Din tank var over halv fuld = minimum 30 liter. Du påfyldte 16 liter. Ved vi, om det var REN benz? Worstcase scenario: 35% benz. Det kan være kritisk, men behøver ikke at være det. Motorblok og topstykke sker der ikke noget med - højest et smadret plejlleje ;-). Derimod er smøringen i dieselpumpe og dyser noget nedsat. Hvor kritisk det er, afhænger af, hvor godt dit brændstof er blandet op. En koncentration på 35% benz. er ikke i sig selv et problem i forhold til smøringen, men problemet er, at det næppe er blandet jævnt op i din tank. Pludselig får motoren måske meget koncentreret benzin, og så er der simpelthen ingen smøring mellem højtryksstemplet og højtrykscylinderen. Det medfører øjeblikkelig pumpedød.
Hvis jeg var dig, så ville jeg lige kippe et par liter to-takts-olie i tanken, og så fylde op med diesel, og sende regningen til tankstationen.
Benzin er bestemt ikke et effekt-additiv til diesel - snarere tværtimod. En liter benzin indeholder ca 33 MJ - en liter diesel indeholder 35,9 MJ. Dertil kommer, at benzin tilstræbes at være "bankefast" - altså at det er uvilligt til at selvantænde i varme og tryk. Denne bankefasthed udtrykkes jo netop i oktan-tallet. Diesel derimod skulle meget gerne selvantænde - det er jo ligesom fundamentet for hele dieselprincippet. Derfor får man hverken flere kræfter eller lettere start af at hælde benzin i dieselen. Men hvorfor gør/gjorde man det så? Jo af én eneste god grund: Benzintilsætning kan holde dieselen flydende, når det er hundekoldt. Når kulden strammer til, så når diesel først et tågepunkt, hvor der kommer "svæv" i olien - små tågeklumper af udskilt paraffin. Senere får paraffinklumperne helt fast konsistens og lukker både filter og brændstofledninger. Denne uheldige egenskab ved dieselolien kan undgås med tilsætning af benzin, og ja - så kan den starte lettere - fordi dieselolien kan passere brændstoffilteret. Folk, der har leget med at køre på vegetabilske olier har sikkert gjort lignende erfaringer - bare ved et højere temperaturniveau. Mange har kompenceret for denne proces ved at tilsætte små mængder propylalkohol med samme effekt som benz. i diesel.