Forfatter Emne: Uendelige varmeproblemer :o(  (Læst 10679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #15 Dato: 17. Oktober 2008 kl: 09:35:27 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "adman"
På motorvej er det sådan at hvis jeg kører 90, er nålen på et par mm under lampen, og hvis jeg speeder op til 100 falder temperaturen 10 grader.


Så bliver den jo ikke varm???

/Mads


havde samme problem med en af de andre busser jeg har haft og der skiftede jeg også vandpumpe og termostat uden det hjalp
senere blev den også varm under bykørsel og hvis den så fik lidt gas faldt temperaturen
fandt desværre aldrig ud af hvad der var galt da jeg opgav bilen af andre grunde
men som jeg før har skrevet havde vi samme problem med min brors fairlane og der var det køleren

og på min egen har jeg lige skiftet motor fordi den lavede så meget tryk i systemet så den skød alt vandet ud af overtryksbeholderen

kan læses her

 http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5988&highlight=topstykke
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline MchAlf

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 78
    • Vis profil
  • By: 8660
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #16 Dato: 17. Oktober 2008 kl: 20:07:51 »
Hmmmmm...

Jeg kan ikke læse nogen steder om blæser motoren / termostaten på køleren virker ???

Mch.
Allrounder \'89 DG 1.9 WBX ( 2003 - 2012 ) Den første :-)
Kassevogn \'89 DG 1.9 WBX ( 2012 - ) BlueMotion Patina
Kassevogn \'89 DG 1.9/DJ 2.1 WBX ( Backup )
Caravelle C \'87 1.6 JX TD ( Backup )
Audi 80 \'92 2.0 ABT ( Hverdag )

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #17 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 10:27:15 »
hvordan ser køleren ud?
er nogle af lamellerne væk, så der ikke kan strømme luft igennem?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

adman

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #18 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 10:10:59 »
For faen, nu er jeg grædefærdig.

I går aftes på vej hjem fra Sverige (allerede her lyder det som en historie der kører i ring), måtte vi igen have bugsering af Dansk Autohjælp.

Havde lige tjekket vand inden vi kørte, den manglede en smule, så jeg hældte lidt på. Hele vejen til Malmø var den superstabil, nærmest bedre end den plejer at være, nålen stod lidt lavere, og uanset hastighed holdt den sig på præcis samme temperatur.

I malmø holder vi ind for at få lidt at spise, og 20 min senere starter jeg bilen for at køre over broen. Nu er temperaturen så steget lidt og den begynder igen at være ustabil, altså forstået som at når jeg sænker hastigheden stiger temperaturen. Tungen lige i munden, hjertet oppe i halsen, og øjnene limet til måleren. Kom over broen i fin stil, men så snart vi drejer ned ad Amager Strandvej, og man skal ned og køre 30-50 km/t, flyver temperaturen deropad, og varmen forsvinder fra blæserne i kabinen.

Efter 800 meter er måleren oppe på 3/4 og jeg vile holde ind til siden for at tage trykket af ekspansionsbeholden, og netop som jeg drejer ind til siden lyder der et PUFFF under bilen og det vælter ud med røg/damp.

Lede efter lommelygten (som en eller anden klump havde fjernet), så jeg kunne ikke se hvad der var sket. Der lå lidt vand under bilen men ikke mere end en halv liters penge.

Praje en taxa, så kærsten og den lille kunne komme hjem, og så ellers fat i Autohjælp til værkstedet. Det er jo nærmest rutine, så der var ingen panik, men jeg er spændt på hvor meget længere Dansk Autohjælp har tålmodighed med os.

Og jeg er dybt frustreret over problemet kommer og går på den måde. Det gør det svært at diagnostisere. Hvis køleren er gået, er den det vel hele tiden? Hvis topstykket er flækket, burde det vel også være et konstant problem? Ligeledes er det vel med thermostaten? Og hvis kølesystemet skal renses, er det vel heller ikke sådan at en kalkprop kan flytte sig rundt i systemet?

Må prøve at skifte vandpumpen og så tage den derfra.

Mads-kaa

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #19 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 12:09:10 »
ØV, men du kan vel huske hvor under bilen vandet lå, så må du fejlsøge i det område. Pufff, lyder jo unægteligt som om noget er sprængt.

/Mads

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #20 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 12:16:58 »
jeg ville i dit tilfælde tage et grundigt kig på termostaten samtidig, og skifte ved mindste tvivl, da den godt kan gå stramt/hænge.
normalt er det i åben tilstand, men modsat er også set :roll:

mht. køleren, er det nemt at se udefra, hvis de små zigzag lameller er væk flere steder, så vil de lammeler der løber vand i puste sig op, og så skal der meget fartvind til at køle den, dvs ikke de store problemer ved march hastighed, men store varme problemer ved lav hastighed.

det er bare op med humøret, på med vanten og åbn så en kold bajer inden du gå igang  8)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #21 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 18:00:00 »
Citat fra: "Mads-kaa"
ØV, men du kan vel huske hvor under bilen vandet lå, så må du fejlsøge i det område. Pufff, lyder jo unægteligt som om noget er sprængt.

