T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: Herr_Jensen efter 08. December 2007 kl: 15:24:37

Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Herr_Jensen efter 08. December 2007 kl: 15:24:37
Jeg har lavet en wiki for at samle alle de tricks jeg fik fra jer alle:
http://wiki.t3nettet.dk/index.php/Benzin%2C_2%2C1_MV

Hey

 Jeg skal til at skifte olie paa bussen her imorgen (for f0rste gang). Det burde jo vaere d0d nemt og hyggeligt men da jeg laeste paa det i Haynes saa siger de at man skal have et nyt 'Sump drain plug' som vel groft oversat er en aftapningsprop (ikke?). Skal man virkelig have saadan en ny faetter i? Aev for det har jeg ikke. Har kun k0bt olie (5L.) og et nyt olie filter.

Sp0rgsmaal:
Kan jeg godt skifte olie og genbruge min gamle aftapningsprop?

Sp0rgsmaal optional:
Er der nogen i KBH omraade som har en ny aftapningsprop jeg kan k0be og hente imorgen?

Mange tak og go weekend : )

 - Jensen
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: lagoni efter 08. December 2007 kl: 15:29:33
De gange jeg har skiftet olie, har jeg bare sat en ny kobberpakning i. Jeg har også tænkt at det var lidt fjollet for den gamle fejlede sådan set ikke noget, men det er selvfølgelig først for alvor fjollet når olien løber ud af en utæt pakning....
 :wink:
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: BlackChart efter 08. December 2007 kl: 15:31:25
Ny kobber skive på og genbrug bundproppen...

Jeg har en gang forsøgt mig med at genbruge kobberskiven, det resulterede i at olien langsomt dryppede ud af motoren, efter den gang har jeg altid skiftet kobberskiven...
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Jarl efter 08. December 2007 kl: 15:41:58
Og kan du ikke finde en ny kobberskive (14 mm indv./18 mm udv/1,5 mm tyk), så går det fint med den gamle. Og spænd lige olieproppen med moment, hvis du er lidt usikker på, hvor meget den skal have. Det er surt at trække det bløde gevind over.
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: casper efter 08. December 2007 kl: 15:57:38
er der ikke noget med at man kan "regenerere" kobberskiven i en snæver vending, ved at udgløde den fuldstændigt i en oxyacetylen flamme ?
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Herr_Jensen efter 08. December 2007 kl: 17:13:57
1000 tak for jeres svar : ).

 Jeg tror jeg vil pr0ve uden at udskifte nogle dele (for jeg har ikke lige en kobberskive). Man kan vel godt slippe afsted med det hvis man bruger lidt sund fornuft og kritisk vurdere om skiven ser brugt/slidt ud.

@Jarl
 Mange tak for du gjorde opmaerksom paa at det er et bl0dt gevind. Hvor meget skal saadan en strammes? Kiggede i Bentley/Haynes men de er tavse som graven...

 : )

 - Jensen
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Jarl efter 08. December 2007 kl: 18:33:01
Citat fra: "Herr_Jensen"
Mange tak for du gjorde opmaerksom paa at det er et bl0dt gevind. Hvor meget skal saadan en strammes? Kiggede i Bentley/Haynes men de er tavse som graven...

 : )

 - Jensen


Come on benzindrenge. Jeg er jo bare en skide dieselmekaniker og manden skal jo have et svar.

HELT UFORPLIGTENDE, så ville jeg på fornemmelsen og uden at have data på boxere give den 15-20 nm.
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Mads-kaa efter 08. December 2007 kl: 19:01:57
20-25nm, så er der ikke noget der lider skade!

Og hvis det skal være rigtig godt og du har mulighed for det, så kan du bruge Caspers trick med udglødning, så bliver skiven blød igen! Varm skiven op til den er rødglødende og dump den i koldt vand, så skulle den være blød som smør (næsten)!
Jeg har skiftet olie masser af gange uden af gøre noget ved skiven, sørg for at der ikke sidder skidt på nogen af delene, og så giv dem en dråbe olie, så tror jeg det bliver godt.

