Forfatter Emne: Elektromotor  (Læst 8803 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Elektromotor
« Dato: 06. April 2011 kl: 12:28:25 »
Jeg er ved at se på en EL-motor.

Den ser ud til at være fremstillet i danmark.

Den er nok kun til 3 faser. men på etiketten antydes det at den kan køre på 220V hvis der faseforskydes?



Den kan åbenbart kobles forskelligt.




Det kunne se ud til at det er en Dalandermotor:
http://da.wikipedia.org/wiki/Dahlandermotor

Der er sikkert en her på T3nettet der kender den her type motor?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Elektromotor
« Svar #1 Dato: 06. April 2011 kl: 20:28:08 »
Jeps, den kan køre som enkelt eller trefaset, og du har jo ovenikøbet koblingsskemaet med, men hvis du har en elektromekaniker eller elektriker indenfor rækkevidde kan du sikkert overtale dem til, at udføre installationen ( Hvilket også er den korrekte fremgangsmåde ).
Hvis du selv gør det, skal du huske jordforbindelsen!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Elektromotor
« Svar #2 Dato: 06. April 2011 kl: 21:43:31 »
Citat fra: "Aran"
Jeps, den kan køre som enkelt eller trefaset, og du har jo ovenikøbet koblingsskemaet med, men hvis du har en elektromekaniker eller elektriker indenfor rækkevidde kan du sikkert overtale dem til, at udføre installationen ( Hvilket også er den korrekte fremgangsmåde ).
Hvis du selv gør det, skal du huske jordforbindelsen!


Nu er det ikke en motor der skal installeres.
Det er bare leg med et interessant fund, en redning fra omsmeltning.

Der er en gearkasse i den ene ende af den:


Jeg har prøvet at tilslutte den 3 faser, og der drejer den som forventet.

Hvis den skal køre på 230V så er det vel nødvendig med en kondensator af en eller anden størelse for at give en faseforskydning, og der må vel være regler for hvor stor den skal være?


Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Elektromotor
« Svar #3 Dato: 06. April 2011 kl: 22:03:12 »
Ja, og det skal du så nok lige vende med en fagmand. Det kunne tænkes, at de 0,67 der står anført på skemaet er en værdi for kondensatoren, men om det er mikrofarad, nanofarad eller picofarad skal jeg lade være usagt. Hvis ikke jeg kan læse det direkte holder jeg gulerødderne langt væk fra stærkstrøm.
HAR oplevet en søndagselektriker, der havde lagt nullen på min store kompressor til en fase. Det kostede sikringer og motorværn og en gennemmåling af motoren, så jeg har en vis respekt for den slags.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Elektromotor
« Svar #4 Dato: 07. April 2011 kl: 00:21:02 »
for mig at se skal du bare flytte rundt på dine lasker, men gider ik finde min el-mappe nu (kan det ik uden ad endnu ;)  ) men jeg ved der er fler el-fag-nørder her på siden, så mon ik de melder sig på banen ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

windfinder

  • Gæst
Elektromotor
« Svar #5 Dato: 07. April 2011 kl: 00:42:45 »
Nu har jeg heller ikke kæmpe erfaring med elmotore, men har pillet lidt ved dem, i min tid som elektrikker. Normalt tilslutter jeg dem som anført uden problemer, de er dimensioneret som der står på mærkepladen og kan tilsluttes som anført....

Men hvis der er en der mener anderledes såh......  jeg havde testes den på en seperat gruppe med motorværnet indstillet korrekt, set hvad der skete....(selvfølgelig under overvågning)

windfinder

  • Gæst
Elektromotor
« Svar #6 Dato: 07. April 2011 kl: 00:46:46 »
ops...der er krav til faseforskydning op til 0,9, men ikke noget der kontrolleres, medmindre der er andre der har gener....

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Elektromotor
« Svar #7 Dato: 07. April 2011 kl: 07:37:05 »
Det er IKKE en dahlandermotor, men en ganske alm. 3 faset asynkronmotor. Ved 400 volt kobles den i stjerne (derved får man 230 volt over viklingerne (400/(kvadratrod3=1,73)=230)) Ved tilslutning i feks. Norge, hvor de har 230 volt mellem faserne tilsluttes den i trekant. Hvis du vil køre den på 230 volt skal du have en driftskondensator på ca. 70 uF pr. kW afgiven effekt (70*0,25=17,5 ----- 18uF ). motoren bør ikke belastes med mere en 80% af mærkeværdien i 1-fase drift. Envidere bliver dit startmoment kun 30% i forhold til 3-fase drift.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Elektromotor
« Svar #8 Dato: 07. April 2011 kl: 13:33:20 »
Citat fra: "4X4"
Det er IKKE en dahlandermotor, men en ganske alm. 3 faset asynkronmotor. Ved 400 volt kobles den i stjerne (derved får man 230 volt over viklingerne (400/(kvadratrod3=1,73)=230)) Ved tilslutning i feks. Norge, hvor de har 230 volt mellem faserne tilsluttes den i trekant. Hvis du vil køre den på 230 volt skal du have en driftskondensator på ca. 70 uF pr. kW afgiven effekt (70*0,25=17,5 ----- 18uF ). motoren bør ikke belastes med mere en 80% af mærkeværdien i 1-fase drift. Envidere bliver dit startmoment kun 30% i forhold til 3-fase drift.



Tak, det bekræfter mine målinger  med ohmmeter mellem ledningerne netop. Der er kun forbindelse mellem V1-V2, U1-U2, og W1-W2. (32.8 ohm de 3 steder).


Hvordan kan du se at det ikke er en dahlandermotor?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Elektromotor
« Svar #9 Dato: 07. April 2011 kl: 14:12:18 »
Sådan Peter. Hold op, hvor er det fedt, når man møder mennesker, der har faglig indsigt og deler ud af den. Respekt!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline johan_a

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 98
    • Vis profil
Elektromotor
« Svar #10 Dato: 07. April 2011 kl: 23:43:13 »
Det er ikke en dahlander motor, en dahlandermotor er en to hastighedsmotor med udtag på viklingerne, forholdet mellem de synkrone omløbstal er på sådan en motor 1:2. den du har fundet klemmemærkning på vil være mærket Y/YY hvor viklingerne i lav hastighed er serieforbundet i stjerne og i høj hastighed er viklingerne forbundet i en dobbelt (parallel) stjerne. Findes også mærket D/YY, hvor viklingerne i lav hastighed så bare er serieforbundne i stjerne.
Der er ikke krav til faseforskydning, men derimod fasekompensering, og her er det ikke af den enkelte brugsgenstand, men større forbrugere skal tilstræbe en faseforskydning cos(phi) på 0,9 -1. hvilket i øvrigt er mere aktuelt på kapacative anlæg såsom belysningsanlæg og ikke induktive anlæg, som motorer. Det handler i bund og grund om mininmere den reaktive effkt som skal transporteres i forsyningsledningerne og leveres fra forsyninganlægget.

Johan