T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Panzerwagen efter 30. Marts 2014 kl: 22:41:28

Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Panzerwagen efter 30. Marts 2014 kl: 22:41:28
God aften i kære kloge hoveder :)
Jeg har købt en brugt turbo til min 1,9 aaz´er, i god tro om at den tyske mand der solgte mig den havde ret i at den passede i min t3´er. Men det gør den så ikke....
Er der nogen der ved om den kan ombygges, uden større besvær, så den alligevel passer i vognen...?

På det lille mærkat står der 068 145 702 X
[attachment=17255]hd540955.JPG[/attachment]

På den originale står der 068 145 703 H
[attachment=17256]hdd9c68b.jpg[/attachment]

Håber at det kan lade sig gøre.
Mvh Nicolai Metter
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Aakerman efter 30. Marts 2014 kl: 22:53:58
Det tror jeg sagtens den kan, Erik "Mølle" har et par fiduser tin den slags.
Men det er noget med at flytte tingene "et hak" altså ud med det seks bolte og dreje et hak, og så et par nye smøreforbindelses rør.
Tror jeg nok.

Venlig hilsen
Bent
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Panzerwagen efter 30. Marts 2014 kl: 23:02:45
Øj, det lydder godt :)
Ved du hvordan man for fat på Mølle?
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Alp efter 31. Marts 2014 kl: 09:32:14
Citat fra: "Aakerman" post=109665
Det tror jeg sagtens den kan, Erik "Mølle" har et par fiduser tin den slags.
Men det er noget med at flytte tingene "et hak" altså ud med det seks bolte og dreje et hak, og så et par nye smøreforbindelses rør.
Tror jeg nok.

Venlig hilsen
Bent



Det er ingen problem indsugningshuset skal bare drejes
Dvs der skal bores nye huller oed gevind.
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Panzerwagen efter 31. Marts 2014 kl: 09:40:26
Det lyder nemt...
Kan jeg genbruge smøreforbindelses rørene fra den gamle turbo, eller skal der nogle nye til?
Venlig hilsen Nicolai.
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Panzerwagen efter 31. Marts 2014 kl: 09:44:16
Nu spørger jeg rigtig dumt, men indsugningshuset må være aluminiums sneglen ikk??
Når man drejer den, kan man så ikke bare bruge de samme huller igen, uden at skulle lave nogle nye? Synes bare ikke at det ligner at der er nok materiale at lave huller i...
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: kh efter 31. Marts 2014 kl: 13:46:13
Der er noget jeg ikke kan finde ud af på de to fotos.
På den der er mærket H ligner støbejernhuset meget en KKK K24, og den lille røde hætte i lejehuset må være tilløbet til smøring
Den med mærket X ser på billedet ud som om det hul i lejehuset, som vender op, er der, olien kommer retur til bundkarret.
Ret mig hvis jeg tager fejl, men til smøring må denne turbo have en rørtilgang på den anden side, som på billedet vender nedad.
Nu kender jeg ikke din motor, og ej heller om du har udstødningsmanifold fra en JX-motor, og har du et sådant manifold bliver jeg meget i tvivl om det kan laves.
Jeg er ikke negativ, men skeptisk.
Du må gerne ringe, så skal jeg efter bedste evne prøve at forklare hvad jeg mener med det jeg har skrevet.

Mvh. Kurt.
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Panzerwagen efter 31. Marts 2014 kl: 19:14:17
Hej Kurt. tak for dit indspark ;) .
Turboen ligger pt hos min mekaniker og jeg kan først kigge på den i morgen. Må jeg ringe til dig ved aftens tid i morgen, for min viden omkring motorer er rimeligt begrænset og al hjælp er meget velkommen...
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Panzerwagen efter 31. Marts 2014 kl: 19:22:49
Jeg har lidt flere billeder af turboen, der måske kan opklare... :)

[attachment=17268]h9214325.jpg[/attachment]

[attachment=17267]hc050f04.jpg[/attachment]

[attachment=17266]h549ea7b.jpg[/attachment]
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: kh efter 31. Marts 2014 kl: 19:59:53
Du må da gerne ringe, men jeg ved ikke hvor meget jeg kan hjælpe, jeg har dog prøvet at adskille og bytte støbejernshuse og dreje KKK turboer, jeg kender ikke Garreth-turboer.
Jeg kan se på din gamle turbo at den ser ud til at være monteret på en JX manifold, d.v.s. at den nye skal have drejet sit støbejernshus ca. 180 grader, så olietil- og-afløb passer.
Men derefter skal turbinedelen tilpasses, og så står jeg af.
Kan ikke lige se om rør, wastergateventil m.m. skal tilpasses og justeres, men jeg kan se, at turbinedelen kan drejes.

Så jeg håber nogle brugere som kender Garreth byder ind med mere viden.

