Forfatter Emne: TDI motorer og Subaru ombygninger?  (Læst 2827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Dato: 11. Juni 2012 kl: 21:32:00 »
En af mine venner og jeg har siddet og snakket lidt om ombygninger til TDI og Subaru motorer, men ingen af de tråder der er her på siden, indeholder noget om hvor mange KM/L en TDI ombygning går, eller hvor mange KM/L en Subaru Ombygning går.
Så derfor vil vi gerne vide hvad går henholdsvis en T3 med TDI motor og en T3 Med Subaru motor på litteren?
og hvad vil de forskellige ombygninger egentlig komme til at koste?
Håber der nogen derude der kan svare på vores spørgsmål :D
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Svar #1 Dato: 12. Juni 2012 kl: 15:06:19 »
Der er ubekræftede meldinger på de tyske fora om 15 km/l i en 2wd camper på halvandet tons med en nybygget 1,9 TDi (1Z), Renualt UN1 gearkasse og marchfart 90 km/t med fartpilot. Blandet kørsel på samme vogn: 12,5 km/l

Men samtidigt får man en meget mindre termisk udfordret motor, højere effektivitet og bedre kraftoverskud.

Du kan starte opgraderingen med at lave en god højtydende InterCooler med blæser til din 1,6TD, og køre lidt med det (uden at øge effekten i pumpen til 100 HK velatmærke). Dør JXeren alligevel på trods af intercooler kan den genbruges til TDi ombygningen.

Jeg tror at det nemmeste er at acceptere at en T3 ikke er en højtydende motorvejsmaskine og så bare tøffe afsted med en 1,6 sauger... Du skal være klar til at lave det hele selv (der er mange gode guides på tysk) eller betale et beløb der modsvarer en anden camper med moderne ydelse.

Men er det T3 du vil.. så GOGO .. husk billeder til alle os hønisser der ikke selv går i gang med en konvertering..  :)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline nicolai

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 299
    • Vis profil
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Svar #3 Dato: 12. Juni 2012 kl: 17:10:13 »
Kender ikke svaret, men ham SPANNERBOY her skriver lidt om det på http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=584246 og besvarer desuden lidt spørgsmål undervejs om andre motorer, også ift. omkostninger. Desuden links til kits og stumper.
Se evt. også http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=521981
Hans lækre Bluestar med 2.2 Legacy:




/Nicolai
VW T3 Multivan 1.6TD 1990 Hannover Edition

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Svar #4 Dato: 12. Juni 2012 kl: 17:11:02 »
Hmm måske skulle det værre at man skulle få afpudset sit tysk lidt mens man søger lidt dybere ;)
Med hensyn til billed serien, så går der nok et desværre et par år, har lige en HTX uddannelse der skal gøres færdig, og så skal jeg lige ha fundet ud af hvad jeg skal bag efter ;)
Men en T3'er skal der nok komme, meen tror ikke det bliver Diesel, det er mere min ven som jeg snakkede omkring det om der hælder til Diesel. Men der kommer engang en fuldt dokumenteret ombygning med en Subaru motor fra min side, min drøm er en camper på hvide plader (måske syncro), som koster den del i afgifter som diesel, og når man som lille er blevet lullet i søvn, til lyden af en 2.0 CU WBX (den grønne camper jeg har som profil billede (Den blev slagtet for ca 10 år siden nu)), så sætter boxer lyden sig fast i en ;) og de projekter med Subaru motorer der er her på siden er virkelig nogle fede projekter.
Min ven og jeg havde bare snakke om om hvor langt de mon kunne køre på literen og hvad det ville koste at bygge :)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Svar #5 Dato: 12. Juni 2012 kl: 19:17:16 »
Da jeg kørte til randers til grusgravs-træf, der tankede jeg i slagelse og kørte de ca 550km til randers og var også et smut i fredericia på stumpmarkede.
Der kørte jeg 9,4 kml med 90-100 stykker det meste af vejen.
Den køre stort set også det samme ved bladet kørsel.
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Svar #6 Dato: 12. Juni 2012 kl: 22:19:19 »
Okay, fedt at få lidt tal på det, Det er da ikke så galt for en Syncro :) Drømmen er en Syncro Camper EJ22, til sjov, camping, og evt tung trailer kørsel, og en Cavavelle Carart med EJ22 og Renault gearkasse til hverdags kørsel, men det er vist først engang ude fremtiden det bliver til det ;)
Hr. Mortensen? Hvad står din Syncro dig sådan ca. i kroner/øre messigt? Btw, din T3'er er nok en af de fedeste jeg har set :D Respekt for dit fede projekt  :mrgreen:
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Svar #7 Dato: 13. Juni 2012 kl: 12:33:38 »
Mary kørte mellem 9,5 og 10,5 på vores jordomrejse. Og det var med mellem 2,5 og 2,7tons totalvægt.
I Andesbjergene lidt mindre (ned til ca. 7,5) når vi kørte mange tusinde km ad bjergstierne og i ørkenerne, men her foregik det meste også i G. - 1. eller 2. gear.
Hun havde dengang en 1,9TD AAZ motor.
Den motor er død nu og hun har en anden tilsvarende i, men den kører ca. 9,5.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Svar #8 Dato: 13. Juni 2012 kl: 13:49:28 »
Nicolai: det er sgu nogle fede ting ham der har gang i, tak for linkene :D
Dennis: Okay tak, det lyder faktisk ikke så galt til så tungt læsset den var. :)

