Forfatter Emne: Løsning på Turbo varmeproblem?  (Læst 4440 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Dato: 19. September 2013 kl: 23:09:48 »
En af mine venner fandt den her tråd og viste mig den: http://www.brick-yard.co.uk/forum/vnt-turbo-control-for-mtdi_topic68423_post542454.html#542454
Mon den løsning med Turboen ville kunne bruges på en JX'er eller AAZ? Der ville nok komme lidt turbolag, men det burde ikke være ret meget, og da Turboen ikke sidder lige opad cylinder 4, og rørføringen giver en mere stabil varmefordeling til hele motoren, det bliver nok ikke golf 2 500.000+, Men det ville da nok kunne give en Jx'er eller AAZ en længder levetid?
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #1 Dato: 20. September 2013 kl: 16:48:29 »
Det er da en spændende tanke, men man skal jo måske være lidt præcis omkring, hvad man mener med varmeproblemet. 827'er blokken kendetegnes af, at det kolde kølevand kommer ind ved første cylinder i motorblokken (ved vandpumpen) og derfra fordeler det sig opad og henad. Det vandrer gennem små udsparringer i toppakningen op i topstykket. Til sidst forlader det motoren ud gennem den store kølevandsstuds på topstykket mellem cyl. 3 og 4. Denne udformning indebærer, at flowet omkring cyl. 4 kan være utilstrækkeligt - der kan simpelthen være mindre udskiftning af vandet der, end omkring de tre øvrige cylindre. Det er ikke et problem i småbilerne, som motoren er skabt til, for der er motoren ikke kontinuerligt presset på samme måde, og tilmed får den en masse fartvind, fordi den ligger foran i bilen. I T3 bliver dette grundlæggende problem så forværret af - som du er inde på - at turboen er hængt på ved cyl. 4, og at al den gloende varme udstødningsgas via manifolden leder sin varme hen til cyl. 4. For så lige at sætte trumf på, så er cyl 4. fjernest fra oliepumpen, og oliens kølende virkning er mindst her.

I mit liv har jeg opboret alt for mange JX og AAZ motorer fra T3'ere, og jeg har kunnet konstatere, at i 9 ud af 10 tilfælde er de tre første cylindre i fin stand, mens den fjerde er helt uden for tolerancerne og er ansvarlig for et astronomisk blow-by og olieforbrug.

Man kan lave talrige tiltag for at modvirke dette fænomen - ekstra kølere, powerwrap, andre manifolder (den fra Golf kunne også bruges - den samler udstødningsgassen mellem 2. og 3. cyl, men nu kommer den gamle pessimist lige op i mig: Det grundlæggende problem er, at man bruger en knallertmotor til en mejetærsker og forventer præstationer som en normal bil. Som princip er en kammerdiesel et varmesvin. Det viser ses hos alle mærker. Vil man derfor have sådan en til at holde, så skal der findes et meget behersket forhold mellem volumen og ydelse - Mercedes fandt løsningen i 70'erne og 80'erne - en milliard kubik og 65 hk som en gammel /8 - det holder. Så kom midt80'erne med alle TD-bilerne - de var topfølsomme overfor overbelastning og varme - i de år levede mekanikerstanden jo af at skifte toppakninger og topstykker, og først da Audi brød lydmuren med direkte indsprøjtere var varmeproblemet endeligt løst definitivt. Eftertidens TDI/CDI/HDI/JTD osv. har vist, at princippet virker - ja vist de har så andre problemer, men ikke med varme.

Igen - tag det forbehold, at jeg er en gammel sur mand - men mit råd er: Kør enten sugediesel og oplev verden i et adstadigt tempo, der hører sig til i T3, eller nyd JX'eren så længe den holder - herre gud en ombytter er jo ikke dyrere end et stort service på en moderne bil. Kæft, jeg lyder vissen ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #2 Dato: 20. September 2013 kl: 20:37:46 »
Nå, hvad siger en sur gammel og vrissen mand så til ideen om TDI i en T3'er versus AAZ?
Jeg vil seriøst gerne have din ærlige mening  :)
Især inden vi evt. kaster os ud i operationen med Mary efter at hun nu står overfor at få sin 5. motor  :(
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #3 Dato: 21. September 2013 kl: 10:46:24 »
Nu har Statler talt.. så vil Waldorf sige 1 ting: Man skifter ikke til TDi motor i en Syncro uden at overveje hvad man har tænkt sig at forsøge for at få gearkassen til at holde.

VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #4 Dato: 21. September 2013 kl: 11:34:39 »
Hvor hyggeligt! Et opløb af sure gamle fesne mænd.
1,6 D er den rigtige dieselmotor til en T3. Simpel, holdbar, driftsikker, billig og med et accepabelt brændstofforbrug. I en syncro vil den måske forekomme en anelse kraftløs og behovet for mere power kunne blive et issue for unge lømler.