/Mads
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: doka efter 09. December 2007 kl: 00:19:49
Som de herrer begge to siger : Det af Vw opgivende tilspændingsmoment er : 20 nm

Tillykke i har begge vundet en spritny kobberskive ( kan afhentes i Skanderborg )   :D  :D
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Mads-kaa efter 09. December 2007 kl: 00:22:38
Citat fra: "doka"
Som de herrer begge to siger : Det af Vw opgivende tilspændingsmoment er : 20 nm

Tillykke i har begge vundet en spritny kobberskive ( kan afhentes i Skanderborg )   :D  :D


hmmm...den er jo ikke engang portoen værd :lol:

/Mads
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: T3Anders efter 09. December 2007 kl: 09:52:06
Citér
og næste gang i kommer i biltema, kan de købes i en fin plastikpose, 10 stk for ingen penge.


Hvad str.? (jeg skal også snart igang..... :roll:

20Nm, hvad svarer det til; 20kg for enden af en 10cm vægtarm? Gider ikke lige lede efter fysikformlerne, hvis nogen lige kan det på rygraden.....
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: doka efter 09. December 2007 kl: 10:41:32
Som Jarl skriver er størrelsen - 14 mm indv./18 mm udv/1,5 mm tyk.

20 nm svarer til ca 2 kg - udover brug af en momentnøgle kan jeg ikke en gylden formel.
Hvis du spænder den uden momentnøgle skal du huske at 20 nm er meget lidt
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: T3Anders efter 09. December 2007 kl: 10:49:18
Takker! :)
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: casper efter 09. December 2007 kl: 12:34:13
Moment = Kraft x Arm

Moment = tilspænding i Nm
Kraft = den kraft der trækkes med. Er det tyngdekræftens træk i en vægt, er 1kg lig med 9,82 N(Newton)

Så 20 Nm (Newton gange meter), er "i store tal" lig med det vrid der er på en bolt når der sættes en top på, og hænges et 2kg lod på for enden af en 1 meter forlænger.

Når man normalt tager hårdt fat(nødvendigt på Mølles rustne bolte ;-)), og lider af alugods-paranoia, så er et par gode momentnøgler en rigtig god investering.
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: lagoni efter 09. December 2007 kl: 12:42:49
Det er desværre ikke lykkedes mig at finde en momentnøgle under en halv meter. Ku' ellers være rart med en mindre nøgle til ting der skal spændes med 10 eller 20nm.
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: casper efter 09. December 2007 kl: 13:05:18
jeg har en stahwille 8-40 Nm, købte den brugt for en lille plov, så vidt jeg husker
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Herr_Jensen efter 09. December 2007 kl: 18:46:04
Fuck...

 Jeg havde lige lignet det hele op og saa finder jeg ud af at bolten er temmelig meget beskadiget. Hm. Jeg pr0ver alligevel men maa give op efter en 1/2 times tid fordi der simpelhen bare ikke er noget kærv at hive i.

 Hvordan får jeg dog den bolt ud nu? Som sagt er den næsten rund så slidt er den. Det er en 13'er så jeg tænkte jeg kunne hamre en 12'er ned over og så prøve igen? Må man godt hamre på bundkarret som jeg har tænkt mig (jeg vil selvfølgelig være skide forsigtig)?

 Hvad gør i med bolte der driller på den måde?

 Jarls ord om et blødt gevind spøger stadig lidt i baggrunden så jeg er nervøs for at skade godset (er det alu. af en art?). Selv mine små kontor arme kan aabenbart vride en bolt af led...

 Jeg tager ned på GDS imorgen og smider den op på en lift for bedre at kunne komme til. Ville rigtig gerne høre jeres indianer tricks til problemstillinger som dette.

