T3 Fora.. > Syncro Fora

Kliklyde fra formodentlig en trækaksel for

(1/2) > >>

KPETE:
Hejsa,
Har brug for lidt gode råd, evt. henvisning til en mekaniker der kender en syncro godt.

Min syncro har haft en klikkende lyd fra hvad jeg formoder var en trækaksel foran.
Har så fået skiftet forreste differentiale til et nyt som jeg havde liggende fra jeg købte bilen.
Bestilte dertil også 2 nye originale trækarme som blev skiftet i samme omgang.

Desværre er lyden der stadig efter montering af ny differentiale samt trækarme så det er nok ikke dem der er årsagen.

Lyden synes at komme fra venstre forhjul, men det er rigtig rigtig svært at høre for at være helt ærlig.
Kan måske også komme fra kardanakslen.

Det skal siges at når jeg aktivtgearer ned ved opbremsning så bliver lyden ikke så voldsom.
En enkelt gang har jeg bemærket en form for rullemodstand stødvist, som opstod ved meget lav fart, uden bremse var aktiveret.

Modtager gerne gode råd, og gerne henvisning til en erfaren syncro mekaniker som gerne må bo på Sjælland.

Tak.
Vh, Klaus





mudpool:
Ja underlige lyde kan der være mange af, og man sidder altid og lytter efter et eller andet - faktisk tror jeg mine øre er vokset ca 25% gennem de 12 år jeg har kørt Syncro ;-)

Har du haft det løftet op og rykket i alt? Ikke bare med hånden, men evt med en stor skruetrækker eller ligende. Nu har du skiftet trækstænger så det er næppe rust på ankerplader. Check gummiophæng, krængningstabilisator hjulophæng, kardan - er det der skal være smurt smurt?

Nu er fordelen ve en Syncro jo at den er let at kravle under pga. frihøjden...

//Bent

PS Du et altid velkommen hvis du har brug for et par ekstra øre

Jens Flensborg:
Hej. Kører selv med to 14er jx diesel syncro.

Min fremgangsmåde ville være op i luften med forreste hjul og dreje en del med hænderne, føle og lytte til systemet. Kigge på bremdeskive og kaliber, ser den ok ud. Ellers først ned med hjulet. Hvor gammel er kardanledet i midten under bussen? Er der slid eller rust i ledets krydslejer foran eller bag, måske løse kardanledet og kigge nærmere på det.
Nu hvor frontdiff og drevaksler foran er skiftet, kan der nok udelukkes fejl i det? Eller er viskoen måske skadet indvendig?
Jeg har oplevet sprængt visko, sprængt forreste hjullejer, endda et nav foran der gik i to dele på mine 3 busser.
Et nyrenoveret kardanled fik jeg købt her i Tarp hos syncrofolket, det er et par år siden.
Jeg ville starte med hjullejertjek, bremseklodser, ujævn symetri i drejningen og så kardanled, såfremt diff og aksler er 100% ok.

Måske med

Jens Flensborg:
Mon viscoen er halv død? Hvpr gammel er dens silikonolie og er den nye diff monteret med den visco fra den gamle diff.. silikonolie har en garanti på maks 8 år husker jeg. Måske er viscoens oring og xringe slidt og den har tabt silikonolie ind i gearkassens olie. Så skal den nok renoveres. Et stort arbejde, materiale kan købes i Tyskland til ca. 100 euro.
Jeg kender et eller flere "ryk" i accelering, når viscoen er slidt. Den værste fejl er dog, når frontdiff ikke har samme tand- og spidshjul som bagerste gearkasse. Har selv prøvet 5.83 bagerst og 5.43 foran i gearkasser, så svømmer syncroen med over 40/50 kmh i timen. Og efter kort tid er viscoen så sprængt i dele.. har jeg testet.. ikke stole på folk, nå de siger 5.43 og det viser sig, at den nye bagerste gearkasse så er en 5.83 .. skriften på væggen

KPETE:
Hejsa, mange tak for input, jeg må igang med en gennemgang og få lyttet og hevet lidt i det hele.

Skal opdatere hvad jeg finder ud af.

Mvh,
Klaus

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version