Mvh. Kurt.
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Aakerman efter 31. Marts 2014 kl: 22:06:26
Nicolai Panzer

Lad mig indledningsvis beklage, at jeg har udtalt mig på et alt for tyndt grundlag  :sick:

Jeg så "Mølle" lave et fif på en turbo, på vores værkstedsdag, og så tænkte jeg at "den ged var barberet", men det var den jo ikke, for jeg havde ikke læst dit indlæg grundigt nok igennem, og det kombineret, med mine mangelfulde evner/viden udi VW T3 verdenen, fik mig til at give dig en forhåbning om, at det bare er noget man klarer, med venstrehånd eller tæer. :ohmy:

Jeg skrev godt nok i mit indlæg "tror jeg nok" (det er noget man skriver for "ansvarsfraskrivelsens skyld" men alligevel :unsure:

Jeg lod mig nok gribe (hvis nu jeg skal undskylde for mig selv) af, at jeg normalt har med en bilmotor at gøre, hvor det meste kan lade sig gøre, blot jern ikke rammer jern ;)

Venlig hilsen
Bent
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Panzerwagen efter 01. April 2014 kl: 20:22:15
Mange tak til både Kurt og Bent for at dele ud af jeres viden :) Men jeg føler mig stadig ikke helt sikker på om det kan lade sig gøre eller om jeg skal prøve at finde en anden.
Er der nogen derude der har forstand på Garreth turboer der kan hjælpe???
Ser frem til at hører fra jer.
Venlig hilsen Nicolai
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Alp efter 02. April 2014 kl: 11:27:16
Den du ser på billedet er fra en Passat 1.9TD den er drejet med nyt gevind og monteret på en T3
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Panzerwagen efter 02. April 2014 kl: 21:06:41
Tak Alp. Men problemet er løst. fandt en specialist hos fyns kardan idag og spurgte om han ville ordne det for mig... Han tjekkede spindelen for slør, grinede og sagde at det kostede 3500 bare at renovere den så den var noget værd... nu har jeg så bestilt en strit ny en (av av av) og håber at kunne sende den brugte retur til tysken der sendte mig den...
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Aakerman efter 02. April 2014 kl: 22:38:09
Hej Nicolai

Det var da dejligt at du fik den tjekket inden du brugte en masse tid og kræfter på den.
Nu kan man jo "sagtens" renovere en turbo selv, er man i tvivl om noget, er der masser af hjælp på YouTube.
Når det er sagt, og jeg har "kikket" mange af de film, blev jeg enig med mig selv om at "jagte" en helt ny originalturbo til Guldklumpens JX'er, og jagten kronedes med held, ved et tilfælde på Den Blå Avis, for 3 kilo penge.
Jeg har heldigvis ikke fået brug for den endnu, men dagen kommer jo på et eller andet tidspunkt.

Venlig hilsen
Bent
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: kh efter 03. April 2014 kl: 20:34:31
Hvad får du : En Garrath igen eller en KKK K24 ?

Der er jo den mulighed at lade Rene, Turbomotor.dk  ordne det, det ville ikke have kostet 3500, og hans reparationer er bare i orden.
Lad mg skynde mig at tilføje, at jeg ikke ved om Garraht-turboer er dyrere at rep.- end KKK-turboer.
Den K14, vi kører med nu, kostede 2200 at gøre istand.

Men bortset fra det lyder det at du snart bliver kørende, og stor forståelse for at du vælger nyt.

Mvh. Kurt.
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 04. April 2014 kl: 00:10:36
Jeg har en turbo liggende som er renoveret hos Turbomotor.Den laver intet tryk. Ingen respons
 ved henvendelse til Rene selvom der blev givet garanti. Renover selv, så har du kun dig selv at
 sparke over benet.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Fejl køb af turbo, kan den reddes?
Indlæg af: kh efter 04. April 2014 kl: 22:26:06
@ Jønne, det kan jeg ikke rigtig forstå, min turbo var afsted 2 gange, da den første gang kom hjem med en utæthed, troede vi, forklaringen er dog en anden, kommer om et øjeblik, anden gang kom den hjem med samme problem, jeg ringede til Rene, snakkede lidt om monteringen, og så fortalte han mig noget, jeg ikke havde været opmærksom på, men som viste sig at være rigtig !
Nemlig at en eller anden knokkelpande for bilens tidligere ejer havde udskiftet returrøret med et stykke hydraulikslange, formentlig fordi det nok lige passede med gevindet i omløberne.
Det viste sig at denne slange indvendigt var mindre end smørerøret, resultat : Turboen kunne ikke komme af med olien !

Jeg fik rep. min turbo, fik nogle tips til at finde fejl, og jeg taler jo af og til med TMH-teknikere, som jeg kender fra mit tidligere job, og de har ikke noget negativt at sige om deres kollega.

Det gør mig ked af at høre at du har haft en dårlig oplevelse, men vi hører jo tilfælde med nogle som føler sig dårligt behandlet steder, hvor andre har den modsatte oplevelse.

Undskyld Nikolaj, at vi er på sidespor i din tråd.

Mvh. Kurt.