Forfatter Emne: Krumtap-akslen sidder fast  (Læst 4437 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Dato: 28. Juni 2011 kl: 07:04:58 »
Motoren er en JX.

Der kan kobles ud, så bilen kan trækkes,
altså kan det vel udelukkes at det er gearkassen der kolder krumtap akslen fast.

Tandremmen er taget af, og knastakslen kan roteres.

Krumtap-akslen kan IKKE drejes.

Der er tegn på at der har været vand i motorolien, når man ser under ventildækslet.

Hvordan kan en krumtapaksel komme til at sidde fast?

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #1 Dato: 28. Juni 2011 kl: 07:19:18 »
stemplerne kan godt sidde så fast at selv om man prøver at trække bilen så sætter baghjulene sig bare
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #2 Dato: 28. Juni 2011 kl: 07:22:39 »
Citat fra: "bos1"
stemplerne kan godt sidde så fast at selv om man prøver at trække bilen så sætter baghjulene sig bare


Du mener at de muligvis er rustet fast i blokken?

Det er 1-2 måneder siden bilen var kørende, og symptomerne dengang var lidt som det jeg observerer nu. (Men da var der ikke taget noget af endnu.)

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #3 Dato: 28. Juni 2011 kl: 08:04:07 »
jeg skal ikke kunne sige hvor længe det tager for at de sidder fast ,men jeg har prøvet det på en taunus engang og der trak vi den rigtig langt hvor at motoren bare sad fast og hjulene heller ikke drejede rundt når man koblede ud
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #4 Dato: 28. Juni 2011 kl: 08:10:53 »
Citat fra: "bos1"
jeg skal ikke kunne sige hvor længe det tager for at de sidder fast ,men jeg har prøvet det på en taunus engang og der trak vi den rigtig langt hvor at motoren bare sad fast og hjulene heller ikke drejede rundt når man koblede ud


Men hvis det ikke hjælper at koble ud, så er det vel gearkassen der blokerer?

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #5 Dato: 28. Juni 2011 kl: 09:31:54 »
Nej, det lyder mere som Taunus'en havde rustet sig fast i tromlerne med håndbremsen trukket. Derfor bør man aldrig trække håndbremsen på en langtidsparkering, sæt bilen i gear og sæt kiler ved hjulene i stedet. :D
Hvis man kan frikoble er det rigtigt nok med at motoren er blokeret. Rust ved stemplerne efter fugt kan sagtens låse den.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #6 Dato: 28. Juni 2011 kl: 09:44:41 »
Det er ikke "kun" stemplerne, der kan sætte sig fast. Begyndende korrosion på lejesøler etc. kan kile krumtappen fast. Der er så stramme tollerencer, at der bestemt ikke er plads til fremmedlegemer.
Normalt vil olien sikre, at dette ikke sker, men kommer der fugt ind i billedet går det stærkt. Det er iøvrigt også tilfældet i cylindrene. Ikke nødvendigvis, at det er cylindervæggene der ruster først. Det kan lige så godt ske ved stempelringe OG ikke mindst en forvitring på ydersiden af stemplerne.
Jeg har en Ford Zetec motor stående, hvor en klummerr.. havde fjernet tændrørene og ladet bilen stå ude en måneds tid. Den sidder urokkeligt fast, men der er ABSOLUT INTET, at se på cylindervæggene. Den får jævnligt en rest spildolie, der ganske langsomt siver ned i bundkarret, men tag mig da fanden, om den er til, at rokke.  Summasumarum: Den hårde vej; Af med bundkar og lejeoverfald. Træklods og hammer metoden. Pudse og polere og nye lejer etc.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #7 Dato: 28. Juni 2011 kl: 10:26:30 »
det var motoren der sad fast og når man så slap koblingspedalen blokerede baghjulene (så skulle det være skåret ud i pap  :lol:  :lol:  :lol: )

den blev løsnet ved at hælde en blanding af wd40,startgas + lidt andet ned i cylinderne og så tændrørene i igen og så stod den med det natten over
dagen efter var det en kammerat der satte et stort lastbil batteri på den og gav den godt med startgas, med det resultat at der stod en mega stikflamme op af karburatoren og var ved at sætte ild til bilen men den startede   :D
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #8 Dato: 29. Juni 2011 kl: 08:32:16 »
Her er et par billeder fra hvordan det ser ud under ventildækslet.

