Forfatter Emne: Olieskift (Hell yeah!)  (Læst 8061 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #30 Dato: 10. December 2007 kl: 21:57:31 »
Badarse! Hjemvendt fra GDS i godt hum0r.

 Takket vaere alle de gode fif var det jo bare en leg at faa pillet den af og skifte olie etc.

 Jeg er stadig saa newbie at jeg bliver helt r0rstr0msk naar jeg ser min bus fra neden ...

 R0rtang var ikke min ven saa jeg bankede en 12'er paa og hev i den istedet. Det hjalp. Har skiftet olie, kobberskiver, bundprop og oliefilter. Den spinder som en mis. Jeg kan endelig sige 'Mission Fuldf0rt' imorgen tidlig naar jeg kommer ned til den og konstatere at den har holdt taet.

 Olie filtret sad (som forudset) skide godt fast saa jeg maatte hive temmelig meget i det f0r det gad at komme af. Hvad er symptomerne paa et defekt olie filter btw?

 Nu sidder jeg her med en kop the, nogle jule kager og taenker at der sgu ikke kan gaa laenge f0r Jarl lige maa PM'e mig naar han lige skal have lidt vejledning med hans naeste motor renovering ... ; )

 Tak for alle input!

 - Jensen

PARKHAVE

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #31 Dato: 10. December 2007 kl: 22:04:37 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
'Mission Fundf0rt' ????

. Hvad er symptomerne paa et defekt olie filter btw?
 Enten er der hul i det eller også er det så stoppet at du ikke får olietryk :lol: selvom det er sjældent det.
Folk skifter generelt deres oliefilter for sjældent. En kilde i oliebranchen siger at de nye typer olie næsten holder evigt?? men at det er forstoppelse i oliefiltre der fører til smøreproblemer med moderne motorer ( så er der ikke noget at frygte for T3 - ejere :lol: )

 Nu sidder jeg her med en kop the, nogle jule kager og taenker at der sgu ikke kan gaa laenge f0r Jarl lige maa PM'e mig naar han lige skal have lidt vejledning med hans naeste motor renovering ... ; )

Lav lige en notits her i forum when this happens :lol:

 Godt gået Jensen, man lærer noget hvergang.

 - Jensen

Kkrogsgaard

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #32 Dato: 10. December 2007 kl: 22:10:34 »
Det er det, der er fedt ved T3 Herr Jensen... man opnår en form for eufori, når noget lykkedes for en... :-D

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #33 Dato: 10. December 2007 kl: 22:57:11 »
Hvis alt andet kikser når man skal afmontere olie filter kan man stort set altid bruge en phillips aftrækker. Bliver gerne fundet frem efter man smadret knoerne på diværste forskellige smarte filter tænger   :roll:

En stor skruetrækker føres med et veltilrettet slag med en mukkert gennem filteret og dette kan uden større besvær løsnes - messy men effektivt  :twisted:

Og godt at se en mere op af den dydige vej med selfservice, lidt at spare med værkstedspriser på den anden side af 800,- / time + moms hos vw
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #34 Dato: 10. December 2007 kl: 23:01:19 »
Normalt kan man dreje oliefilteret af med hænderne, men er det helt galt  hugger man en stor skruetrækker igennem og drejer. Det sviner lidt, men virker hvergang.

Oliefilteret kan kun fejle på to måder.
1.: Det stopper til (virker derefter som fejl 2)
2.: Det kan åbne overtryksventilen, og sende olien ufiltreret rundt.

Genbrug af kobberpakning, kan normalt sagtens gå, eneste fejl er vel at den risikerer at dryppe en smule.

Tilykke, med premieren, nu har du set det. :roll:  Så drop det te, og drik noget sort kaffe. :lol:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #35 Dato: 11. December 2007 kl: 14:32:14 »
Citat fra: "Herr_Jensen"

at der sgu ikke kan gaa laenge f0r Jarl lige maa PM'e mig naar han lige skal have lidt vejledning med hans naeste motor renovering ... ; )

 Tak for alle input!

 - Jensen


Jeg skal have dig i tankerne :wink:

Og tillykke med det fine projekt (er det et lidt stort ord om et olieskift...? - nej ikke om det første, vel :wink:)

Og heldigvis er det jo sådan med gamle biler og gamle huse, at der aldrig kommer den dag, hvor man sætter sig hen i sofaen og siger: "Det var så det." Der er nemlig altid noget nyt, man kan tage sig til, og det er jo egentligt ikke så galt. Det værste ved at lege med LEGO er, når huset er bygget færdigt - så er legen jo slut. Den faldgrube ryger man heldigvis aldrig i med en T3'er - der kan legen blive ved og ved - det er jo derfor, vi elsker dem :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #36 Dato: 11. December 2007 kl: 19:01:33 »
Jeg satser lidt på tråden er slut. :?: og smider lige et olieskift. Jarl siger det skal gøres ofte.

Backmobil service. Ca 45 min
Dieselfilter + Oliefilter.

[size=18]Sådan skifter man filter. med mobilen i den ene hånd[/size].
KLIK >>>>  MOV00002.3gp

(der skulle også have været et smart videoklip hvor jeg skruer dieselfilteret af, men det var den forkerte vej jeg drejede, så da det var stramt nok, måtte jeg bruge vold for at få det af igen :oops: ).
Kurt - 25115788

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #37 Dato: 11. December 2007 kl: 19:03:45 »
Og er pladsen ikke til en rørtang, kan man være heldig med en svejsetang / fastholdertang.
Kurt har beskrevet fejlene ved oliefilteret.
Er pladsen til det, kan en gammel ventilator rem lægges om og vrides med f.eks. en stor skruetrækker til en hjemmegjort oliefiltertang. Fungerer også til at spænde forsigtigt med.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #38 Dato: 11. December 2007 kl: 19:27:03 »
For det første:

Køb dog en ordentlig filterkæde. Sådan en med et stykke cykelkæde, der drejes rundt med en skraldenøgle. Den koster nada og så kan den vinkles og drejes i alle retninger, og den har magt til at løsne et filter, som Rambo har sat på.

For det andet:

Der findes tre slags brændstoffiltre til T3. I kronologisk rækkefølge nævnes:
Fra år 0 til medio 87: Skruefilteret (eftermonteres i mange af hensyn til pris og rapsegenskaber.
Fra medio 87 til ultimo 87: Filter med lukket top med kun to studser - påfaldende nok "ind" og "ud"
Fra ultimo 87 til produktionsophør: Ftlter med lukket top og ind & udstudser + plads til "knackfrost", som er en termostatisk kortslutningsventil, der - når brændstoftemperaturen er under 30 grader ikke sender olien retur til tanken, men derimod ned i filtetet igen, så der etableres lidt brændstofopvarmning af hensyn til parafinudskillelse. Og nej - ingen grund til smarte ideer her: Det virker IKKE til raps. Knackfrost er notorisk en kilde til luft, og det kan vi ikke lide.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!