T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: abu efter 23. Maj 2011 kl: 18:19:25

Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 23. Maj 2011 kl: 18:19:25
Hej T3 net..

Først og fremmest fed side, her er jo masser af herlig information til sådan en grønskolling som jeg selv :)

Jeg søger en caravelle som daily driver. Jeg har været ved at læse herinde og regne lidt på det og er kommet frem til at det er benzinmodellen der vil passe mit behov bedst.. Primært på grund af at vægtafgiften er så meget lavere..

Hvor jeg er strandet er ved hvilken motor der bedst vil passe til mine behov.

Mine behov er primært bare at den skal være driftsikker - også i vintermånederne. Dog skal den også kunne trække en campingvogn med en totalvægt på ca. 1000 kg. Det er ikke længere ture, kun rundt i det danske sommerland - måske en til 5 ture om året.

Allerede har min fornuft sagt mig at det nok ikke er en luftkølet boxermoter jeg skal have fat i..

Jeg har herinde læst mig frem til at man kan sætte rækkemotoren i som sidder i Golf, passat og vento. Allerede her er jeg blevet lidt fanget.. Der er mange donorbiler og de motore er jo også billige i reservedele. Men hvad jeg så endvidere har læst mig frem til er at jeg skal have fat i en diesel for det er her at motorophæng samt gearkasse passer. Er det korrekt forstået?

Hvordan hænger det lige sammen med registreringsafgiften når man skifter brændstof?

Og hvad når motoreffekten overstiger mere end 25 % af bilens originale motors kraft?

Jeg ved godt at man kan få en rækkemotor med 75 heste, men sådan en har jeg allerede trukket campingvognen med hvor den lå i en vento. Her kæmpede den altså en lille smule, og får den så lige 500kg mere at trække plus x antal kilo fra de personer der kan være ekstra i caravellen tror jeg altså bestemt ikke at de 75 hypper er nok.

Bilen skal være lovlig, så vil ikke bare lave den om til en 90 hestes og så på papirerne have en 75 hestes.. Tør jeg sgu ikke hvis man så skulle blive indblandet i en ulykke.. Det vil blive noget rod med forsikringsselskabet.

Men alt i alt, hvad vil være bedst for mig? Det skal siges at jeg har ikke har megen erfaring i at rode med biler selv, men har flere kammerater der er mekanikere som nok er villige til at hjælpe.

Mit budget hedder 20-25.000, kan det overhovedet lade sig gøre?

Håber i kan hjælpe på trods af mit nok noget rodede indlæg :)


Mvh. Martin
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: Aran efter 23. Maj 2011 kl: 18:36:38
Det er korrekt, at Golf og Passat motorerne passer dvs. blokkene er kompatible med dieselmaskinerne og deraf behovet for koblingshus og højgearsaksel, hvis det er række 4 vi er ude i.
Boxer motorer passer plug and play på benzin gearkasserne. Dog kan der være forskel på koblingernes diameter. De vandkølede ( Wasserboxer = WBX ) fås fra den noget bovlamme DF og op til DJ med 112 hk så udvalget er der. Dog er der ikke så mange wbx på markedet hvis du sammenligner med R4 motorerne.
Hvis du skal øge effekten med mere end 20 % slipper du nok ikke udenom afgift. Skattefar har for længst vedtaget, at ville have andel i - næsten - alt hvad man som bilejer foretager sig.
Du kan finde indlæg herinde om konverteringer, og et forum tillader spørgsmål henad vejen, hvis du løber sur i projektet. Men mht. afgifter må jeg melde blank. Det ved andre langt mere om, end undertegnede. Jeg vil dog vove det postulat, at du godt kan blive kørende indenfor din ramme ?
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 23. Maj 2011 kl: 18:48:20
Tak for svaret :)

Problemet lige nu er ikke så meget hvordan, meget mere om jeg overhovedet skal. Altså lave konventeringen eller om det bliver for dyrt når skattefar også vil lege med :)

Så som sagt vakler jeg på om det skal være boxeren eller lave en konventering til en række 4'er..

Er række 4'eren ikke den mest driftsikre i og med at den også er så meget yngre?

Og som du selv siger er der flest R4'ere hvorfor jeg så tænker at den også er den billigste at vedligeholde..

Det kommer vel ned til hvad koster det at lave sådan en konventering inklusive afgift.. Nogen der har et bud på det?

