Forfatter Emne: Overvejer at skifte min T4 ud med en T3 - what to choose?  (Læst 2653 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartezDK

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
  • By: 4300 Holbæk
Overvejer at skifte min T4 ud med en T3 - what to choose?
« Dato: 06. September 2016 kl: 19:06:11 »
Hej!

Og velkommen til mig :) Jeg er ny, bær over med mig.

Jeg har, ud af det blå, fået idéen om at jeg godt kunne tænke mig en gammel VW, ældre end de andre vogne i min vognpark. Har især set mig varm på en doka, da muligheden for en masse mennesker i bilen, er et stort plus for mig. Ladet skulle så indrettes til transport af 2-hjulede og diverse. Den skulle måske også bruges til længere ture, så dette skal med i tænketanken.

Kører T4 2.4D nu, og den er uundværlig da vi render og laver hus fra a-z - det er super nemt at smide hele lortet ind bagi og så afsted. Men de gamle damer tiltaler mig (læs IKKE mellem linjerne, tak!)

Er dog i tvivl om hvad man skal vælge af motor? Benzin eller diesel. Begge mine biler nu er diesel og det har jeg intet problem med. Men hvad er mest holdbart på de gamle damer? Hvad er nemmest at holde kørende og hvad er nemmest at skaffe dele til?

En anden ting er økonomi - hvad koster de hver især i vægtafgift? Hvidplade (doka), gulplade (sika)? Og hvad med reg.-afgift, hvis man ønsker at hente en i udlandet?

Det skal siges at jeg er mekaniker til dagligt, så den del er dækket godt ind ;)

Håber i vil hjælpe :)

Martin

Offline Arachnidkalven

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 55
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1,9td bus til salg, T3 Doka hvidplade 1,8i. tlf 4182 2832
  • By: 3660 Stenløse
Sv: Overvejer at skifte min T4 ud med en T3 - what to choose?
« Svar #1 Dato: 06. September 2016 kl: 20:15:45 »
Jeg har en hvidplade doka 5 - 6 personer på benzin der koster ca 5800 om året i vægtafgift. Dog bliver den 35 år til årsskiftet og koster derved så 1/4 vægtafgift: små 1500 kr. Diesel typisk jx motor 1,6td koster vist ca 14000 tilsvarende årligt på hvidplade. Jeg vil tro 12-13 på literen diesel ca og 8-10 literen benzin med den 1,8 90 hestes motor jeg har i. Resten må der være mere kvalificerede bud/svar på. Men jeg ville holde mig fra importere medmindre det var en syncro eller i meget god stand, da jeg har læst at det kan blive dyrt i afgift. Især hvis den er ældre end 35 år. Men jeg kører så også low-budget..

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Overvejer at skifte min T4 ud med en T3 - what to choose?
« Svar #2 Dato: 07. September 2016 kl: 11:17:11 »
Hej Martin og velkommen til T3Nettet.

Jeg har haft begge dele. En T4 2,4D er en super velkørende og driftsikker bil. Lidt tung og langsom, men den gik ca 12 på literen, når jeg kørte pænt.

Min T3 Syncro, kaldet Arnold, med en 2,1 MV benzin motor gik i bedste fald 8 på literen.

Hvis du vælger en T3, skal du regne med at skrue en del, med jævne mellemrum, og du skal ikke vælge den for driftsikkerhedens skyld, men for charmen og hyggens. Reservedele kan fås, men man skal vide hvor man kan finde dem.

Hvis du vælger en 1,6 turbo diesel, skal du køre pænt. Det er en lille maskine til en rimelig tung bil, og den kan nemt splittes ad. En 2,1 95 hk MV benzin giver heller ikke megen overskud i en syncro. Man mærker tydeligt bakker og modvind. Og overhalinger skal planlægges,....ligesom i en T4 2,4 D.

Bare lidt strøtanker...
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen