Forfatter Emne: Koldstartsvanskeligheder - JX  (Læst 3619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Dato: 05. Marts 2011 kl: 10:04:12 »
Hej alle.

Jeg har skiftet til friske dyser med 155 bar åbningstryk og sat friske gløderør i Røde Mor's JX'er med 220.000 km på bagen.

Når motoren har kørt i et minuts tid, kører den som en ny motor i fin balance, næsten uden røgudvikling - og med et bemærkelsværdigt bedre brændstofforbrug ift inden dyseskift... Uden at have målt, fornemmer jeg at forbruget er reduceret med mere end 10% på det rutinemæssige kørselsmønster...

Nåmnn, min udfordring er, at når den har stået natten over (i mere end 6 timer), skal der 2 eller 3 startforsøg til, før den springer igang (og mine startforsøg er maks 4 slag/takter). Jeg mistænker lidt en utæthed i brændstofsystemet, da det virker som om, at der ikke er diesel fremme ved arnestedet med det samme. Den er ikke utæt - men måske falder safterne tilbage i tanken...??

Når den så starter er der en enkelt potent røgsky, der forsvinder efter noge sekunder..

Hmmm - er det bare en slidt motor eller har nogen oplevet noget tilsvarende...??
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #1 Dato: 05. Marts 2011 kl: 10:08:23 »
Er det kommet i forb. med dyseskiftet?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #2 Dato: 05. Marts 2011 kl: 10:14:28 »
Nej - inden dyseskift (og især det samtidige gløderørsskift) var det en regulær kamp at få liv i kludene...

Jeg er ikke til at malke batteriet ved at tørne starteren og være øre-vidne til JX'erens kamp for at få mad og komme igang. Der skal forvarmes til lampen slukker - og så skal dyret springe igang  - alt andet er noget rod... Når den er varm - eller blot lunken - er den igang prompte.. Og sådan skal det jo være... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #3 Dato: 05. Marts 2011 kl: 10:20:05 »
Citat fra: "jbjerrum"
Hej alle.

Jeg har skiftet til friske dyser med 155 bar åbningstryk og sat friske gløderør i Røde Mor's JX'er med 220.000 km på bagen.

Når motoren har kørt i et minuts tid, kører den som en ny motor i fin balance, næsten uden røgudvikling - og med et bemærkelsværdigt bedre brændstofforbrug ift inden dyseskift... Uden at have målt, fornemmer jeg at forbruget er reduceret med mere end 10% på det rutinemæssige kørselsmønster...

Nåmnn, min udfordring er, at når den har stået natten over (i mere end 6 timer), skal der 2 eller 3 startforsøg til, før den springer igang (og mine startforsøg er maks 4 slag/takter). Jeg mistænker lidt en utæthed i brændstofsystemet, da det virker som om, at der ikke er diesel fremme ved arnestedet med det samme. Den er ikke utæt - men måske falder safterne tilbage i tanken...??

Når den så starter er der en enkelt potent røgsky, der forsvinder efter noge sekunder..

Hmmm - er det bare en slidt motor eller har nogen oplevet noget tilsvarende...??


Man tro det ikke altid, men mange gange kan det skyldes batteriet. Jeg har prøvet det samme også efter skift af de dele du nævner. og med de timer du nævner at den står stille kunne det jo tyde på at batteriet ikke har samme kraft. Når den så har været igang og efterfølgene skal starte er batteriet jo ladet igen. Mvh :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #4 Dato: 05. Marts 2011 kl: 10:27:00 »
Et godt bud, Frank... Næsten for åbenlyst til at være løsningen. ;-)

Jeg har et 6 mdr gammelt Varta-batteri i bilen og der vedligeholdslades nogle gange om ugen på begge mine batterier (forbrug og start) med en C-tek lader af mellemstor størrelse - så jeg er af den klare opfattelse, at der er både spænding og strømstyrke til rådighed...

Tak for input alligevel... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #5 Dato: 05. Marts 2011 kl: 10:30:47 »
Pumpetiming? Hvilken type dieselfilter har du?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline bycro

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #6 Dato: 05. Marts 2011 kl: 10:40:28 »
Jeg har haft samme problem med min, jeg skifted startaren, og pling så starter den igen, det skulle jeg jo bare ha lavet for 2 år siden. Vi har osse lige skiftet den på truckerns doka og pling så starter den igen. Og kontroller slanger og kobberskiver på sugesiden af pumpen.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #7 Dato: 05. Marts 2011 kl: 10:43:36 »
Jarl, kan pumpetiming have så stor indflydelse på startproblemerne...?? Jeg mener, at efter 30 sekunder har jeg en "almindelig" JX'er, der fungerer fint - med de ynder en kold kammerdiesel nu har... ;-)

Jeg har ikke et måleur til rådighed, så der er ikke timet siden dyseskiftet - skal/bør man det...??

Dieselfilteret er det almindelige filter med 2 slanger og T-stykke tilslutninger... - og relativt nyt..
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #8 Dato: 05. Marts 2011 kl: 11:29:33 »
Hvis du har pillet ved fødeledninger til dieselpumpen  skal der skiftes kopperpakninger alle steder er det en mulighed.??? Glemt!
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #9 Dato: 05. Marts 2011 kl: 12:21:53 »
1) Tjek, at Knackfrost (T-stykket) på filteret slutter helt tæt (indvendig O-ring).
2) Tjek dieselslanger/lækolieslanger og pumpe for utæthed.
3) Tjek, at banjobøsningerne slutter tæt på pumpen.

Så er det på plads - ingen af os orker at bruge livet på sofistikerede diagnoser, hvis manden bare har glemt at spænde et spændebånd, så you better check it!

4) Så er der das innerleben. Som bekendt tænder diesel på varme. Varmen tilvejebringes af en kombination af kompression, varme fra den foregående forbrænding og tid. - Bevares - ja også af gløderør, men det er jo kun i starten, og du har jo tjekket, at de virker, right? Nå, men du har startbesvær på kold motor, og så ved vi jo, at den har dårlig kompression (=lav varme)? Nej, så enkel er ligningen ikke. Stemplet kører op, og trykket stiger. Det gør temperaturen også. Hvis vi venter til sidste øjeblik, før vi presser lidt diesel ind, så når det ikke at forbrænde, for stemplet er jo næsten straks på vej ned igen. Presser vi det ind lidt før, så kan det ligge og gasse sig i varmen og rigtigt blive ristet, så det begynder at forbrænde. Det er elementær snobrødslogik. Et snobrød, der er længe over bålet brænder - et snobrød, der ikke er der ret længe, bliver ikke bagt. Og hvad fanden har det så med noget at gøre? Jo tænkt eksempel: Jeppe kører rundt i en sur gammel JX med lige så gamle sure dyser. Men det hele har ikke altid været surt. Engang var det en frisk motor med masser af kompression og friske dyser. Friske dyser åbner ved 162 bar, brugte dyser åbner ved 155 slidte dyser strinter lidt olie ind efter forgodtbefindende, men generelt ved et lavt tryk - tit helt ned til 120 bar. Lavt dyseåbningstryk=tidlig indsprøjtning (for pumpen skal ikke så langt op ad sin sinuskurve i trykopbygningen, før den overvinder dysens fjederkraft). Det passer fantastisk, for hånden på hjertet: Kompressionen er nok ikke så høj, som den var engang. Hvis kompressionen er lidt forkølet, så bliver varmen ikke så høj, men der kompenserer vi for, for dyseåbningstrykket er jo sænket, så dieselen kommer tidligere ind, og derved bliver snobrødet bagt alligevel. Selvf, kan det være at slidte dysers dårlige forstøvning i nogen grad modvirker denne mekanisme, men alligevel...
        Nu får manden så bondeanger over sin sløsede vedligeholdelse, og har plumper nogle nye dyser i (naturligvis med nye flammeskiver og hele svineriet, right? Nu skal pumpen så igen højere op på sin kurve, før den kan overvinde det nye højere fjedertryk, og derfor kommer snobrødet først ikke over bålet, når gløderne næsten er væk. -Selvf. hvis der lige har været en masse bål på bålpladsen lige før (varmstart), så har vi masser af varme at gøre med, men det er jo ikke det, vi snakker om, vel? Vi må altså på ny bede snobrødskontrollanten (dieselpumpen) om at holde snobrodet ind over bålet, mens tid er (tidligere timing). Det er jo faktisk præcis det, vi gør, når vi trækker koldstarteren – så avancerer vi timingen 20 grader, så selvom bålet er halvkoldt, så bliver brødet bagt. Sagt på almindeligt dansk uden latterlige metaforer, så skal du tjekke din timing – stil den på 0,91 mm. (husk at skubbe koldstarteren HELT tilbage – det er før set, at erfarne dieselmekanikere har stillet pumpen omhyggeligt – med den trukket ud – ikke JU (Sådan går det, når hjernen er underafkølet af alt det A/C)). Men vi skal også se virkeligheden i øjnene: Hvis der ikke er gløder i bålet (kompression), så bliver snobrødet ikke bagt – ligegyldigt, hvor tidligt vi putter det over bålet...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #10 Dato: 05. Marts 2011 kl: 13:05:58 »
Halleluja - I've seen the light... Thank you Jes.... - No, I mean Jarl... ;-)

Dyser og gløderør er af skiftet af manden selv.

Dyserne adskilt og nye spidser isat, skiver tilpasset med det fortsæt, at dysetrykket skulle være lavt netop for at kompensere for de 220Kkm på motoren. Ifølge Autodata er 155 bar laveste anbefalede tryk på nye dyser - og det var 2 af dyserne på.. Dyseholderne er renset, samlet og monteret med en smule alupasta i rene gevind med nye flammeskiver - begge dele med 70 Nm.

Efter din aldeles fremragende og billedskabende beskrivelse ovenfor, er min indsats altså at betragte som en rigtig god øvelse udi dysernes verden - men hvis stemplerne flakser rundt i motoren, er det ift det fundamentale i, at starte motoren på en kold vintermorgen en ligegyldig øvelse... ;-)

Det ændrer nu ikke ved, at motoren kører betragteligt bedre, når den har fået varmen...

Hmm... Finalen må være, at jeg checker dine 3 første punkter og at den derefter får lov at starte med sammen entusiasme som manden selv på en mandag morgen og køre videre igennem sommeren, hvor snobrødene indtages samtidigt med at jeg forhåbentlig finder en KY (med bonus-kølekanal), at flytte JX-aptering over på...

Tak for alle gode inputs...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline sørenh

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #11 Dato: 07. Marts 2011 kl: 10:09:07 »
Spændende !!!!!! glæder mig til at høre om du finder ud af hvad det er  :?:
tlf. 26881556

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #12 Dato: 07. Marts 2011 kl: 10:42:58 »
Jeg har et måleur, hvis det skulle være........l.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

ssses

  • Gæst
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #13 Dato: 07. Marts 2011 kl: 12:25:10 »
hej brugte lige tråden til min :P fandt ud af at slangen på sugesiden oppe ved pumpen, ikke var spændt ordenligt fast på studsen.. håber det hjælper på min.

ssses

  • Gæst
Koldstartsvanskeligheder - JX
« Svar #14 Dato: 07. Marts 2011 kl: 19:02:27 »
hmm . min starter stadig dårligt, men lyder også som om at batteriet måske er lidt flat, prøver at lade den helt op.