Forfatter Emne: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \"Ulven\"  (Læst 113573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #285 Dato: 15. November 2016 kl: 20:05:00 »
Hej Kim
Kunne du være interesseret i et Grammer Chicago XL luftaffjedret førersæde med dobbelt armlæn, tretrins sædevarme, justerbar luftpuder i læn og ryg og indbygget luftkompressor.
Nypris for cirka et år siden ved importør Erik Jakobsen - 16.000kr
Din pris 5000kr. Men sokkel til sprinter/vw crafter. Fin stand
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #286 Dato: 16. November 2016 kl: 19:06:00 »
Hej Kim
Kunne du være interesseret i et Grammer Chicago XL luftaffjedret førersæde med dobbelt armlæn, tretrins sædevarme, justerbar luftpuder i læn og ryg og indbygget luftkompressor.
Nypris for cirka et år siden ved importør Erik Jakobsen - 16.000kr
Din pris 5000kr. Men sokkel til sprinter/vw crafter. Fin stand

Hej Uffe.
Jeg kunne godt bruge et sæde, der havde lidt ekstra justeringsmuligheder bl.a i lænden og gerne med to armlæn, men da det formodentligt ikke ligner de originale Sprintersæder vil det sikkert virke lidt akavet i min "dagligstue". Men tak for tilbuddet.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #287 Dato: 16. November 2016 kl: 19:26:01 »
Det ser således ud:
[attachment id=1 msg=128086]
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #288 Dato: 16. November 2016 kl: 20:25:59 »
Det ser således ud:
[attachment id=1 msg=128086]

[attachment id=1 msg=128090].

Nej tak; det hænger rigtigt ikke sammen.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #289 Dato: 30. November 2016 kl: 13:05:24 »
Når bilen vejer mere end 3,2 T i rejseklar tilstand, er det en god ting at fordele kræfterne, ved en eventuel fritrækning, over 2 punkter. Derfor har Ulven fået et par piercinger i underlæben.

De viste beslag er boltet og lasket til de originale beslag på vangerne, med hver 2 stk. M12 rustfrie bolte.

[attachment id=4 msg=128193]

[attachment id=2 msg=128193]

[attachment id=3 msg=128193]
« Senest Redigeret: 30. November 2016 kl: 14:52:14 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #290 Dato: 30. November 2016 kl: 18:51:33 »
en praktisk detalje.. -som også ser lidt sej ud...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #291 Dato: 30. November 2016 kl: 20:44:33 »
en praktisk detalje.. -som også ser lidt sej ud...

Ja, den ser lidt mere, ska vi sige .. forretningsmæssig ud. Ikke?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #292 Dato: 10. December 2016 kl: 15:07:57 »
Så blev der brug for de to waffleboards.

Jeg skulle slæbe et læs store grangrene op til bunken på en afsides del af grunden, men den megen regn i nat havde gjort bakken meget blød.

Selv med bagspær og med afkoblet læs, kunne den ikke få fat i mudderet og skred ud, så jeg ikke engang kunne bakke den ned pga. pælen.

De to waffleboards kom under baghjulene, som jo var spærret, og så var der pludselig greb nok til at få Ulven i gang, så den kunne kravle resten af vejen op. Virkeligt effektivt værktøj.

[attachment id=1 msg=128229]

[attachment id=2 msg=128229]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #293 Dato: 21. Januar 2017 kl: 14:55:13 »
Det meste af året er det egentligt ikke nødvendigt med et ekstra solcellepanel, men på vores tur til Rebild i december måned, kravlede strømstyrken stille og roligt nedad, trods lav vintersol.
Vi havde Webastoen kørende det meste af tiden og selvfølgelig brugte køleskabet også strøm, så i ydersæsonen vil ekstra 100 Wp supplere godt op. Desuden er det jo ikke altid at man har lyst til at holde i solen, og så kan det ekstra panel placeres op til 6 m fra Ulvens bagende, hvor der er monteret et stik, der er parallelforbundet direkte til de andre solceller på taget.
Jeg har brugt en meget kraftig 6# ledning for at undgå for meget tab i den ret lange ledning.
Panelet bor i "wellnessrummet", hvor det ikke optager megen plads, fordi rammen vender udad.

Opmuntret af den gode nytte, jeg havde af mine waffleboards, har jeg investeret i endnu et sæt, så der også er til forhjulene. Jeg har valgt et sæt MaxTrax, der ikke er kraftige nok til bridging, men som er noget lettere og mere håndterlige, og sikkert også er lettere at gøre rene:-)

[attachment id=1 msg=128477]

[attachment id=2 msg=128477]

[attachment id=3 msg=128477]
« Senest Redigeret: 21. Januar 2017 kl: 17:03:05 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #294 Dato: 22. Februar 2017 kl: 16:53:57 »
Det er i alt sin gru gået op for mig, at Ulven faktisk er helt færdig.

