Forfatter Emne: Vanagon syndrome / luftmængdemåler 2.1 wbx  (Læst 2331 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Vanagon syndrome / luftmængdemåler 2.1 wbx
« Dato: 11. April 2013 kl: 09:02:33 »
Jeg har  (haft) lidt problemer  med at min motor satte ud og nogle gange gik helt i stå. Jeg har skiftet alt tændrør, ledninger , fordeler, stelledning og benzinfilter, men problemet var der stadigt.

Jens Flensborg fik i en anden tråd http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=60.msg222#msg222 guidet mig ind på en anden problemstilling som jeg har prøvet at skaffe lidt viden om "Vanagon Syndrome" et problem der typisk opstår efter langtids kørsel med konstant hastighed, som kan resultere i motorstop. Problemet er DJ/MV'ens luftmængdemåler giver et signal til motorstyringen som tolkes som en fejl og derfor kan slå fra med motor stop som resultat, venter man 5 minutter så kan motoren starte igen uden problemer. I USA rettede VW fejlen ved at sætte et specielt ledningsstykke mellem luftmængdemåler og den almindelige ledning. Er reservdel der koster omkring 1000,- i US.
Ved at grave lidt dybere fandt jeg ud af at problemet ikke kun var konstant hastighed, men at det også kunne være ved koldstart og lav hastighed - ujævn motorgang ved start og ned bremsning. Jeg er ikke ekspert på området, så ret mig endelig -  men som jeg forstår  er problemet at luftmængdemåleren, der fungere som et potmeter der drejes ved hjælp af et spjæld i luftstrømmen, kan vibrere hvorefter signalet til motorstyringen får en masse hurtige udsving, det er motorstyringen ikke så god til at fortolke, hvor efter den kan gå i "default mode" eller lukke helt ned, problemet kan så afhjælpes ved at lodde en 10 kroners kondensator på benene til udgangsignalet det gør så at signalet fra Luftmængdemåleren bliver mere "roligt" - og det giver mening i forhold til de problemer jeg har - eller har haft, for i går loddede jeg en kondensator i - og på den første prøvetur virkede det som om at den havde fået en lidt mere rolig motorgang - nu har jeg ikke nogle målinger, så tiden må vise om problemet er fortid eller det stadigt er til stede - jeg vil holde jer opdateret.

//Bent

PS - hvis der er andre der har en lignende problem og har mod på at lodde har jeg et par kondensatore i den rigtige størrelse
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Vanagon syndrome / luftmængdemåler 2.1 wbx
« Svar #1 Dato: 11. April 2013 kl: 11:36:05 »
Se det er et lækkert, brugbart og (for benzinfolket) aktuelt indlæg..  :)

Tommelfingeren op.. Good Work...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Vanagon syndrome / luftmængdemåler 2.1 wbx
« Svar #2 Dato: 11. April 2013 kl: 13:15:04 »
jeg har godt læst om "The Vanagon syndrome" for en del år siden, men med en T3 vognpark kun indeholdende diesel, har det ikke været aktuelt for mig endnu.

dog syntes jeg at det kunne være rart at få så meget om problemet frem i lyset og gemt for eftertiden her på sitet :)

det er alligevel bemærkelsesværdigt at bilen har kørt i ca. 20 år eller mere, uden at få lavet den ændring...
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Vanagon syndrome / luftmængdemåler 2.1 wbx
« Svar #3 Dato: 11. April 2013 kl: 14:29:21 »
Jeg skal prøve at finde nogle henvisninger til andre sider - og jeg ligge nogle billeder ind sammen med en forklaring senere.

Med hensyn til at bilen har kørt 20 år, uden at få lavet ændringer, så kan der måske være flere grunde.

1. I USA var det et problem som blev anerkendt af VW og som vist nok uden beregning monterede en ekstra ledning. Dog ser det ud til at problemet opstod ved konstant hastighed over meget lang tid..

2. Andre tilfælde ser det ud til at problemet , eller ligende problem kunne opstå ved kold start og lave hastighed. Og her kunne man måske forestille sig at det måske kunne  være alderen der trykker, så det er det der giver udslaget.