Mange tak

 - Jensen
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: casper efter 09. December 2007 kl: 19:19:26
du køber en ny, og så piller du den gamle af med en rørtang, brutalt men det virker, og vigtigst af alt det belaster ikke godset
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: lagoni efter 09. December 2007 kl: 19:21:38
Hva med kuldespray på bolten?
 :?:
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: casper efter 09. December 2007 kl: 19:22:42
hvis han har drejet hovedet rundt er der jo ikke noget at få fat i, så enten rørtangen, eller svejs en møtrik på og brug den som bolt hoved
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: PARKHAVE efter 09. December 2007 kl: 20:58:28
Rørtang og ny bolt
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Mads-kaa efter 09. December 2007 kl: 22:23:11
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=267632

Er der nogen der ved om man kan få ligende værktøj i Danmark?

http://www.sears.com/shc/s/p_10153_12605_00952162000P?vName=Tools&cName=Mechanics+Tools&sName=Taps+%26+Dies

/Mads
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: BlackChart efter 09. December 2007 kl: 22:26:14
Jeg har den modsatte (ornepik) hvor man bore et hul i bolten og skruer den i og så følger bolten næsten altid med ud frivilligt, uden at ødelægge gevind eller gods, hvis man vel at mærke kan finde ud af at ramme midt i bolten og kan bore lige :)
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Crapz efter 09. December 2007 kl: 22:28:11
Det var sku et smart set!

mine 2 bolte i bundkarer er også dejlig runde :P
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: doka efter 09. December 2007 kl: 22:33:49
Det værktøj Mads spørger til kan fåes i Dk.
Jeg kan huske i at vi i mine Würth sælger dage
havde et ligende sæt,dog i 17-19-21 mm størrelse
til at afmontere låsebolte.
Måske har vi et ligende sæt på arbejdet.

Jeg tjekker lige og vender tilbage.
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: wilson efter 09. December 2007 kl: 22:53:12
Jeg bryder mig ikke meget om ornepiller værktøjet. Hvis bolten sidder meget fast og pilleren knækker i hullet er du presset. Den er hærdet hårdere end et normalt bor og kan derfor ikke bare bores ud igen  :evil:
Bruger du så et bor med platter (Hård Metal der koster spidsen) går dette enten i stykker eller den ting du vil have ud får større hul en beregnet!

Problemet er at pilleren er konisk og jo hærdere du skruer den i jo mere udvider bolten sig - ved det er lidt, men...

Hvis co2 metoden med bolten ikke kan lade sig gøre pga varmen er der to andre metoder her:

Græker tap: der bores et hul 1-4 mm mindre end bunden af gevindet på bolten. eks: bolt M8(x1,25) = 6,7 mm Bor = 4,5. En M6 bolt slibes let konisk på fire sider (a'la en hegnspæl) denne slåes ned i hullet og med lídt øvelse kan bolten som regel løsnes.

Eller endnu bedre:
Links bor  :idea:  succes rate = 99%
Mit foretrukne vkt til fastgroede bolte hvor CO2 ikke er muligt.
Der påvirkes bolten med udskruende kræfter på samme tid som der bores og dermed tilføres en smule varme og vibrationer.
Kan skaffes gennem de fleste maskin værksteder og måske kan GDS overtales til at få nogle hjem til salg i sæt med de gængse størrelser.
Husk det er links bor når I borer og ikke mindst sliber  :lol:

I dette tilfælde vil jeg bare prøve med en rørtang. Sidder den meget stramt kan man bore et hul gennem den, bor = mindre end halv diameter, for at tage spændingerne og prøve igen med rørtangen. Men tang alene burde være nok det sviner mindre  :!:
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Herr_Jensen efter 10. December 2007 kl: 09:20:11
Mange tak for jeres svar.

 De andre alternativer lyder yderst overbevisende men eftersom bolten sidder et temmelig vitalt sted og jeg er total novice vil jeg pr0ve r0rtang f0rst. 'Keep It Simple' maa mit mantra vaere : ).

Fa'ens til sjov...

 Tak

 - Jensen
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: T3Anders efter 10. December 2007 kl: 11:46:10
@Herr Jensen: surt show du er ude i?!

@Casper + Doka: Hvis Caspers fysik holder så må mit forslag på 20kg med 10 cm vægtarm jo også stemme?

Citér
Moment = Kraft x Arm

Moment = tilspænding i Nm
Kraft = den kraft der trækkes med. Er det tyngdekræftens træk i en vægt, er 1kg lig med 9,82 N(Newton)

Så 20 Nm (Newton gange meter), er "i store tal" lig med det vrid der er på en bolt når der sættes en top på, og hænges et 2kg lod på for enden af en 1 meter forlænger.
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: casper efter 10. December 2007 kl: 12:02:55
De holder fint de udregninger, der er jo også derfor at det selv med en std. 20cm topnøgle(10kg kraft) er så nemt at trække bolte over
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Herr_Jensen efter 10. December 2007 kl: 12:11:23
Citat fra: "T3Anders"
@Herr Jensen: surt show du er ude i?!


Arh jeg tror det er en temmelig triviel ting. Jeg f0ler mig ihvertfald temmelig godt rustet til at pr0ve lidt af hvert nu her kl 1600 nede paa GDS.

Jeg taenkte lige paa jeg ogsaa kunne skaere en rille i bolten og skrue den ud paa den maade... Hm. Holder mig stadig til r0rtangen : )

 - Jensen
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Herr_Jensen efter 10. December 2007 kl: 21:57:31
Badarse! Hjemvendt fra GDS i godt hum0r.

 Takket vaere alle de gode fif var det jo bare en leg at faa pillet den af og skifte olie etc.

 Jeg er stadig saa newbie at jeg bliver helt r0rstr0msk naar jeg ser min bus fra neden ...

 R0rtang var ikke min ven saa jeg bankede en 12'er paa og hev i den istedet. Det hjalp. Har skiftet olie, kobberskiver, bundprop og oliefilter. Den spinder som en mis. Jeg kan endelig sige 'Mission Fuldf0rt' imorgen tidlig naar jeg kommer ned til den og konstatere at den har holdt taet.

 Olie filtret sad (som forudset) skide godt fast saa jeg maatte hive temmelig meget i det f0r det gad at komme af. Hvad er symptomerne paa et defekt olie filter btw?

 Nu sidder jeg her med en kop the, nogle jule kager og taenker at der sgu ikke kan gaa laenge f0r Jarl lige maa PM'e mig naar han lige skal have lidt vejledning med hans naeste motor renovering ... ; )

 Tak for alle input!

 - Jensen
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: PARKHAVE efter 10. December 2007 kl: 22:04:37
Citat fra: "Herr_Jensen"
'Mission Fundf0rt' ????

. Hvad er symptomerne paa et defekt olie filter btw?
 Enten er der hul i det eller også er det så stoppet at du ikke får olietryk :lol: selvom det er sjældent det.
Folk skifter generelt deres oliefilter for sjældent. En kilde i oliebranchen siger at de nye typer olie næsten holder evigt?? men at det er forstoppelse i oliefiltre der fører til smøreproblemer med moderne motorer ( så er der ikke noget at frygte for T3 - ejere :lol: )

 Nu sidder jeg her med en kop the, nogle jule kager og taenker at der sgu ikke kan gaa laenge f0r Jarl lige maa PM'e mig naar han lige skal have lidt vejledning med hans naeste motor renovering ... ; )

Lav lige en notits her i forum when this happens :lol:

 Godt gået Jensen, man lærer noget hvergang.

 - Jensen
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 10. December 2007 kl: 22:10:34
Det er det, der er fedt ved T3 Herr Jensen... man opnår en form for eufori, når noget lykkedes for en... :-D
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: wilson efter 10. December 2007 kl: 22:57:11
Hvis alt andet kikser når man skal afmontere olie filter kan man stort set altid bruge en phillips aftrækker. Bliver gerne fundet frem efter man smadret knoerne på diværste forskellige smarte filter tænger   :roll:

En stor skruetrækker føres med et veltilrettet slag med en mukkert gennem filteret og dette kan uden større besvær løsnes - messy men effektivt  :twisted:

Og godt at se en mere op af den dydige vej med selfservice, lidt at spare med værkstedspriser på den anden side af 800,- / time + moms hos vw
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: KHSalvesen efter 10. December 2007 kl: 23:01:19
Normalt kan man dreje oliefilteret af med hænderne, men er det helt galt  hugger man en stor skruetrækker igennem og drejer. Det sviner lidt, men virker hvergang.