Det er vel tydeligt at der har været vand i olien.

Der er ingen olie i kølevandet, og der er heller ikke noget der tyder på at der har været overtryk i kølesystemet, men jeg kan jo ikke være sikker.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #9 Dato: 29. Juni 2011 kl: 09:01:35 »
Af med topstykket og bundkarret, så bliver der vished for, hvorfor den blokerer. Indtil videre er det al diagnostisering behjertede forsøg på at kigge i krystalkuglen - der kan være rigtig mange grunde til at en motor blokerer - nogle rare, nogle mindre rare.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #10 Dato: 29. Juni 2011 kl: 10:55:20 »
Citat fra: "Jarl"
Af med topstykket og bundkarret, så bliver der vished for, hvorfor den blokerer. Indtil videre er det al diagnostisering behjertede forsøg på at kigge i krystalkuglen - der kan være rigtig mange grunde til at en motor blokerer - nogle rare, nogle mindre rare.


Her kommer billeder af topstykket. Det må vel være revnen ved cylinder 3 der er skyld i vand i olien?
 Der er ingen olie i kølevandet.

Det forklare jo ikke hvorfor skumtapakslen sidder fast.
Jeg tager nogle billeder af blokken også.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #11 Dato: 29. Juni 2011 kl: 11:09:21 »
Og her af blokken:
(den blokering er et mysterium)
Det ses at der står noget præget ind i stemplerne på cylinder 2 og 3.
"
70655.1 + 0.5
JGO.03 M03

Ø 76.98
"
Hvad mon det indikerer?

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #12 Dato: 29. Juni 2011 kl: 15:19:01 »
Jeg har forsøgt at dreje krumtapakslen igen, men den er urokkelig.

Meget mystisk.

Men der er vel ingen anden udvej, en at tage motoren ud, og tage bundkarret af.

Er der nogle gæt på hvad det kan skyldes?

Cylindervæggene ser vel ok ud.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #13 Dato: 29. Juni 2011 kl: 16:32:46 »
Topstykket er færdigt, og den revne medfører læk mellem kølesystem og forbrændingskammer.

Blok og stempler ser fine ud - ingen ventilaftryk på stemplerne og stadig synlige honingsmærker. 76,98 mm på stemplerne indikerer, at blokken er boret op og har fået overstørrelsestempler (std: 76,48). Jeg vil gætte på, at det første tal beskriver kompressionshøjden - stemplets længde fra krydspind og op.

Ja, der er vist ingen vej udenom at tage bundkarret af. Hvis der er lidt cowboy i dig, så kan du tage et stykke lægde som mellemlæg og så give stemplerne "nogen på frakken" med en hammer. Måske kan det løsne dem, hvis blokeringen ligger der. Men under alle omstændigheder bør du skille den helt ad for at få styr på lejer og ringe.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Krumtap-akslen sidder fast
« Svar #14 Dato: 29. Juni 2011 kl: 16:41:37 »
Citat fra: "Jarl"
Topstykket er færdigt, og den revne medfører læk mellem kølesystem og forbrændingskammer.

Blok og stempler ser fine ud - ingen ventilaftryk på stemplerne og stadig synlige honingsmærker. 76,98 mm på stemplerne indikerer, at blokken er boret op og har fået overstørrelsestempler (std: 76,48). Jeg vil gætte på, at det første tal beskriver kompressionshøjden - stemplets længde fra krydspind og op.

Ja, der er vist ingen vej udenom at tage bundkarret af. Hvis der er lidt cowboy i dig, så kan du tage et stykke lægde som mellemlæg og så give stemplerne "nogen på frakken" med en hammer. Måske kan det løsne dem, hvis blokeringen ligger der. Men under alle omstændigheder bør du skille den helt ad for at få styr på lejer og ringe.


Den beskrivelse jeg har fået er, at bilen tabte omdrejninger og gik i stå.
Derefter var det ikke muligt at starte, eller trække den igang, hjulene blokerede.

Jeg tager motoren ud.