Eller mener i at boxeren er billig nok i drift og kan slæbe sådan et skur uden at give op i tide og utide :)

Indtil videre tak for hjælpen :)
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: verner efter 23. Maj 2011 kl: 19:03:27
hvorfor ik finde en bus med wbx og konverter den til R4, så er der ingen ekstra afgift, hvis du altså holder dig indenfor de 20%

dele til konverteringen ligger der masser af rundt omkring, ellers køb en diesel T3 til ophug for 2-3000kr og hæv skrotpræmien når du har taget det du skal bruge :)

hvis du selv laver det med dine venners hjælp, skal dit budget nok holde, men skal du have et væksted til det er det billigere at købe et færdigt projekt :)
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: bos1 efter 23. Maj 2011 kl: 19:03:32
du kan sagtens bruge en benziner til en R4 ombygning da gearkasse og motorophæng passer lige over på
det eneste problem ( som jeg lige kan se) er at lave et ophæng til ekspantionsbeholderen men det er da et problem det er til at løse

edit: jeg er vidst for langsom  :D
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: Hinze efter 23. Maj 2011 kl: 19:07:23
køb en caravelle med tvivlsom wbx 112 hk motor og smid en ADY eller AGG 115 hk (eller en lidt ældre 2E) se evt her (http://2e-im.vw-bus.net/?cat=4)

Hinze
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 23. Maj 2011 kl: 19:39:15
Fedt, tak for alle de hurtige svar.

Så som jeg tidligere har forstået at motorophænget til en R4 kun var i dieselversionen er forkert? Motor og gearkasse kan sagtens flyttes over i f.eks. en med wbx? bortset lige fra den omtalte ekspantionsbeholder?

Hinze, har du en ide om hvad de motore cirka ligger i af prisleje?

Og hvad siger synshallen egentlig til at det er en helt anden motor? Det passer dem fint hvis bare man ikke overskrider de 20 % ?
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: nels efter 23. Maj 2011 kl: 20:33:58
Tror jeg ville kigge på denne

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-132631.html#132631

Så har du bundkar, ventildæksel, etc..., hvad du skal bruge..
I biblioteket øverst tv på denne side ligger den typegodkendelse, du skal bruge, så find en ABS motor, og betal SKAT, så er du fint kørende... :)
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: MortenH efter 23. Maj 2011 kl: 20:34:25
Der er vist også noget med at "billig i drift" ikke passer ind i sætninger med WBX'er? Er de ikke temmelig tørstige i forhold til R4?
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: TONY efter 23. Maj 2011 kl: 20:57:17
Efter fynstræffet hvor Guld4eren (med AGG) trak en fuld læsset campingvogn med ca 100 kmt på motorvejen,
både opad og nedad, kan jeg klart anbefale AGG-motoren eller 2E som yder det samme, bare ved lidt flere omdr.
Min AGG trækker som et lokomotiv ( sammenlignet med en JX  :wink:  ) på trods af at den stadig mangler tomgangsstyring og signal fra et par følere.
Et par gange på turen måtte den op omkring 110-115 kmt for at komme uden om et par smølehoveder, men så begynder kræfterne også at slippe op.
Uden campingvogn har jeg ikke testet dens formåen fuldt ud, men fra omkring 125 kmt trækker den hurtig og ubesværet ud til overhalinger,
og det er indtil nu stabiliteten, eller mangel på samme, som gør at den ikke er blevet testet over de 145-150 kmt (efter speedometeret)
Bensinøkonomien, når den bruges som campingtrækker, skal man dog ikke tænke for meget på....turen til fynstræffet endte med ca 6 kml.
Til den daglige kørsel med mange småture ligger den omkring 9 kml så den er til at leve med, men ikke meget bedre end WBX i det daglige.
Mht priser svinger det meget, men jeg ved hvor der er en AGG, ilægningsklar med få mangler og med 3H gearkasse og næsten ny kobling, til 5000,-  8)  
Den har iøvrigt også ny generator og renoveret starter...
Jeg ved også at den kan byttes med en fin 1,9 D eller en perfekt 1,6 TD  :wink:  ...køreklar naturligvis, men det kommer der nok noget om i en anden tråd.

