Forfatter Emne: Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker  (Læst 8223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

adman

  • Gæst
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Dato: 13. Januar 2009 kl: 23:20:13 »
Skal have skiftet motor eller topstykker, alt efter hvad der er letttest, og min mekaniker er ramt af skiftevis travlhed og sygemeldinger, så nu kan jeg snart ikke vente længere.

Jeg er ellers tålmodigheden selv, men det bliver ved at trække ud, og nu er det efterhånden et par måneder siden at bilen skulle have været klar.

Jeg har en komplet motor stående, lige til at smække i, men der skal laves lidt skift af dele, da den nye motor er med sprøjt, og den der sidder i er med kaburator.  

Havde først regnet med at jeg bare skulle skifte et topstykke, men det løb hurtigt op i en del kroner, da begge topstykker plus det brugte, der skulle på i stedet, skulle tryktestes (3x6-700 kr), en planslibning, nyt pakningssæt til 1500 kr, 4-500 kr for det brugte topstykke osv. Jeg købte en motor for 1500 kr i stedet, og den skulle være i udemærket stand.

(Rasmus, jeg skal selvfølgelig nok få afleveret dit topstykke tilbage, det hele har bare trukket ud, og det var først sidste mandag at jeg fik hentet en anden motor.)

Min nuværende motor er bortset fra et topstykke ellers også i rigtig god form, så det er lidt svært for mig at vurdere hvilken løsning der er bedst. Altså om jeg skal skifte hele motoren, eller bare topstykkerne, og så ellers satse på at alt swinger.

Jeg kan låne hans værksted kvit og frit, men mangler en med det kølige overblik og mekanisk erfaring.

Er der nogen som har lyst til at stille op? Værkstedet ligger i Valby.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #1 Dato: 14. Januar 2009 kl: 14:11:42 »
Udover at være bange for at komme til at ridse den fine nye lak, kunne det da godt være jeg kunne lokkes til at kikke forbi; hvad er tidshorisonten? Er det en hverdagsaften eller weekend du har værkstedet?

Så kan du jo selv vurdere, om jeg har det "kølige" overblik  :D

Hinze

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #2 Dato: 14. Januar 2009 kl: 14:41:38 »
Det er fanme en go service der er med til Hinzebussen  :D

Hvor finder man lige en bil hvor et motor skift næsten 1 år efter købet udløser et "jeg vil gerne komme og hjælpe" fra sælgeren  8)

Det er sgu cool - go' stil!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #3 Dato: 14. Januar 2009 kl: 15:27:57 »
ja fin service, men han savner vel også at lave bil, nu har han jo kørt toyota så længe at han har glemt det meste :roll:
udover at skifte olie :wink:
det er sku kedeligt at lave toyota, de fejler jo aldrig noget sjovt :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

adman

  • Gæst
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #4 Dato: 14. Januar 2009 kl: 16:06:40 »
Hinze, det lyder super.  :D

Hvornår afhænger helt af dig, jeg kan låne værkstedet som det passer bedst. Og jeg er selv rimeligt flexibel.

Vi kan lige ringes ved om hvad der passer dig.


Flemming

Crapz

  • Gæst
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #5 Dato: 14. Januar 2009 kl: 19:13:47 »
post en dato så kigger jeg på om jeg kan få tid :D

adman

  • Gæst
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #6 Dato: 14. Januar 2009 kl: 19:29:12 »
Herligt med hjælpsomme mennesker.

Vi tager fat på den i morgen eftermiddag.

Adresse: Lyshøjgårdsvej 80, Valby.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #7 Dato: 14. Januar 2009 kl: 20:17:29 »
En escort, men til lidt inspiration:
http://bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=18448

Denne gang er det ikke nok med en billedserie - der skal en film til  :wink:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

adman

  • Gæst
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #8 Dato: 14. Januar 2009 kl: 20:58:27 »
imponerende!!! Tror ikke vi kommer til at slå den rekord i morgen. Mon ikke vi kommer op på den anden side af ti minutter?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #9 Dato: 14. Januar 2009 kl: 21:25:33 »
Tjaeh, hvis du demonterer køle og varmeslanger, el og kabelforbindelser + motorophæng m.v. skal det såmænd nok kunne la` sig gøre, at hive den ud på under 10 min.
(med gearkasse forstås )

GOD FORNØJELSE !  :D  :D  :D

Crapz

  • Gæst
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #10 Dato: 14. Januar 2009 kl: 21:31:40 »
har snakket med konen og vi skal noget i morgen SUK ville sku gerne have været med

adman

  • Gæst
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #11 Dato: 16. Januar 2009 kl: 15:09:22 »
Kæmpe tak til Hinze for stor hjælp hele dagen/aftenen/natten i går.

Imponerende gået. Vi kunne ikke helt holde de 42 sek, men kom ind på en fin andenplads i tiden 13 timer, 32 min og 17 sek.

Der var selvfølgelig en del der drillede undervejs, og som heller ikke var helt på plads da vi gik i nat.

Først var det ud med den gamle motor, og så af med toppene for at besigtige problemet. Efter lidt snak frem og tilbage blev vi enige om at ingen af topstykkerne så skadede ud, men at pakningerne derimod ikke havde det for godt. Og da motoren jo ellers var sund og kører fantastisk, endte vi med at fortsætte med den gamle motor.

Så der blev slebet, renset og skiftet pakninger til den store guldmedalje.

Et lille uheld blev de også plads til: Da vi skulle have vandpumpen af knækkede hovederne af begge bolte. Skideærgeligt, især da vi bagefter fandt ud af, at vi sagtens kunne have fået pumpen af uden at løsne de to bolte. Nødløsningen blev at give begge steder en svejseklat.

Samle det hele igen, og da motoren skulle på, drillede alt i en times tid. Vi boksede så vi var blå i hovederne, men motoren ville bare ikke ind i gearkassen. Motoren stod på et rullebord, bilen på liften og liftens donkraft støttede gearkassen, men ligemeget hvordan vi justerede hver ting i højden, så gad den bare ikke.

Da vi var mest frustrerede kom nabo-mekanikeren ind for at sige godnat. Han var et kæmpe brød, som kom over over kiggede lidt på motoren, hev lidt i den, og så smuttede den på plads. Irriterende type!!! Godt han gik igen.

På med vand og olie, og så var vi spændte på at starte maskinen.

Først ville den ikke starte. To tændrørshætter var blevet byttet rundt (min fejl). Så startede den, men lød underligt. Hinze havde tidligere på aftene givet mig en lektion i at stille ventiler, men de var ikke helt på plads, så de måtte have et par ture til, før den var på plads. Der var vist også et par stænger som drillede lidt, ved ikke at smutte rigtigt på plads.

Og den smed desværre også stadig vand. Det piblede lifligt fra vandpumpen ved den pakning, hvor de to bolte var knækket. Øv!!! Så den må af igen en af dagene, og så må der bores ud og skæres nogle nye gevind.

Den havde også svært ved at stå i tomgang og lød stadig ikke 100% godt, men Hinze mente at den nok bare var et spørgsmål om blanding.

Alt i alt en lang og lærerig dag med Hinze som fantastisk hjælp.

Men ud at køre kom jeg desværre ikke. Så det var en lang tur hjem på cykel i bidende frostvejr, sulten, træt og uforløst. Mangler jo stadig at komme ud og køre i den, så jeg kan se om operationen lykkedes.

Igen stor tak. Hinze du må endelig huske at sige til, hvis jeg skal stille op for dig en dag.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #12 Dato: 16. Januar 2009 kl: 20:40:36 »
Selv takker for at jeg måtte være med. Jeg har taget mig en "morfar" i dag; det blev jo lidt sent  :D

Her et par knips af Doktor Flemming i aktion.















og en lille film http://t3nettet.fragreve.dk

Hinze

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #13 Dato: 16. Januar 2009 kl: 20:46:22 »
Fed historie - RESPEKT - duvokser i den grad med opgaven Flemming!

OG flot gået af Hintze - god stil.

Citat fra: "adman"
Samle det hele igen, og da motoren skulle på, drillede alt i en times tid. Vi boksede så vi var blå i hovederne, men motoren ville bare ikke ind i gearkassen. Motoren stod på et rullebord, bilen på liften og liftens donkraft støttede gearkassen, men ligemeget hvordan vi justerede hver ting i højden, så gad den bare ikke..


Mads har et gammelt trick: Gearkassen i gear, glide den ind til den går på, dreje lidt i den ene aksel-flange, (og hold på den anden så de ikke bare roterer kontra), så højgearsakslen roterer lidt - og så smutter den på.

Det er typisk fordi strålerne på akslen ikke passer med koblingen, og der skal drejes en brøkdel.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Lidt hjælp søges til skift af motor eller topstykker
« Svar #14 Dato: 16. Januar 2009 kl: 21:37:11 »
det der er nøjagtigt hva det drejer sig om..... det er billedet på det og være den lykkelige ejer af en t3 :0) tomlen op :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911