/Mads
Det er vel lidt irrelevant at den har skudt en køleslange, det drejer sig vel om hvorfor.

Vandpumpen kan vel knap nok lave tryk nok til det.?
Men det kan kompressionsgas. ! Hvis topstykket har en lille revne, kan revnen vel åbne og lukke alt efter temperaturen.?

Hvad blev det til med den gastest.? Udført på varm motor.!

Kurt
Kurt - 25115788

Eva

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #22 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 18:18:55 »
****Havde lige tjekket vand inden vi kørte, den manglede en smule, så jeg hældte lidt på.  ****

Luftede du den også ud, ellers kan den mangle meget mere vand end det du kan se mangler i beholderen.


****I malmø holder vi ind for at få lidt at spise, og 20 min senere starter jeg bilen for at køre over broen. Nu er temperaturen så steget lidt og den begynder igen at være ustabil, altså forstået som at når jeg sænker hastigheden stiger temperaturen. Tungen lige i munden, hjertet oppe i halsen, og øjnene limet til måleren. Kom over broen i fin stil, men så snart vi drejer ned ad Amager Strandvej, og man skal ned og køre 30-50 km/t, flyver temperaturen deropad, og varmen forsvinder fra blæserne i kabinen. ***

Det mønster ses typisk når bilen kommer til at mangle mere og mere vand, enten fordi anlægget er utæt, eller topstykket er revnet så vandet forsvinder, enten gennem udstødning eller det presses bagud i udligningsbeholderen

***Efter 800 meter er måleren oppe på 3/4 og jeg vile holde ind til siden for at tage trykket af ekspansionsbeholden, og netop som jeg drejer ind til siden lyder der et PUFFF under bilen og det vælter ud med røg/damp.****

Når der lyder et puff, er det fordi enten ekspansionbeholder eller en slange er sprunget grundet overtryk...enten lavet af et revnet topstykke eller fordi anlægget koger....


****Og jeg er dybt frustreret over problemet kommer og går på den måde. Det gør det svært at diagnostisere. Hvis køleren er gået, er den det vel hele tiden?***
   Ja

****Hvis topstykket er flækket, burde det vel også være et konstant problem? ***

Ja, det skulle man tro......men en ting er teori en anden praksis ;-)

****Ligeledes er det vel med thermostaten?***
 JA

***Og hvis kølesystemet skal renses, er det vel heller ikke sådan at en kalkprop kan flytte sig rundt i systemet?***



Jeg ved ikke med en kalkprop, men "ting" kan flytte sig rundt i systemet......jeg har været udsat for et lignende problem med en Golf TD, der havde samme problemmønster.......der var det resterne af en gammel gummipakning fra tersmostaten, der flød rundt i anlægget og periodevis stoppede kølekanalerne i topstykket...det var først da motoren blev skilt ad, vi kunne se gummiresterne i topstykket.....

Mads-kaa

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #23 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 19:08:58 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Citat fra: "Mads-kaa"
ØV, men du kan vel huske hvor under bilen vandet lå, så må du fejlsøge i det område. Pufff, lyder jo unægteligt som om noget er sprængt.

/Mads
Det er vel lidt irrelevant at den har skudt en køleslange, det drejer sig vel om hvorfor.


Det kan du da have ret i, men når man står med en flækket køleslange eller en ødelagt ekspansionsbeholder, så har man vished om hvor man skal lede videre...

/Mads

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #24 Dato: 22. Oktober 2008 kl: 01:06:26 »
det er ikke utænkeligt med en forstoppelse, har selv prøvet efter toppaknings skift på min vento.

men få lige tjekket den toppakning med en 4gas tester først :!:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

adman

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #25 Dato: 25. Oktober 2008 kl: 10:47:51 »
En lille update:


I går lykkedes det endelig at få fat i delene som skulle skiftes. En af de tykke slanger var sprunget oppe ved knækket ved motoren. Det blev skiftet.

Vi skiftede også termostat, kontakten til propellen bag køleren blev skilt og renset. Den var meget irret. Mekanikeren satte en lus på for at se om den virkede, og den snurrede fint rundt.

Så blev der luftet ud og fyldt kølervædske på, og derefter fik den lov at stå i tomgang i tre kvarter med fuldt blæs på, for at se om den blev for varm, og om varmen i kabinen var konstant.

Der var ingen problemer, og der var fin gennemstrømning i hele kølesystemet. Eneste kedelige detalje var at det ikke lykkedes at få aktiveret propellen bag køleren, selvom der var godt med varme på.

Så var det lukketid, og vi aftalte at jeg kunne prøve at hente bilen og køre en lang tur, dels for at se hvordan den opførte sig ved kørsel, og dels for bedre at kunne måle for CO på mandag.

Vi kørte så til Sverige, og på vej op var både temperaturmåler og varme i kabinen helt stabil, dog synes jeg at måleren stod lidt for højt. Den var lige over lampen, uanset hastighed. Stabil, men for højt.

Fem km fra vores hus, var der pludselig ikke varme i kabinen igen, og jeg måtte ud og løsne låget til ekspationsbeholderen, så trykket kunne lettes.

Vandet løb tilbage i beholderen, og jeg lagde mærke til at der kom lidt vædske op gennem gummipakningen ved føleren, og det dannede en lille "sø" i fordybningen, og der stod det så og boblede lidt.

Skal der ikke være 100% tæt der?

Nå, men vi må tage en rolig tur hjemad så vi på mandag kan måle CO og evt skifte topstykke.

Men nu ved jeg da at propellen foran ikke aktiveres, og at der er utæt ved føleren i ekpansionsbeholderen.

Håber at vi snart får løst problemet, den skulle meget gerne være driftsikker når vinteren kommer.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #26 Dato: 25. Oktober 2008 kl: 11:23:00 »
At nålen er lige over dioden er intet problem, det er ca. standard position for min med mindre det er koldt i vejret...

I disse dage kommer nålen sjældent mere end lige over de nederste felt morgen og aften, midt på dagen kan den godt lige snige sig op til dioden...

Men at den presser vandet ud af ekspansionsbeholderen kan jeg ikke lige se anden forklaring på end at der kommer forbrændingstryk ud i køle kredsløbet...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #27 Dato: 25. Oktober 2008 kl: 14:20:10 »
Et Lille tankeeksperiment.

Når motoren står og går i tomgang, er der et vist tryk i toppen af cylindren og toppakningen og topstykke.

Hvis nu vi så kører ud på vejen og bruger nogle HK. må der blive tilsvarende ekstra tryk i motoren svarende til det vi hiver ud i HK.

Hvis der er en mikroskobisk utæthed, kunne man så ikke godt tænke at denne utæthed ville være tæt  indtil trykke blev for stort.

Mht kølevandets udvidelse og sammen trækning, så vil vandet blive presset over i den lille beholder ved mummerpladen, når motoren bliver varm. og suget tilbage når motoren bliver kold. (hvis altså forbindelserne er tætte, ellers kan der blive suget luft ind i stedet for.) hvis dette er iorden.

Så må den luft der kommer i ekspansinsbeholderen komme fra utåthed i motor,toppakning og topstykke.


jeg kunne forestille mig man kunne afprøve må følgende måde.

1: kør 10 km med tom last og stille vejr.

2: kør 10 km med fuld last

3: kør 10 km rigtigt råddent hvor motoren presses til max

Mål hvor meget vand der bruges ved hver tur.


Man kan vel også måle kølesystemet for utæthedder, ved at montere en ventil i et gammelt låg (Thansen har løse ventiler). og sætte tryk på. så skulle der vel gerne komme luft ud af beholderen ved mummerpladen. (hvis systemet er i orden) ellers vil vandet sprænge slangerne og piple ud af udtæthedderne.

Nogen der kan huske hvor mange bar der skal til for at ventilen i ekspansionsbeholderen åbner.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

adman

  • Gæst
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #28 Dato: 05. November 2008 kl: 17:28:38 »
Citat fra: "WBX Manden"


Ja, du kan købe et sporingsstof til CO, som kommes i kølevæsken. Er der udstødningsgas (dermed også CO) i kølevandet bliver sporingsstoffet farvet.



Nogen der har et bud på hvad det hedder, og hvor det kan købes?

Min mekanikers udstyr til dette er gået i stykker, og et nyt koster 2.800 spir. Det mente han var lidt overkill, og det er så sjældendt at han bruger det, at jeg ikke vil byde ham at skulle købe det bare for min skyld.

Spurgte Rasmus tidligere på dagen, og han sagde at de på hans job havde et lille "kemi-sæt", men ikke vidste hvad det hed.

Hvor kan jeg få fat i det, elle har nogen af jer udstyret til at hjælpe, for nu kan jeg snart ikke vente længere. Bilen har bare stået stille i 14 dage, og jeg skal til at bruge den.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Uendelige varmeproblemer :o(
« Svar #29 Dato: 05. November 2008 kl: 17:58:19 »
biltema har fået sadan et sæt, men hvordan og hvor godt det virker ved jeg ik.
varenr. 19-1299 p0ri 499,-

jeg sværger mere til at måle "hc" i kølevandet med en 4/5-gas tester sådan en har et hvert værksted med respekt for sig selv :wink:

HC er uforbrændt benzin, og det må der slet ikke være noget af i kølevandet.

btw. så koster en 4-gas tester mere end 2800kr, så det er nok ikke den der er istykker hos din mekaniker :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D