Jeg har sådan lidt en overvejelse om, at hvis jeg engang finder en Diesel på guleplader, jeg gerne vil ha, så vil jeg lave om på hvordan udstødningmanifolden er bygget, så turboen kommer væk fra Cylinder 4, og lidt væk fra selve motoren, tænker lidt at hvis man tager manifold og forrør fra en CS, korter forrøret op og svejser en flange til turboen på enden af forrøret, så vender selve forrøret 180grader rundet, og så montere en vandkølet turbo fra en Golf2, hvor køleledningerne går op til en separat lille køler med blæser i den ene side af motorrummet, hvor der er lavet et luftindtag i siden af bilen til at lede luft derind, og der i den anden side også er lavet et luftindtag, hvor luften via en blæser, køler en lille intercooler og en oliekøler. Og samtidig rense hele kølesystemet, og montere en helt ny køler.
Jeg har lidt en teori om at det skulle kunne få en JX til at værre lige så holdbar som en CS, ved at komme af med JX'erens varme problem, men man få en motor der har lidt bundtræk i forhold til en CS, og alt efter hvor godt det går, kunne man evt. lige giver den lidt i pumpen og lege lidt med Wastegaten hvis det virker.   :twisted:
Mon det ville kunne gi en god Diesel økonomi? Kan stadig ikke helt forstå hvordan min far i sin gulpladerede Panelvan med JX'er, kunne køre op til 16 KM/l? men den kørt nu oss skide godt, indtil topstykket gik i smader, og dræbte hele motoren, men den kørte selv de 25 km tilbage til Thisted op til min fars mekaniker hvor den blev dødsdømt da han fik hevet toppen af. JX rules :mrgreen:
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Svar #9 Dato: 13. Juni 2012 kl: 14:41:17 »
Citér

men den kørte selv de 25 km tilbage til Thisted op til min fars mekaniker hvor den blev dødsdømt da han fik hevet toppen af.

Mary's gamle motor blev kørt tør for olie 2-3 gange og tør for vand et utal af gange (nok et sted mellem 30 og 50) før den til sidst døde.
Gammelt lort :?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Svar #10 Dato: 13. Juni 2012 kl: 19:17:01 »
Citat fra: "Mary"
Citér

men den kørte selv de 25 km tilbage til Thisted op til min fars mekaniker hvor den blev dødsdømt da han fik hevet toppen af.

Mary's gamle motor blev kørt tør for olie 2-3 gange og tør for vand et utal af gange (nok et sted mellem 30 og 50) før den til sidst døde.
Gammelt lort :?

Den havde jo oss været udsat for en del den motor ;)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Svar #11 Dato: 13. Juni 2012 kl: 22:37:24 »
Efter finjustering af esp`n i min LLE JX 1,6 TD med ca. 95 grader i stedet for de 90, klarede den 14,5 km pr. liter. Justeringen skete i forbindelse med ny tandrem, ny 12,9 bolt paa tappen, justering af ventiler etc. Det skete paa turen til Göttingen med 95 kmh i timen motorvejshygge... ikke engang en halv tank diesel paa 430 km ...

TDI commonrail med 238 NM er halvfarligt for gearkassen i en T3 ... en Subaru er vild med 7.500 omdrejninger ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
TDI motorer og Subaru ombygninger?
« Svar #12 Dato: 14. Juni 2012 kl: 11:06:15 »
Intercooler!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012