Forfatter Emne: Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...  (Læst 3247 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Dato: 03. Maj 2006 kl: 16:50:52 »
Så var det jeg tænkte at det kunne være rart med en omdrejningstæller i min 1,6 TD syncro. Jeg kiggede på min genrator og blev glad da der gik en ledning ud fra w klemmen, selv om der ikke var omdrejningstæller i den.
Efter lang tid lykkes det på ebay.de at finde et "instrument cluster" til en diesel så glødelampen findes.

Selve monteringen gik rimeligt nemt ca. 15 min. Jeg havde dog luret at der nok var noget galt da der stod w=1000 bag på mit gamle speedometer og w=500 bag på det nye.

Så nu viser speedometeret nøjagtigt det dobbelte af hvad vognen kører....

Udmiddelbart ved jeg ikke og der er noget der kan gøres da omdrejningstæller og speedmeter sidder sammen på basiden med en blå film, ellers kunne man jo bare tage speedometer fra det ene, og omdrejningstæller fra det andet instrument.

Nogen gode ideer ? , det er jo lidt trist at skulle dividere hastighed og serviceintervaller med 2 hele tiden. Og så skal den til syn om en måned..... :-(
Mvh. Casper

Djursland

  • Gæst
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #1 Dato: 03. Maj 2006 kl: 17:01:36 »
hej hej med dig..

kør 100 km/t og tag et foto af det....   for så må der jo stå 200 på det og lig det her ind på siden ti hi hi hi hi hi

men jeg vil gå ud fra at  du bare tager dit gamle seedometer og sætter det over i dit nye instrument så vil jeg tro at det virker som det skal...


Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #2 Dato: 03. Maj 2006 kl: 19:43:46 »
Det kan der! - Altså gøres noget.

For det første vil jeg undre mig stort over, hvor dit speedometer kommer fra. Tallet W 1000 udtrykker, hvor mange omdr. speedometerkablet skal have for at vise en bestemt hastighed. På en T3 måles hastigheden som bekendt via kablet i venstre forhjul. Sådan er det mig bekendt på alle T3'ere (Hvad siger I Synkrokørere?)
Derfor betyder det, at W 500 passer til en T3 med en rulleomkreds på det halve. - Det betyder et mikrolille forhjul???

Djursland har ret. Du tager forsigtigt den blå folie af speedometeret og tager speedometeret ud vha. de 4 skruer på bagsiden. Så monterer du dit "gamle" speedometer igen.

Det er en TD du har. Derfor har du "dynamisk olietrykskontrol". Det betyder, at motoren har 2 sensorer, der "fortæller om" trykket ved hhv. lave og høje omdr. For at kende omdr.-tallet har din generator en W-klemme (det har alle originale TD-generatorer). Dette signal sendes til den blå folie på bagsiden af instrumenterne (derfor passer en omdr.-tæller fra en diesel plug'n'play på alle TD'ere). Signalet sendes ind i en vinkelformet printplade, der sidder i speedometeret. Denne printplade har nogle "platiner", der brummer højt, hvis olietrykket går ved et omdr.-tal over 2000 rpm. Du skal være sikker på, at det blå folie har et aflangt multistik til denne printplade, og du skal være sikker på, at printpladen sidder i speedometeret (det gør den nemlig ikke i de primitive biler, der kører på opløsningsmiddel).
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #3 Dato: 03. Maj 2006 kl: 20:28:23 »
Jarl: Jeg er (for den 50´ene gang) dybt imponeret over den ekspertviden du ligger inde med.

Jeg skal på værkstedet igen imorgen, så prøver jeg at skifte det gamle  speedometeret ind i det nye hus. Jeg tager lige en serie billeder af processen, det kunne jo være at der var andre der ville kaste sig ud i et omdrejningstæller projekt.

