt og med en simpel styring med termostat. Kan også puste frisk luft hvis det er ønsket. Det kører på den samme gasflaske, som komfur og køleskab også kører på.

Lille og fiks (... - måske ikke så lille som et Webasto), og passer fint i bænken. Kan tage et par billeder hvis du ønsker det.
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.764
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Sv: Søges: råd til T3 - varme og køkken
« Svar #3 Dato: 21. April 2017 kl: 19:27:39 »
Hej i min fhv. bil :" Guldfiren " der var et køkken med Gas og vand som var monteret med dørhængsler på bstolpen , så kunne man dreje det ud når man skulle stege og brase super smart istedet for at få stegeos i bilen , hvis man så kombinerer med en markise kan man lave mad når det regner også , det kan være Lars der er ny ejer kan vise et billede hvis han ser tråden .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline jørgen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
    • Vis profil
    • Jorden rundt med familien 2007/08
  • T3 model: WBX 1990 SYNCRO
  • By: 5270 Odense N
Sv: Søges: råd til T3 - varme og køkken
« Svar #4 Dato: 21. April 2017 kl: 20:16:04 »
Hej Britt og Torben,

I skal køre videre til Polen og sydover. Vi var i Albanien for et par år siden. Kan anbefales.

Vi har kørt jorden rundt i vores og har gaskomfur. Men da man ikke kan få vores gas alle steder har vi altid et eller to Trangia stormkøkkener med med multifuelbrænder. Det betyder at vi er uafhængige af gas og kan klare alle steder. De blå flasker er heller ikke altid tilgængelige alle steder i Europa.
Vi har også Truma varme. Det dur. Men kræver at vi har gas.

Held og lykke med det.

Jørgen
Jørgen
Odense
2128 1815

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Søges: råd til T3 - varme og køkken
« Svar #5 Dato: 21. April 2017 kl: 23:20:10 »
Få fat i et Webasto eller Eberspacher fyr, som kører på benzin/diesel. Det vil i blive rigtig glade for. Det fylder som en skotøjsæske i bænken. Det kan varme bilen op på få minutter. Det betyder at hvis i f.eks. vågner op en kold morgen, så stikker i en arm ud og tænder på knappen, nyder lyden af den varme luft og få minutter efter kan i stå op i 20 graders varme.

Vi har et benzin coleman komfur med 2 blus. Det bruges ude og kan nemt stå selv eller på et lille klapbord.
Vask har vi inde i bilen.

Vi har også taget turen jorden rundt med 5 mennesker i bilen. I kan se mere på bl.a.
http://www.dennisbager.dk/Mary/udstyr.htm
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Søges: råd til T3 - varme og køkken
« Svar #6 Dato: 22. April 2017 kl: 07:41:19 »
Gas eller benzindrevet? Det er afgjort en holdningssag.

Efter at jeg og tre af mine venner var tæt på at miste livet en sommernat i 1985, i min sejlbåd i havnen på Sejerø, har jeg ikke villet have et decideret gasanlæg, hvor jeg skulle sove. Vi vågnede op om morgenen med en dundrende hovedpine og kvalme, samt en sur stank af gas i båden.
Den eneste grund til at vi ikke var sovet ind i døden var, at det for en gangs skyld var godt vejr, og at vi havde haft nedgangslugen åben.

Det viste sig at skorstenen til absorptionskøleskabet var blevet tilstoppet og at det så havde udviklet kulilte hele natten, ved den ufuldstændige forbrænding.

Jeg har gas i bilen, men kun i form af små gasdåser, og altså ikke nogen egentlig installation, der kan lække, og alle de køleskabe jeg har haft siden det i båden, har været 12 V kompressorkøleskabe.

Jeg mener at gas er suverænt det nemmeste at lave mad på, men som det fremgår af billederne fra Arnold, har jeg også altid en Coleman benzinbrænder med. Den kan, efter skift af dyse, også køre på petroleum.

Mht. at skaffe gas på tur i Europa, ved jeg at mange har problemer med at få de rette flasker eller at finde en påfyldningsstation til deres indbyggede gasbeholdere. Desuden kan udvendigt placerede gasbeholdere fryse eller blive meget lidt effektive, hvis man rejser i den kolde tid.

Jeg bruger små gevinddåser til min brænder, og de kan heller ikke altid skaffes. Derfor har jeg altid en adapter med som passer til de små billige punkterbare engangsdåser, der kan fås alle steder.

[attachment id=1 msg=129235]

Med bilens brændstof, til fyret, har du altid varme, hvis du da har brændstof på bilen. Nemt og effektivt, men indrømmet; en Webasto larmer en smule mere end en Truma, og bruger vist også lidt mere strøm.

« Senest Redigeret: 22. April 2017 kl: 12:29:59 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline brittogtorben

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
  • T3 model: Transporter
  • By: 4100 Ringsted
Sv: Søges: råd til T3 - varme og køkken
« Svar #7 Dato: 22. April 2017 kl: 15:23:41 »
Kære Portner, Keld, Polle, Jørgen og Mary

Mange tak for jeres gode og udførlige svar. Det er helt overvældende! Jeg er sikker på, at vi nok skal finde en god varmekilde - dog har vi samme skræk for gas som Portneren, selvom vi heldigvis ikke har haft den samme kedelige oplevelse.

Vi er ved at renovere bilen indvendigt, og når vi når lidt længere skal jeg nok lægge nogle billeder op.

Tak igen - og god tur i jeres respektive  :)

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: Søges: råd til T3 - varme og køkken
« Svar #8 Dato: 22. April 2017 kl: 15:42:55 »
Er et gas fyr ikke sikkert nok, hvis der er aftræk i bunden af skabet, samt gasalarm, evt kulilte alarm? Gassen lufter du også hurtigt. Et benzin fyr er vel også rimelig brandfarlig hvis det går galt.
?
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Søges: råd til T3 - varme og køkken
« Svar #9 Dato: 22. April 2017 kl: 19:11:24 »
Selvfølgelig er gas sikkert nok med en prof tilslutning og med tilhørende jævnlige inspektioner. Men efter min mening er en kuliltealarm og en gasalarm i så fald et must.
Husk at især kuliltealarmen skal sidde ved gulvet, da kulilte er lugtfri og tungere en luft, og derfor bygger sig op nedefra.

Jeg er nok bare blevet miljøskadet, efter den nævnte oplevelse, og så synes jeg, at det er meget mere enkelt med samme brændstof til både motor og varme.

En ulempe ved Trumaen er, at så vidt jeg ved, må den ikke køre under kørsel med bilen. Det kan man roligt gøre med Webastoen

Jeg boede i et halvt år i en båd med dieselmotor, hvor jeg havde monteret et Wallas fyr, der kørte på renset petroleum. Det havde sgu været noget nemmere hvis fyret havde taget sit brændstof direkte fra bådens tank, i stedet for at skulle til Bauhaus for at hente 20 liter specialpetroleum med jævne mellemrum.

Jeg anser benzinfyret for rimeligt sikkert, fordi forbrændingen foregår i et helt lukket rum, hvor benzinen tilgår i meget små mængder.

I Ulven har jeg et dieseldrevet 4000 W Webasto fyr. Det er jeg helt rolig ved og hold kæft hvor kan det varme.  :)
« Senest Redigeret: 22. April 2017 kl: 19:31:22 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen