Forfatter Emne: Der blau´en rumpenpuffer 2  (Læst 2223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Der blau´en rumpenpuffer 2
« Dato: 16. Oktober 2012 kl: 22:44:40 »
Vil prøve at lave en tråd, om mit nu ikke så nye indkøb :
Købt mig i sommers en Syncro Multivan 1,6 TD årg. 1989. Den var med rimelig slidt motor ( 1 liter olie pr. 100 km ). Men med en pris på 10500 kr er der dog lidt penge til at lave motor. Selve bilen er i rigtig pæn og orginal stand indv. Og har nogle rigtig tykke samlinger udv.  :(   Undervognen er heldigvis pæn.
Har været noget i trivl om, hvad motor der skulle i. Var dog sikker på, det skulle være en diesel. Enten 1,6 TD eller 1,9 TD. Det endte med en 1,9TD AAZ. Det var dog først efter nogen væven frem og tilbage. Der var jo så heldigvis en Nordjyde med en 1,9TD tilsalg. Så til Nordjylland og hente den. Den var klar til at lægge i T3. Eftersom den kom frisk ud af bagenden på en skrottet T3. Men så tænket jeg, at jeg hellere måtte skifte tandrem og lidt pakninger + gøre den lidt ren. Den var sovset godt ind i olie og skidt. Da jeg tog bundkaret af for at tjekke oliepumpe, kunne jeg se det var en god ide. Pumpe var ok fin, men filteret i sugesnablen var ca 3/4 lukket af slam. Så en ordentlig rensning. Så var den klar igen. Fandt også ud af hvor mange små ting / og pakninger der skal skiftet. Selv om det kun er en lettere gennemgang af motor.Jeg har ikke haft top og blok fra hinnanden. Men pakninger og små ting for 3000kr er der hurtig røget. Skiftede pakdåsen fra hvor krumtappen kommer ud og bliver spændt på koblingen. Ringede til VW og jov den har vi ,pris 1040 kr :( . Den sidder monteret i en aluramme. Og kan kun fåes som en enhed. Ringer til Hovwdiaudi og jo den har de, pris ca 200 kr incl. pakning mellem alu og blok. Henter 1.stk begge steder, for at være sikker på at den fra Hovwdiaudi dur. De er fuldstændig ens at se og føle på. Alle numre står nøjagtig de samme steder. Eneste forskel er navne. Så nu prøver jeg den billige. Så nu er der skiftet vandstudser, pakniger alle muliget og umulige steder, dyser tjekket tja nu mangler kun ilægning. Og det er jeg så endelig gået igang med idag. Kan så nyde at bilen kun har kørt ved den samme familie siden 1995. Alle de ting som plejer at være væk, er på 1,6TD´eren endnu. Bla. ekstra blæser og rør til turbo køling. Det betyder så åbentbart også, at nogle at boltene rundt omkring ikke har været løsnet så tit ;)

Før jeg fik Multivan´en havde jeg ikke prøvet en med servostyring. Det vil jeg så helst ikke undvære mere. Det er virkelig rart.

Har lige købt en markise til bil. Så den kan levere skygget til sommerturene.
Byttede mig også til en Porto potti.
Med tiden vil jeg gerne have et hævetag, men det kommer ikke ligeforløbelig. Skal have samlingere klaret først :evil:

Har tilladt at stjæle ideen med stativet til at krane motor ud med fra Hinze. Syntes det virkede som en smart måde.

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Der blau´en rumpenpuffer 2
« Svar #1 Dato: 28. Oktober 2012 kl: 18:51:35 »
Så kom motoren ud. Gik egentligt meget nemt med kranen monteret på stativet. Så regnede jeg jo med at krane den anden motor op. Men nej.
Stod og kiggede på alle de røde områder (rust). Så dem må jeg hellere få sandblæst/malet. Men kunne se de små røde myre var på lidt af bunden inde ved gearkassen. Så nu ryger gearkassen og tanken ned også. Så kan jeg forhåbentlg komme de røde myre til livs i den end.
Noget der er dejlig ved VW kvalitet, er deres bolte. De bolte der holder motorbøjleren, var rustet fra en 13mm nøgle. Ned til mellem 11mm og 12mm nøgle. Men løsnes, det kunne de, uden problemer. Fandt 2 små huller i vangen 5-10mm så de skal lukkes. Sjovt som tingene går en anden vej end beregnet.

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Der blau´en rumpenpuffer 2
« Svar #2 Dato: 03. November 2012 kl: 21:09:02 »
Så kom gearkassen og tanken ned. Og goddag til flere røde pletter. Det bliver godt at få rusten væk.Men der skal noget nyt plade i rundt omkring.Men så skal det trods alt hellere ikke laves til syn. Det undrer mig hvorfor dieselslangen går frem og tilbage ovenpå tanken. Der er vel næsten 2,5 meter ekstra slange oven på. Men der er ikke meget plads til at få tanken ned. Der skulle lirkes lidt. Og for dælen hvor er der mange ledninger og slanger på krydds og tværs i sådan et T3 motorrum. Men  nu er det så indv. der skal afmonteres. Spændende hvad der gemmer sig bag ved panelerne.

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Der blau´en rumpenpuffer 2
« Svar #3 Dato: 04. November 2012 kl: 00:08:15 »
Hej Jes.

Tillykke med den "nye" vogn.

Jeg står selv med hovedet nede i en motor i disse dage. Blev færdig med benzinsyncroen jeg slæbte dig med ned og se, og den er nu solgt. Tilgengæld har jeg fået købt mig en dieselsyncro -også en 1,9 TD. Den har intercooler, servo, decoupler mv. Tilgengæld har den også diesellækage, udstødningslækage(r), en meget død turbo, knækkede bolte i motorophæng og lidt diverse. Håber at få den kørende inden for de næste par uger. Og lur mig om ikke der også kommer en multivankabine i den  :)

Håber vi kan mødes i vores multivansyncroer når de begge er kørende.

Go' vind med arbejdet.


Mattias

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Der blau´en rumpenpuffer 2
« Svar #4 Dato: 05. November 2012 kl: 20:10:49 »
Så kom tur til at afmontere kabinen, så rusten kan laves nemmest / bedst muligt. Den største overraskelse var at der ikke var rust på bagsiden af de udvendige pladsamlinger. Havde regnet med en del rust, når alt isoleringen kom ud. Men indtil videre ikke noget. Men rust er der tilgengæld hvor bunden møder det skrå stykke op til motoren. Så nu skal jeg have fundet noget rep stykker. Men hold da k..f den fylder sådan en kabine i afmonteret tilstand. Så nu begynder jeg snart, at kunne save huller i bilen. Den har også fået skiftet den ene side på et eller andet tidspunkt. Den er ikke malet indv. Men reperationen er lavet pænt.

Det kunne være godt med en Norge´s tur, når de røde huller er lukket. Så kigger jeg en tur forbi dig Mattias. Sådan et par Multivan´er må da, kunne finde et par små norske småvej at tøffe rundt på.

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)