Jeg har nu lavet alle de detaljer, som jeg gennem projektforløbet, havde tænkt at jeg ville lave, så hvad skal jeg nu fylde tiden i mit efterløns otium ud med?

Tjae.. sådan et sæt petroleumslamper, til at hænge i forkanten af markisen, er jo næsten uundværlige i en bil som Ulven, og de skal jo helst stå op og være fastgjort under transport, så jeg har hygget mig med at kreere en kasse til dem.

[attachment id=1 msg=128760]

[attachment id=2 msg=128760]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #295 Dato: 05. Marts 2017 kl: 13:32:55 »
Der er efter min mening ikke noget så irriterende som raslen, knirken  eller en "hveps" der opstår ved kørsel på et specielt underlag eller ved visse omdrejningstal.

Især når man kører i et ældre firehjulstrukken køretøj, med grove dæk og hård affjedring, er det svært at undgå.

Under hele opbygningen af Ulven, har jeg været meget opmærksom på om noget ville kunne komme i svingninger eller komme til at knirke ved de uundgåelige vred i karossen.

Ud over skumisoleringen i vægge, loft og gulvet har jeg f.eks. pålimet over 30 kg asfaltdæmpeplade, ligesom jeg har lagt noget tyndt kunststof mellem isoleringen under gulvet og bunden i bilen, for at ophæve eventuelle lyde ved friktion.

Hver temperatur kan udløse nye lyde og få nye ting til at rasle. Jeg var længe på jagt efter en "hveps" der opstod i tomgang, og kun når Ulven var godt opvarmet i kabinen. Efter lang tids detektivarbejde viste det sig at være en ledning under instrumentbrættet, der gik i vibrationer mod et stykke plastic. Det blev afhjulpet ved at trække stykker af rundt mini rørisolering rundt om ledningen med mellemrum. Noget jeg har gjort adskillige steder bl.a. i døre og paneler.

Noget der med jævne mellemrum har irriteret mig grundigt, er bestikket, der før lå i en plastickasse inde i skabet. Det kunne udsende en særdeles træls klirren ved tomgang og ved kørsel på grusveje.

Det er så nu bragt til et endeligt ophør med anordningen på billederne. Bestikket sidder overskueligt og lige ved siden af køkkenet. Desuden kan det nås udefra. Praktisk ved borddækning på campingbordet under markisen.

[attachment id=1 msg=128837]

[attachment id=2 msg=128837]



« Senest Redigeret: 05. Marts 2017 kl: 16:28:09 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #296 Dato: 05. Marts 2017 kl: 19:48:38 »
Der er efter min mening ikke noget så irriterende som raslen, knirken  eller en "hveps" der opstår ved kørsel på et specielt underlag eller ved visse omdrejningstal.

Især når man kører i et ældre firehjulstrukken køretøj, med grove dæk og hård affjedring, er det svært at undgå.

Under hele opbygningen af Ulven, har jeg været meget opmærksom på om noget ville kunne komme i svingninger eller komme til at knirke ved de uundgåelige vred i karossen
Ud over skumisoleringen i vægge, loft og gulvet har jeg f.eks. pålimet over 30 kg asfaltdæmpeplade, ligesom jeg har lagt noget tyndt kunststof mellem isoleringen under gulvet og bunden i bilen, for at ophæve eventuelle lyde ved friktion.

Hver temperatur kan udløse nye lyde og få nye ting til at rasle. Jeg var længe på jagt efter en "hveps" der opstod i tomgang, og kun når Ulven var godt P opvarmet i kabinen. Efter lang tids detektivarbejde viste det sig at være en ledning under instrumentbrættet, der gik i vibrationer mod et stykke plastic. Det blev afhjulpet ved at trække stykker af rundt mini rørisolering rundt om ledningen med mellemrum. Noget jeg har gjort adskillige steder bl.a. i døre og paneler.

Noget der med jævne mellemrum har irriteret mig grundigt, er bestikket, der før lå i en plastickasse inde i skabet. Det kunne udsende en særdeles træls klirren ved tomgang og ved kørsel på grusveje.

Det er så nu bragt til et endeligt ophør med anordningen på billederne. Bestikket sidder overskueligt og lige ved siden af køkkenet. Desuden kan det nås udefra. Praktisk ved borddækning på campingbordet under markisen.

