Vil prøve at lave en tråd, om mit nu ikke så nye indkøb :
Købt mig i sommers en Syncro Multivan 1,6 TD årg. 1989. Den var med rimelig slidt motor ( 1 liter olie pr. 100 km ). Men med en pris på 10500 kr er der dog lidt penge til at lave motor. Selve bilen er i rigtig pæn og orginal stand indv. Og har nogle rigtig tykke samlinger udv.
Undervognen er heldigvis pæn.
Har været noget i trivl om, hvad motor der skulle i. Var dog sikker på, det skulle være en diesel. Enten 1,6 TD eller 1,9 TD. Det endte med en 1,9TD AAZ. Det var dog først efter nogen væven frem og tilbage. Der var jo så heldigvis en Nordjyde med en 1,9TD tilsalg. Så til Nordjylland og hente den. Den var klar til at lægge i T3. Eftersom den kom frisk ud af bagenden på en skrottet T3. Men så tænket jeg, at jeg hellere måtte skifte tandrem og lidt pakninger + gøre den lidt ren. Den var sovset godt ind i olie og skidt. Da jeg tog bundkaret af for at tjekke oliepumpe, kunne jeg se det var en god ide. Pumpe var ok fin, men filteret i sugesnablen var ca 3/4 lukket af slam. Så en ordentlig rensning. Så var den klar igen. Fandt også ud af hvor mange små ting / og pakninger der skal skiftet. Selv om det kun er en lettere gennemgang af motor.Jeg har ikke haft top og blok fra hinnanden. Men pakninger og små ting for 3000kr er der hurtig røget. Skiftede pakdåsen fra hvor krumtappen kommer ud og bliver spændt på koblingen. Ringede til VW og jov den har vi ,pris 1040 kr
. Den sidder monteret i en aluramme. Og kan kun fåes som en enhed. Ringer til Hovwdiaudi og jo den har de, pris ca 200 kr incl. pakning mellem alu og blok. Henter 1.stk begge steder, for at være sikker på at den fra Hovwdiaudi dur. De er fuldstændig ens at se og føle på. Alle numre står nøjagtig de samme steder. Eneste forskel er navne. Så nu prøver jeg den billige. Så nu er der skiftet vandstudser, pakniger alle muliget og umulige steder, dyser tjekket tja nu mangler kun ilægning. Og det er jeg så endelig gået igang med idag. Kan så nyde at bilen kun har kørt ved den samme familie siden 1995. Alle de ting som plejer at være væk, er på 1,6TD´eren endnu. Bla. ekstra blæser og rør til turbo køling. Det betyder så åbentbart også, at nogle at boltene rundt omkring ikke har været løsnet så tit
Før jeg fik Multivan´en havde jeg ikke prøvet en med servostyring. Det vil jeg så helst ikke undvære mere. Det er virkelig rart.
Har lige købt en markise til bil. Så den kan levere skygget til sommerturene.
Byttede mig også til en Porto potti.
Med tiden vil jeg gerne have et hævetag, men det kommer ikke ligeforløbelig. Skal have samlingere klaret først :evil:
Har tilladt at stjæle ideen med stativet til at krane motor ud med fra Hinze. Syntes det virkede som en smart måde.
Mvh Jes