I min bog er det eneste argument for at sætte en TDI i en t3, at man synes det er sjovt at lege med. Der er problemer med effektforøgelsen (over 20%) og som Jan siger er gearkassen ikke bygget til TDI moment. Det kræver en samvittighedsfuld mekaniker for at sikre at motoren ikke konstant kører i nødprogram, og selv ved optimal drift er forbruget ikke meget over 13km/l

Køber du en nyrenomalet JX med ny turbo og ny alt andet, samt topper købet med en oliekøler og en intercooler, har du sansynligvis problemløs kørsel de næste 150tkm. Effekten er sikkert bedre i en TDI men forbruget er det samme, og hele svineriet kan plumbes i måsen af mary på en lørdag.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #5 Dato: 21. September 2013 kl: 12:40:47 »
Og er man opsat på at have en stabil sugediesel uden varmeproblemer, men så megen ydelse som muligt er en 1Y vel ikke langt fra målet ?
Eller er der en grund til den ikke har været fremme som løsning ?
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #6 Dato: 21. September 2013 kl: 13:58:52 »
Ja, nu bliver det sjovt med alle de sure gamle mænd  :P

Varmeproblemet kender vi alt for godt fra de forskellige AAZ'ere at Mary har haft. Især i bjergkørsel hvor der kræves meget kraft og vi kører i de lave gear og derved ikke har ret meget "kølevind". Det er bl.a. derfor at vi har installeret en "James Bond knap" (når den aktiveres, så starter den store propel foran for fuld skrue,) og temperaturen sænkes hurtigt. Varmeproblemet kommer også til udtryk ved hastigheder over 100km/t. Mary er ofte ret hårdt læsset når vi er på tur, oftere over 2,3tons end under.

Mary har indbygget oliekøler.

En af de store grunde til at vi overvejer TDI er vores oplevelse her i sommer på Island. Motoren står af og der findes simpelthen ikke en eneste tilsvarende motor i hele landet (Island) som kan sættes i og vi kan fortsætte. Vi kan selvfølgelig få en sendt derop og der var også flere rigtige venlige sjæle på T3nettet som tilbød en motor. Men inden den ville være fremme og isat, så ville de sidste par uger af ferien være brugt. Havde der ligget en TDI'er i, så ville det være "plug and play" fra en af de mange skrotbiler (eller brugte biler) deroppe.

Så vores tanke er om vi endnu engang skal isætte en ca. 20-25år gammel motor eller om vi skal ofre noget mere og få en mere moderne og nyere motor. Vi er ikke religiøse, så alle indspark og erfaringer er meget velkomne. Vi er bare træt af tilbagevendende motorproblemer.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline subwoofer

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Re:Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #7 Dato: 21. September 2013 kl: 14:39:43 »
"Der endlösung" vil da være at legge en Subaru EE20 og en reversert Subarukasse i... Men kit'et for Syncro er ikke klart endnu, så der kreves en del maskinering at gøre det.

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Re:Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #8 Dato: 21. September 2013 kl: 15:05:57 »
En Renault Trafic 4x4 eller Renault Espace 4x4 gearkasse ville også kunne bruges hvis man vende differentialet/differentialerne, da den vist er en 4x4 udgave af Renault UN1 gearkassen, men så vidt jeg ved er der ikke mange af den slags gearkasser i DK, jeg har kun kendskab til 1, og jeg er ikke engang sikker på den eksistere, da det var en lærling jeg kender der sagde han troede at hans mester havde en liggende på lageret, men han var ikke sikker...
Men ellers skulle man gå noget TDI, ville jeg godt kunne finde på at bruge en 2.5 TDI, da der er en udgave med 87 HK, og 195 Nm Det er lige på grænsen da en renoveret og forstærket syncro gearkasse har en maks grænse på 200 Nm, men køre man uden at presse gearkassen tror jeg det ville kunne køre okay uden problemer.
Og så kan jeg godt li lyden af sådan en fem cylindrene Diesel  B)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Re:Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #9 Dato: 21. September 2013 kl: 16:48:11 »
Sure gamle mænd eller ej. En 1Y eller AAZ er en eminent motor I T3. Monteret med JX dieselpumpe og JX turbo.
 Effekten kan man regulere efter temperament ved hævning af turboens ladetryk og temperaturen kan holdes nede
 ved montering af en ekstra vandkøler monteret på den køleslange som går ud af enden på topstykket. Har brugt
 dette setup 2 somre nu.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline sørenh

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #10 Dato: 22. September 2013 kl: 12:10:10 »
Hvad siger panelet til denne løsning ?
tlf. 26881556

Offline sørenh

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
tlf. 26881556

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #12 Dato: 22. September 2013 kl: 13:08:50 »
nu smider jeg lidt i puljen
hvad med kompressor, g-lader , hvordan ville det fungerer med en diesel
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #13 Dato: 23. September 2013 kl: 13:24:04 »
Der er ikke noget til hindre for at montere kompressor til Diesel det har GM Ditroit Diesel gjort siden 2nd verdens krig og de nyere af slagsen har både turbo og komprosser
så din ide en god nok! bos1

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Løsning på Turbo varmeproblem?
« Svar #14 Dato: 23. September 2013 kl: 14:44:58 »
men hvordan er sådan en med hensyn til varme kontra en turbo
jeg er godt klar over at jo mere tryk , jo mere varme udvikler motoren , men turboen udvikler jo i sig selv en hel del varme
ville det feks kunne lade sig gøre at montere en g60 lader i stedet
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966