Forfatter Emne: 16\" Hjul evt. med fælge søges  (Læst 2283 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gulddamen On Tour

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
16\" Hjul evt. med fælge søges
« Dato: 05. August 2015 kl: 01:26:48 »
Hej Vi søger nogle større hjul til vores VW T3.

P.t. har vi 14" og grundet en ny mere "potent" motor vil vi gerne have større hjul for at mindske omdrejningerne.

Er der nogle som ligger inde med nogle hjul og eller fælge til salg/bytte eller/samt viden om hjul/fælg sammensættelse hører vi meget gerne fra dig.

mvh.

De nye "Gulddamen" ejere
VW T3 1981 Camper

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
16\" Hjul evt. med fælge søges
« Svar #1 Dato: 05. August 2015 kl: 07:18:00 »
Hej Jeg har 4stk 16" alu fælge liggende de står som brugs fælge dvs. de er ikke i perfekt stand, dæk er færdige men hvis i skal have en bedre gearing så skal i om alle omstændigheder have en anden dæk profil på. Samt det kræver at der er længere hjulbolte monteret bag.

Mvh
Carsten
24525981
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
16\" Hjul evt. med fælge søges
« Svar #2 Dato: 05. August 2015 kl: 07:47:41 »
Hej og velkommen med jeres flotte bil.  
Jeg har andet sted set i har problemer med jeres motor, men for at svare på  jeres gearings problem så
kan jeg anbefale at skifte fælgene ud med syncrofælge de er 6 tommer brede i stedet for 5,5 men fordelen er at i stadig kan have hjul-kapsler på, de er billige  B)  og derefter køb 4 nye dæk i ved er i orden her kan i f.eks købe 205 R14 i et dæk hvor i vælger om det skal være ren sommerkørsel eller med et dæk der kan køre hele året afhængig hvad i har planlagt med bilen. Et rent sommerdæk giver mindst muligt dæk støj bla. andet. Dækkene kan købes f.eks igennem Daekonline.dk  men en god ide er det at shoppe lidt.

Pas på hvis i køber brugt: Alder på dækket samt belastning da bussen vejer noget. Alt dette kan læses på dækkoderne på siden af dækket.

God fornøjelse.
og atter engang velkommen.
Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
16\" Hjul evt. med fælge søges
« Svar #3 Dato: 05. August 2015 kl: 08:05:45 »
Glemte at skrive at fælgstørrelsen ikke automatisk giver stører omkreds på dækket  :woohoo:
det er udelukkende dækket der bestemmer dette.

Normalt anbefales det maks at gå til 15 tommer fælge på en normal T3 men som med så meget andet kan
der vælges et hav af muligheder
Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 125
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
16\" Hjul evt. med fælge søges
« Svar #4 Dato: 05. August 2015 kl: 09:06:43 »
Hej,

Hvilke dæk sidder i øjeblikket på? Som Rabundus siger er der ret snævre grænser for, hvor store dæk, der er plads til uden at skulle hæve bilen.

For at give et overblik over de forskellige diametre er der en god side til sammenligning af dæk her: https://www.tacomaworld.com/tirecalc

Det er i UK meget almindeligt at sætte 15" Mercedes stålfælge på, der kan fåes brugte til en billig penge med de rigtige mål (centerhul >66mm og med indpresningsdybde mellem 25mm og 37mm). De blev blandt andet brugt på E-klassen der kan veje lige så meget som en T3. Der skal bruges andre bolte og møtrikker, da hullerne i fælgene har en anden radius.

Såvidt jeg husker ligger den maksimale dækstørrelse på en standard T3 omkring 225/70 i 15". Der er en meget lang tråd om emnet her: http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=105636

/Lars
Westfalia Joker fra 1988 med DJ

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
16\" Hjul evt. med fælge søges
« Svar #5 Dato: 08. August 2015 kl: 09:05:31 »
Hej

Jeg har disse, som jeg ikke skal bruge længere, da jeg har fundet nogle fine BBS-fælge i stedet for.

[attachment=20209]IMAG1703.jpg[/attachment]


[attachment=20210]IMAG1705.jpg[/attachment]


[attachment=20211]IMAG1706.jpg[/attachment]


Giv lyd, hvis det har interesse.


mvh
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline Gulddamen On Tour

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
16\" Hjul evt. med fælge søges
« Svar #6 Dato: 12. August 2015 kl: 12:46:19 »
Hej igen :)
Mange tak til jer alle sammen for tips, råd, fakta og god vejledning generelt. Vi forsøger at sætte os ind i tingene,  men måtte google hvordan man læser tallene på dækkene m.m. samtidig med at bilen stadig holder på værksted et stykke væk, så vi ikke lige kan komme til den og kigge.

Vi skriver nok igen - og måske direkte til nogle af Jer der er kommet med tilbud om hjælp eller har sager til salg.

De bedste hilsner

Tøserne i Gulddamen
VW T3 1981 Camper