Oliefilteret kan kun fejle på to måder.
1.: Det stopper til (virker derefter som fejl 2)
2.: Det kan åbne overtryksventilen, og sende olien ufiltreret rundt.

Genbrug af kobberpakning, kan normalt sagtens gå, eneste fejl er vel at den risikerer at dryppe en smule.

Tilykke, med premieren, nu har du set det. :roll:  Så drop det te, og drik noget sort kaffe. :lol:

Kurt
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Jarl efter 11. December 2007 kl: 14:32:14
Citat fra: "Herr_Jensen"

at der sgu ikke kan gaa laenge f0r Jarl lige maa PM'e mig naar han lige skal have lidt vejledning med hans naeste motor renovering ... ; )

 Tak for alle input!

 - Jensen


Jeg skal have dig i tankerne :wink:

Og tillykke med det fine projekt (er det et lidt stort ord om et olieskift...? - nej ikke om det første, vel :wink:)

Og heldigvis er det jo sådan med gamle biler og gamle huse, at der aldrig kommer den dag, hvor man sætter sig hen i sofaen og siger: "Det var så det." Der er nemlig altid noget nyt, man kan tage sig til, og det er jo egentligt ikke så galt. Det værste ved at lege med LEGO er, når huset er bygget færdigt - så er legen jo slut. Den faldgrube ryger man heldigvis aldrig i med en T3'er - der kan legen blive ved og ved - det er jo derfor, vi elsker dem :D
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: KHSalvesen efter 11. December 2007 kl: 19:01:33
Jeg satser lidt på tråden er slut. :?: og smider lige et olieskift. Jarl siger det skal gøres ofte.

Backmobil service. Ca 45 min
Dieselfilter + Oliefilter.

[size=18]Sådan skifter man filter. med mobilen i den ene hånd[/size].
KLIK >>>>  MOV00002.3gp (http://www.t3nettet.dk/MOV00002.3gp)

(der skulle også have været et smart videoklip hvor jeg skruer dieselfilteret af, men det var den forkerte vej jeg drejede, så da det var stramt nok, måtte jeg bruge vold for at få det af igen :oops: ).
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Aran efter 11. December 2007 kl: 19:03:45
Og er pladsen ikke til en rørtang, kan man være heldig med en svejsetang / fastholdertang.
Kurt har beskrevet fejlene ved oliefilteret.
Er pladsen til det, kan en gammel ventilator rem lægges om og vrides med f.eks. en stor skruetrækker til en hjemmegjort oliefiltertang. Fungerer også til at spænde forsigtigt med.
Titel: Olieskift (Hell yeah!)
Indlæg af: Jarl efter 11. December 2007 kl: 19:27:03
For det første:

Køb dog en ordentlig filterkæde. Sådan en med et stykke cykelkæde, der drejes rundt med en skraldenøgle. Den koster nada og så kan den vinkles og drejes i alle retninger, og den har magt til at løsne et filter, som Rambo har sat på.

For det andet:

Der findes tre slags brændstoffiltre til T3. I kronologisk rækkefølge nævnes:
Fra år 0 til medio 87: Skruefilteret (eftermonteres i mange af hensyn til pris og rapsegenskaber.
Fra medio 87 til ultimo 87: Filter med lukket top med kun to studser - påfaldende nok "ind" og "ud"
Fra ultimo 87 til produktionsophør: Ftlter med lukket top og ind & udstudser + plads til "knackfrost", som er en termostatisk kortslutningsventil, der - når brændstoftemperaturen er under 30 grader ikke sender olien retur til tanken, men derimod ned i filtetet igen, så der etableres lidt brændstofopvarmning af hensyn til parafinudskillelse. Og nej - ingen grund til smarte ideer her: Det virker IKKE til raps. Knackfrost er notorisk en kilde til luft, og det kan vi ikke lide.