Tony
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 23. Maj 2011 kl: 23:33:45
@Nels: Problemet med at købe dieselversionen er netop at jeg skal til at betale en ordentlig røvfuld til skattefar, men hvis jeg som Hinze skriver finder en bil med en tvivlsom WBX med 112 heste overstiger jeg ikke 20 % reglen ved at lige en AGG, ADY eller 2E i.. Derfor er det som jeg tror der er planen indtil videre.. Desuden, tror du ikke at en ABS vil være lidt for sløv til at bruges som campingtrækker?

@Tony: Super fedt med den dejlige lange beskrivelse.. Virkelig fedt for så kan jeg få en ide om hvordan den vil opføre sig med campingvognen bagefter. Med hensyn til benzinøkonomien som trækker havde jeg heller ikke forventet det store.. Bare at det skulle kunne lade sig gøre :P


Nogen der ved hvor man hurtigt og lettest finder en carevelle med wbx? Er det her på de danske sider (dba, guloggratis, t3nettet) eller findes der nogen biler som det kan betale sig at importere til det formål som jeg har her, og i så fald hvorfra?

Igen mange tak for svarerne.. Det er sgu dejligt med folk der deler ud af guldkorn som jer ;)
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 23. Maj 2011 kl: 23:56:23
Men på den anden side.. Gad vide hvad skattefar vil have? For det her ser da interessant ud :)

http://www.guloggratis.dk/vw/caravelle/annonce/11237907
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: Hinze efter 24. Maj 2011 kl: 00:00:44
Citat fra: "abu"
Hinze, har du en ide om hvad de motore cirka ligger i af prisleje?


Hmmm, et helt tilfældigt skud i tågen kan du se her  :wink:  (http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=12354&highlight=)
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: nels efter 24. Maj 2011 kl: 09:09:30
Måske er denne stadig til salg..??

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=12868&highlight=

Den "gamle" Barbiebus, sikkert en herinde fra kender data på motoren..,
og så er den jo her fra byen.. :)

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-6456-highlight-barbie.html

Ang motor valg, er 112 hk jo klart bedre end 90 hk.. :)
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: T3Sync efter 24. Maj 2011 kl: 09:11:32
http://www.blocket.se/vastmanland/Vw_Syncro_skap_16__34028145.htm?ca=1_8&w=3
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 24. Maj 2011 kl: 09:59:46
@Hinze: haha.. Der var du alligevel smart :) Jamen så skal jeg jo nærmest bare have fundet en bil med wbx'eren..

@Nels: Umiddelbart lyder det til at der skal laves en del på den bil, og vil heller ikke trække alt for meget på mine kammerater.. Så løber de jo bare skrigende væk næste gang man skal bruge dem.. Men måske man skulle give den et kig når den alligevel er fra byen :)

@T3Sync: Flere ting - den syncro du linker til er en kassevogn (hedder syncro'en også transporter?) og den ligger også langt over budget..
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: Hinze efter 24. Maj 2011 kl: 10:27:49
Citat fra: "nels"
Den "gamle" Barbiebus, sikkert en herinde fra kender data på motoren..,


Barbiebussen, har jeg jo tidligere haft fingre i (som Hinzebussen), den er ombygget fra luftkølet, såååå vi taler CU motor med 70HK. Men ellers lækker vogn.
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 24. Maj 2011 kl: 10:33:58
Er der nogen af jer der kender den her:

http://www.dba.dk/vw-caravelle-5-doers-86-km/id-72792526/

Jeg kan se at 1,9 L versionen af boxeren kan have alt fra 56 til 90 hk og uanset hvad så skal jeg betale afgift hvis jeg ligger en med 115 HK.

Hvis det er 90 hk versionen må jeg ligge en i med op til 108 hk.. Hmm.. What to do?

Er der ikke en måde at undgå det på? Er der ikke noget med at hvis man afmelder den for eksportering kan få noget af afgiften tilbage og så kan jeg vel bare indregistrere den igen med den nye motor og så selv betale differencen? Eller har de lukket det hul?
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: nels efter 24. Maj 2011 kl: 10:47:06
Tja, startede selv med en bil til 12K, og det løber bare op..
Min erfaring er, at man altid vil ende i et givent beløb (40-50 K for en nylak, 100% ok bil), og det eneste man får ud af et billigt udgangspunkt er en masse arbejde og udgifter,
som man ku have undgået ved, at finde den rigtige bil først..
Derfor vil jeg råde dig til, at finde en pæn, rimeligt rustfri bil , lægge motoren i og betale afgift, hvis det er aktuelt..
Det er det nemmeste, hvis man ikke selv har eget værksted, med div værktøj..( står selv udenfor og det duer bare ikke..) :)
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: Hinze efter 24. Maj 2011 kl: 11:22:53
Citat fra: "abu"
Er der nogen af jer der kender den her:

http://www.dba.dk/vw-caravelle-5-doers-86-km/id-72792526/

Jeg kan se at 1,9 L versionen af boxeren kan have alt fra 56 til 90 hk og uanset hvad så skal jeg betale afgift hvis jeg ligger en med 115 HK.

Hvis det er 90 hk versionen må jeg ligge en i med op til 108 hk.. Hmm.. What to do?

Er der ikke en måde at undgå det på? Er der ikke noget med at hvis man afmelder den for eksportering kan få noget af afgiften tilbage og så kan jeg vel bare indregistrere den igen med den nye motor og så selv betale differencen? Eller har de lukket det hul?


en PF motor fra golf 2, gti har 107hk, se evt. her (http://www.doppel-wobber.de/wbb2/jgs_portal.php?id=119)

Hinze
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 24. Maj 2011 kl: 16:11:10
@Nels: Det var planen såmænd også.. En god rustfri bil som udgangspunkt, helst med 2,1 wbx for at undgå at betale afgift.. Da jeg er ret sikker på at den er dyr..

Er der ingen der kender til export for at få afgift tilbage for så at importere igen som jeg nævnte tidligere?

@Hinze: Fedt nok, har bare lige fået at vide af sælger at den har omkring 60 heste.. Så uanset hvad skal der betales afgift af den for at få den til at kunne trække en campingvogn :S
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: Hinze efter 24. Maj 2011 kl: 18:10:40
sidst jeg så den havde den en DJ (112), men med karburator, sååå den har nok noget mere end sølle 60, især et lækkert moment  :wink:

Når alt kommer til alt, kan de der række4 ikke matche en DJ's moment, basta
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 25. Maj 2011 kl: 07:13:35
Så du kender bussen? Hvor længe er det siden du har set den?

Måske skulle jeg høre sælger af om det er således han kunne tage billeder af motoren, vil i så kunne se om det er en DJ? Eller hvordan finder man lettest ud af det? Sælger oplyser jo også at det er en 1,9 liters, så kan det jo heller ikke være en DJ.. Men måske han har de forkerte oplysninger?

Hvor kan man se hvad bilen først er indregistreret med? Det kan jo være at den ikke har været indregistreret med en DJ fra starten, og så står jeg jo med en afgift at skulle af med..

Altid fedt med mere moment, men hvor driftssikre er de i forhold til en række4? Og reservedelspriser?

Igen tak for hjælpen drenge.. Super lækkert :D
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: Hinze efter 25. Maj 2011 kl: 08:45:43
Citat fra: "abu"
Så du kender bussen? Hvor længe er det siden du har set den?

Måske skulle jeg høre sælger af om det er således han kunne tage billeder af motoren, vil i så kunne se om det er en DJ? Eller hvordan finder man lettest ud af det? Sælger oplyser jo også at det er en 1,9 liters, så kan det jo heller ikke være en DJ.. Men måske han har de forkerte oplysninger?

Hvor kan man se hvad bilen først er indregistreret med? Det kan jo være at den ikke har været indregistreret med en DJ fra starten, og så står jeg jo med en afgift at skulle af med..

Altid fedt med mere moment, men hvor driftssikre er de i forhold til en række4? Og reservedelspriser?



Igen tak for hjælpen drenge.. Super lækkert :D


Mon ikke det er 2 år siden.
Du kan se motorkode på motoren lige under "udluftningstårnet" til blokken
Jeg nævnte tidligere i tråden, at den er ombygget fra en luftkølet, en CU med 70 HK, så den er stensikkert ikke med en DJ, DJ fandtes slet ikke i 1981/82.

her er lidt fra gamle dage (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-4417-highlight-hinzebussen.html)
lidt mere (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-6679-postdays-0-postorder-asc.html)
og det sidste (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-6200-postdays-0-postorder-asc.html)

Hinze
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 25. Maj 2011 kl: 08:57:17
Ahh.. Du taler om barbiebussen..

Den jeg taler om er den jeg refererede til fra dba.. Hehe.. Så er det da klart at vi taler forbi hinanden :P

Her linket lige igen ;)

http://www.dba.dk/vw-caravelle-5-doers-86-km/id-72792526/
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: bos1 efter 25. Maj 2011 kl: 09:11:07
Citat fra: "abu"


Den jeg taler om er den jeg refererede til fra dba.. Hehe.. Så er det da klart at vi taler forbi hinanden :P

Her linket lige igen ;)

http://www.dba.dk/vw-caravelle-5-doers-86-km/id-72792526/


hvis den fra dba er en DG (han skriver godt nok GD) så er den med 78 HK og ikke 60 HK for det er en DF
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 25. Maj 2011 kl: 10:16:14
Cool.. Skriver lige til ham med det samme om han vil undersøge det.. Kan se på lommeregneren at jeg uden at skulle betale ekstra afgift må få op til 93 HK i den. Tror at 90 HK versionen af ABS'en vil kunne klare at trække campingvognen og  carevellen også? uden alt for store problemer? Eller tror i at jeg skal have fat i en 115 HK?

Ved godt at det er en vurderingssag men tænker at de garvede folk herfra er lidt bedre til at vurdere det end jeg er.. Helst så jeg jo nok at det var en 115 HK (jo flere jo bedre :D ) Men hvis en 90 HK kan klare det er der jo også fint nok :)

Igen tak for hjælpen :)

PS. Det er godt nok 20 % man må øge HK med når det er ved motorskift eller er det 25 % ?
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: Hinze efter 25. Maj 2011 kl: 11:28:51
Citat fra: "abu"
Ahh.. Du taler om barbiebussen..

Den jeg taler om er den jeg refererede til fra dba.. Hehe.. Så er det da klart at vi taler forbi hinanden :P

Her linket lige igen ;)

http://www.dba.dk/vw-caravelle-5-doers-86-km/id-72792526/


ok, havde ikke set du allerede var kommet videre  :wink:
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: Aran efter 25. Maj 2011 kl: 18:33:34
Alt tyder på, at det er en 1,9 DG og med 78 hypper.
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 26. Maj 2011 kl: 10:38:36
Han har lige svaret at det var en DF, så passer det meget fint med de 60 hypper.. Desværre :(

Nuvel, jagten fortsætter :D
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 26. Maj 2011 kl: 10:49:56
Kom lige til at studse lidt mere over den her..

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-12886-highlight-volvo.html

Nogen af jer der har erfaringer med sådan en volvo motor? Her tænker jeg driftsikkerhed osv. samt om den vil kunne trække campingvognen?

EDIT:

Umiddelbart kan jeg læse mig frem til at den har siddet i en volve 240 GL, og skulle yde 112 HK, så bilen har jo betalt den afgift som passer lige på det jeg søger.

Men jeg kan læse et sted på nettet at Volva siger at B23A motoeren skal køre på Oktan 98, altså blyholdig benzin. Det kan jo godt blive lidt trist da der jo efterhånden er langt mellem tankstationer der tilbyder blyholdig benzin.

Nu ved jeg godt at folk herinde ikke er volvo fanatikere, men måske der var nogen der kendte til problemstillingen? :)

Igen tak for hjælpen :)
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: bos1 efter 26. Maj 2011 kl: 13:25:37
min gamle volvo 240 stc kørte med benzin fra den grønne hane så det skulle ikke være noget problem
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 26. Maj 2011 kl: 13:37:04
Har også kunnet læse mig frem til at det handler om at indstille tændingen til at kunne klare det..

Hvordan er driftsikkerheden i de gamle volvomotore? Noget siger mig at de har et fornuftigt moment for at kunne slæbe sådan en skude afsted som de jo normalt gør :D
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: bos1 efter 26. Maj 2011 kl: 13:59:05
det eneste problem jeg havde med min var at der gik hul i gummiet under karburatoren men det var jo bare at skifte det så kørte den igen men generelt er de vidst rimeligt driftsikre  
i sverige lægger de jo volvo motorer i næsten alt
Titel: Hjælp til valg af T3 Carevelle
Indlæg af: abu efter 26. Maj 2011 kl: 15:17:33
Nice.. Jamen det kunne godt være at man skulle overveje at give den et kig så..

Hvis den ellers er ok stand hvordan synes i at prisen passer? Vil gerne have ham ned på 30k eller lige under :)