3. Man kunne absolut også forestille sig at jeg overhovedet ikke har nogen som helst idè om hvad jeg laver og mit problem ikke er det. Men da indgrebet er så simpelt, ville det næsten være dumt ikke at prøve, og tiden må vise om det virkeligt gør noget for min bil.

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline alex

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 65
    • Vis profil
Vanagon syndrome / luftmængdemåler 2.1 wbx
« Svar #4 Dato: 12. April 2013 kl: 09:14:48 »
Læste lidt her da jeg havde lidt problemer med min dj men det viste sig ikke at være det men de dårlig benzinpumpe! Men det er den side jeg har fundet der forklare det bedst af hvad jeg har kunne finde!

http://www.benplace.com/vanagon_intermittent_syndrome.htm
VW panelvan 2,1 DJ 87 (første vw og t3)

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Vanagon syndrome / luftmængdemåler 2.1 wbx
« Svar #5 Dato: 12. April 2013 kl: 09:51:49 »
Nu har jeg kørt et par småture og der er ingen tvivel om at det har ændret noget , det virker som om den ikke hugger ved meget lave omdrejninger, virker som om at den sejtrække lidt anderledes ved lave omdrejninger. Men træerne vokser ikke ind i himmelen igår gik den igen istå på en noget umotiveret måde. Dog har jeg kørt så lidt at det kan være svært at bedømme hvilke ændringer det reelt har givet.
Jeg holder jer updatet

//Bent

Og så lige lidt links:

http://www.vanagonauts.com/%5B24.57%5D-AFM115.htm


http://www.kenneke.com/vwfi/afm.html


http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=356377
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Vanagon syndrome / luftmængdemåler 2.1 wbx
« Svar #6 Dato: 09. Maj 2013 kl: 13:31:19 »
Kære Bent.

"Volkejeep`n" har fået sig vanagon syndrome. Kommer du til træf? Så vil jeg gerne lodde sammen med dig :-)
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Vanagon syndrome / luftmængdemåler 2.1 wbx
« Svar #7 Dato: 09. Maj 2013 kl: 13:57:05 »
Hej Dennis

Jeg har ventet lidt med at komme med opdateringer omkring mit lille projekt, for jeg ville være mere sikker på at jeg havde lidt  styr på hvad jeg gik og lavede.

Sidste uge var jeg forbi Dr. Thing for at ordne nogle små ting og der blev bla. stillet lidt på blandingen fordi CO2 tallet var vildt højt, hvorefter den gik rigtigt dårligt, hvilket lige pludseligt udviklede sig til flere tiltag, bla. at jeg loddede kondansatoren af igen, vi skiftede temperaturføler og fandt et par ledninger med dårlig forbindelse. jeg tror vores største problem var de dårlige forbindelser i nogle ledninger. Vi fik ikke CO2 tallet ned. Og den gik ikke rigtigt godt på vejen hjem, efterfølgende loddede jeg kondensatoren i luftmængdemåleren på igen og det havde helt klart en posetiv virkning, dog var det ikke helt godt. Jeg undersøgte nettet og har skiftet tændspole, hvilket faktisk ser ud til at have hjulpet, men jeg har kun kørt et par dage  - så som jeg ser det lige nu,  har det en virkning at lodde en kondensator i luftmængde måleren, men for mig at se, afhjælper det et symtom ikke et problem!

Jeg kommer forbi Flyvesandet i morgen, men vi bliver nødt til at returnere til Sjælland fordi et guldbryllup kommer i vejen. Hvis jeg kan finde kondansatorne tager jeg dem med - og det er absolut ikke raketvidenskab af lodde en i, så det er da bare at prøve.



//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Vanagon syndrome / luftmængdemåler 2.1 wbx
« Svar #8 Dato: 09. Maj 2013 kl: 19:46:02 »
Citat fra: "dennis" post=98838
Kære Bent.

"Volkejeep`n" har fået sig vanagon syndrome. Kommer du til træf? Så vil jeg gerne lodde sammen med dig :-)


Dennis,

Vanagon syndrome gælder KUN for MV'er. Din er jo en potent DJ'er, ik.

Derfor er det jo sikkert hyggeligt at lodde med Bent. I kan jo lodde stemningen  :woohoo: