Forfatter Emne: Visco eller manuel omskifter  (Læst 1443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ClausNV

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
    • Vis profil
Visco eller manuel omskifter
« Dato: 26. August 2010 kl: 07:43:48 »
Hej
Viscoen er gået på min bus. Jeg talte med Niels Erik på Fyn-10, han nævnte som alternativ til en ny visco, at jeg kunne få lavet en "anordning", således at jeg manuelt kunne skifte fra 2-hjuls træk til 4-hjuls træk. Er der nogle der kan give anbefalinger til det ene eller det andet  :lol:

Med venlig hilsen
Claus
Claus K.
Syncro, 2,1, 1990
Kører ikke langt på literen men langt på latteren

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Visco eller manuel omskifter
« Svar #1 Dato: 26. August 2010 kl: 09:48:05 »
Med en såkaldt de-coupler får du mekanisk adskilt træk på for og baghjul. Det vil sige, at du "normalt" kører med baghjulstræk og når du har brug for det, kobler du forhjulene til. Du har stadigt forendens aksler og diffenrentiale, samt kardan'en frem til de-coupleren hvirvlende rundt og give rullemodstand.

Visco'ens fordel er bl.a. at den på ca 1/6 hjulomdrejning selv "smager" på behovet for firehjulstræk og den backup mister du ved at bruge de-coupler. Man kan tilmed tro, at når forhulene ikke trækker med i det øjeblik, der er behov for det, men tværtimod yder ekstra rullemodstand med sin ekstra dødvægt i form af hele træktøjet fortil, kan du risikere, at baghjulene når at sidde fast, før du manuelt får slået forhjulene til. Selvfølgeligt kan du så vælge at køre med permanent firehjulstræk, når der er sandsynligt behov for det og så er du jo sikret på den måde.

Meen - jeg ville nu nok vælge en anden visco og bevare den originale funktion.
Jeg tror, at Mølle har noget liggende i Solrød, der kan bruges...

Pj-pøj med det... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Visco eller manuel omskifter
« Svar #2 Dato: 30. September 2010 kl: 20:32:51 »
Vi startede ud på vores jordomrejse med viskosekoblingen og det virkede fint. Det var lækkert at kunne køre overalt uden at skulle bekymre sig om fremkommeligheden.

Da vi kom til USA var alle så overbevisende om at en decupler var det eneste rigtige, så sådan en fik vi på.

Men vi er ikke udelte tilfredse og ved ikke om vi vil anbefale det eller gøre det igen.

Fordelen er ellers klare nok, brændstoføkonomien blev forbedret med ca. 1km/L og vi fik "lidt" mindre støj. Desuden er det en fordel at kunne køre med 2 forskellige dækstørrelser hvis det pludselig bliver nødvendigt (og det blev det for os). Dækslidet bliver også lidt mindre.
Men ulempen er uvisheden om den nu også kobler til når man har brug for det. Og det er jo netop når man har brug for 4wd at man ikke ønsker at have problemer med tilkoblingen. F.eks. hvis ens vacumsystem er gået i udu. Så kan man godt nok heller ikke koble spær til.

Jeg vil anbefale at overveje dit behov for 4wd kontra fordelene med en decoupler. Du kan ringe på 50 16 50 25 for en snak.

Og så lige en lille historie.
Langt ude i Andesbjergene i Peru får vi et problem. Et af de foreste narv falder af da boltene har løsnet sig. Det gør at jeg bliver nødt til at afmontere den store trækaksel manuelt for at vi kan køre videre. Det var ikke nemt da den sad godt fast. Enden blev at jeg måtte sætte donkraften under akslen og løfte indtil Mary's 2,7tons kunne presse akslen af. Det var ikke en sjov operation. I denne situation ville det have været dejligt med en decoupler. Dernæst var eneste udvej at krydse et bjergpas i ca. 5.000m højde ad en smal og stejl jordvej. Det var ikke sjovt i snestorm og uden 4wd, og vi gled da også bagæns et par gange. Men vi kom heldigvis sikkert over på den anden side. :)
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk