Lad os lige gå tilbage til start:
1) Hvad kan der siges om det her tændrør: Ja, det er sort. Kan vi så konkludere, at bilen kører med for fed blanding? Nej under ingen omstændigheder. Hvis man starter en hvilken som helst spritny motor fra kold og lader den stå 5 min i tomgang, hvilken farve er tændrøret så? Kulsort, for alle benzinmotorer overdoserer benzin i koldstartsfasen - det var det, der i gamle dage hed "choker". Før vi kan sige noget som helst, er vi derfor nødt til at spørge: Hvilke driftbetingelser havde tændrøret, inden det blev skruet ud? Ser det også sådan ud efter 20 km med speederen i bund på motorvej, så har vi et problem. Er det skruet ud efter en 2 min. tur i 2 graders varme, så er det helt normalt.
Det er skruet ud efter 2 minutter i 2 graders varme.
Meningen var at køre bilen ned i en parkeringskælder jul-nytår,
men da den nær ikke var startet blev det opgivet.
Så kun en 1 km til en tankstation, tanke en ½ tankfuld, 1 km tilbage igen.
(skruede et af hjulene af, så er den mindre tiltrækkende at molestrerer)
2) Forestillingen om at kunne teste en lambdasonde med et digitalt multimeter er sjov, men ikke realistisk. Lambdasomder leverer pendlende spænding. Digitale multimetre skal vælge at vise nogle tal i displayet - hviklet tal skal de vise, når spændingen konstant pendler ml. 0 og 5 V? Hvis man har et gammelt analogt instrument, der reagerer hurtigt, er man bedre stillet. Lambdasonderne i en RP-motor er robuste som brosten. De holder og holder og holder.
Nu havde jeg ingen erfaring med lambdasonder, så jeg skiftede den for en sikkerhedsskyld,
fordi jeg ingen erfaring har med benzinmotorer andet end plæneklipperens.
Men testen med digitalmultimeter fortalte mig at den gamle sonde ikke var helt død, så jeg forstår at jeg nok kan regne den for god.
Biltemas lambda måler er vel bare et hurtigt analog instrument med så stor indgangsmodstand at det kan tilsluttes direkte til lambdasonden.
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Bil-instrumentbrat/Lambdamaler-32257/Hvis jeg nu satte lambdasonden i en JX, så forstår jeg at den burde vise mager
blanding altid, og først over røggrænsen vise fed blanding (ingen ilt tilbage).
Og rigtig indstillet bør den jo aldrig vise dette.
3) Strømfordeleren skal selvfølgelig stå rigtigt. Man laver en basisindstilling med en tændingspistol, så klarer Monomotronic resten. Det betyder, at hvis man holder grabberne fra fordeleren, så står tændingen notorisk korrekt indtil der bliver pillet igen.
Jeg har ikke gjort andet end tage fordelerdækslet af og rense lidt.
4) De typiske fejlkilder på monomotronic styrede motorer er gummimanchetten under indsprøjtningen - den revner, og så suger den falsk luft - så går styringen amok i at prøve at regulere blandingsforholdet, dernæst er der temperaturføleren, der informerer styreboksen om motorens temperatur og dermed om det ønskede blandingsforhold - den er sårbar og holder ikke motorens tid og endeligt er der naturligvis alle sliddelene i tændingen - tændrør, kabler, rotor og fordelerdæksel.
Jeg skiftede: Tenperaturføler, lambdasonde, tændrør. Rengjorde tændkabler.
Men det gik vognen gennem syn.
Men første start gik stadig ikke let da jeg ville starte bilen efter 3 ugers tilstand.
Ved første omgang lød det som den ville starte, men gjorde det ikke.
Så drejede jeg nøglen igen, og da lød den ret død, men kom igang efter
nogle sekunder, og det lød lidt som om den ikke tændte på alle cylindre
med det samme. Da den først var varm startede den øjeblikkelig.
Da det jo er Mono-point må alle cylindre få samme blanding, men kan det være at den får for lidt benzin i starten?
Evt. fordi benzinen er løbet tilbage til tanken så der står luft i benzinslangen efter
længere tide stilstand?
Det med kaburatorsprit har jeg heller ikke prøvet endnu.
Ellers er det bare enjoy - Monomotronic er et af de simpleste og mest fejlfrie motorstyringssystemer, der nogensinde er lavet.
Det glæder mig jo meget at høre.