[attachment id=1 msg=128837]

[attachment id=2 msg=128837]
[/
Som nogle ville sige til mig hver gang jeg laver en ny bus MADS DU JO SYG I HOVEDET 
Jeg mener det klasse når man går i mindste detalje Kim 👍
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #297 Dato: 06. Marts 2017 kl: 10:40:20 »
Tjae Mads. Vi er vel bare nogen, der er nødt til at have et projekt kørende...... :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #298 Dato: 04. August 2017 kl: 08:02:30 »
[attachment id=3 msg=130138]

I sidste uge måtte Ulven lide den tort at skulle hjem fra Møn på ladet af en Falck bil. Flovt, men i det mindste bevarede den en smule værdighed ved selv at være i stand til at kravle op på ladet.

Vi var på vej til Havkajakroernes sommertræf på Camping Mønbroen med vores havkajakker efter, på trailer. Da vi kørte ind i Næstved og skulle accelerere ved et kryds, kom der en kraftig rumlende lyd, der blev værre, da farten øgedes.
Jeg troede at der var noget helt galt med traileren, så jeg drejede ind på en smal parkeringsplads, med det ca.12 m lange vogntog.

Traileren fejlede ikke noget, og lidt bakken frem og tilbage, udløste en raslende lyd under Ulven.

Pga. de trange forhold på P pladsen, blev traileren koblet af, og jeg kravlede under Ulven, for at lokalisere fejlen. Udstødningen sad som den skulle, og alt andet så også normalt ud.

Jeg kørte en kort tur rundt i Næstved og alt var nu normalt. Vi besluttede at forsøge at nå Møn for egen kraft, og kørte uden problemer ud af byen.

Efter ca. 5 km begyndte lydende igen, og bilen mistede trækkraft. Motoren gik fint, så det var kraftoverførslen det var galt med. Jo flere omdrejninger, jo mere ruflen. Gearene fungerede fint, så jeg prøvede firehjulstrækket, uden at det ændrede noget. Det sagde mig at det ikke var bagdifferentialet, der var noget galt med.

Ind til siden og prøve med reduktionsgear. Ingen forskel. Ind igen og i normal gear. Samtidig kravlede jeg igen under bilen og hev lidt i den specielle kardan, som var blevet medleveret og monteret lige inden jeg overtog bilen. Det er en special kardanaksel til erstatning for den originale, som skulle reducere rumlen og vibrationer ved høje omdrejninger.

Da vi kørte videre trak Ulven næsten normalt, og lydene var væk, men efter ca. 5 km begyndte de igen, og det var svært at holde fart.

Det lykkedes os at nå Møn, mange gange bandende over Midtsjællandske søndagskørere, der absolut skulle ud på hovedvejen lige foran os, og som insisterede på at køre lidt, over tres når de endelig kom op i fart.

Det siger sig selv, at vi ikke ville udsætte os selv og Ulven, for den over 200 km. langs hjemtur under de omstændigheder, så derfor hjem med Falck. Det eneste positive ved den tur, var at vi sparede brændstof og bro. :)

Min faste mekaniker har ferie til uge 32, men min konklusion er, at problemet er den fine såkaldte "gleichlaufgelenkwelle" til over 6000 kr. som sælgeren fra München, frivilligt medleverede og som spritny blev monteret af Automentor, der importerede bilen for mig, på et værksted i Flensburg.

Jeg tror at akslen som har, hvad der ligner 2 knokkelled, takler over ved belastning og den bliver varm, endog meget varm (måske 70 grader), især i den ende som vender væk fra hovedgearkassen. Jo varmere den bliver, jo mindre kraft overfører den. Når så den er kølet af virker den lidt igen.

Allerede da akslen var helt ny oplevede jeg en ruflende lyd, når jeg accelererede op af en bakke, men troede at det var de grove dæk, der ikke kunne tåle mosten, så jeg har aldrig trådt hårdt på speederen, før Ulven var lidt oppe i fart. Da den så fik 30% flere Newton blev rufleriet tydeligt værre.

Det er for mig klart, at den fine kostbare aksel fra Mercedes samarbejdspartner Oberaigner, aldrig har kunnet klare de Newton som Ulven leverer, heller ikke før chipning.

På tirsdag skal den så til min faste mekaniker, hvis far heldigvis er værkfører på Mercedes, så kan vi forhåbentlig få løst mysteriet.
Heldigvis insisterede jeg på at få den originale kraftige kardanaksen med, så den kan monteres, mens gleichlaufgelenkwellen bliver undersøgt og evt. sendt til Oberaigner i Østrig.

Den famøse aksel, som overfører al kraft til begge aksler, ses øverst på sidste billede.

[attachment id=1 msg=130138]

[attachment id=2 msg=130138]
« Senest Redigeret: 04. August 2017 kl: 09:46:05 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Kim\'s badroadcamper projekt MS 4x4 \\
« Svar #299 Dato: 04. August 2017 kl: 11:44:37 »
æv, men så har du jo også prøvet det. Det lyder nu mærkeligt, at Mercedes ikke har styr på kræfterne og specifikationer på deres grej. Bliver spændende at høre nærmere.