Det var sjovt du lige skulle nævne det med opløsningsmidlerne, min første motivation for at få en omdrejningstæller var at kunne holde omdrejningerne nede uder varmkøringsfasen på vegetabilsk olie :-)
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #4 Dato: 03. Maj 2006 kl: 20:51:19 »
Jeg tror Jarl med frasen opløsningsmiddel referere til det fremragende drivmiddel Benzin, som han jo åbenbart ikke kan finde ud af at bruge på den rigtige måde!
Det er dyrt Jarl og du skal ikke gå og sjaske med det!!!

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #5 Dato: 03. Maj 2006 kl: 21:31:40 »
Citat fra: "Jarl"
det gør den nemlig ikke i de primitive biler, der kører på opløsningsmiddel.


Nej, de primitive biler der køre på forædlet diesel, som for øvrigt også har dynamisk olietryksmåling, har kun en nymodens computer til sende omdr. signalet til instrumentbrættet...

Men efter min mening er computere og internettet heller ikke noget med fremtid i...

Jeg må også nøjes med at aflæse alle motorsensorene og data  på min laptop på passagersædet, eller på min gps/ pocket PC  :roll:

Næææ, i de gamle dage .... :P
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline MchAlf

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 78
    • Vis profil
  • By: 8660
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #6 Dato: 05. Maj 2006 kl: 01:56:22 »
Hejsa  ....

Lidt info - W_1000 speedometer er til en synkro og W_ 500 er til en "almindelig " transporter.

MchAlf
Allrounder \'89 DG 1.9 WBX ( 2003 - 2012 ) Den første :-)
Kassevogn \'89 DG 1.9 WBX ( 2012 - ) BlueMotion Patina
Kassevogn \'89 DG 1.9/DJ 2.1 WBX ( Backup )
Caravelle C \'87 1.6 JX TD ( Backup )
Audi 80 \'92 2.0 ABT ( Hverdag )

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #7 Dato: 07. Maj 2006 kl: 12:01:26 »
Jeg lavede det i fredags, jeg brugte vist 15 min :-)
Jeg har nogle billeder af processen, de kommer på senere
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #8 Dato: 08. Maj 2006 kl: 10:50:44 »
En kendt ringvej nær vanløse, 1. og 2. går for hurtigt til at den kan fås på kameraet, 3. Gear er ved at være kørt godt ud.


4. Gear er lige koblet ind(selv samme gear som gearstange ikke kan holde sig i), stangen kastes ind under højre knæ så der er en ledigt hånd til kamera mobilen, vognen har det godt ved de 3k omdr. i 4. uden de store vibrationer


Syncroen kommer op på de "200 km/t" og ryster nu så meget at det ikke er til at få et rent billede
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #9 Dato: 08. Maj 2006 kl: 10:57:39 »
(fejl post, teksten er merged med ovenstående)
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #10 Dato: 08. Maj 2006 kl: 14:03:34 »
hæhæ.. fede billeder.

Ærgerligt at kmtælleren også fiser rundt dobbelt så hurtigt, (men selvfølgelig gør den det)  Ellers kunne man bare designe og printe sin egen skive og sætte i. Så fik man også udnyttet noget mere af det plads der ALTID er i højre side af speedo og som nålen aldrig kommer over i på en standard t3  :P

Jeg havde faktisk overvejet at når jeg kommer til "finish" perioden af min restaurering af Grünehild (hvis den periode altså nogensinde indtræffer )  :lol:  så ville jeg have nogle andre og flere instrumenter ( evt. i forbindelse med skift til en større mere moderne motor) i hende. Men det skal der vist researches lidt på .. ved intet om instrumenter.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Palm

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
    • Vis profil
  • By: 7800 Skive
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #11 Dato: 08. Maj 2006 kl: 22:10:38 »
Så er omd. og km/t da ved at passe sammen :-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Speedometer probs. aka. den hurtigste 1,6 TD nogensinde...
« Svar #12 Dato: 09. Maj 2006 kl: 21:12:25 »
Citér
"finish" perioden af min restaurering af Grünehild (hvis den periode altså nogensinde indtræffer )


Fremragende formulering. Jeg har nu ventet siden 1984... :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!